Arbetskläder för skogen

Regnkläder?

53 inlägg 34905 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61580 Har kilten utgått? Vore lite kul att ha bara för att reta folk.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64374 Häromdagen köpte jag en elastisk regnrock av märket Abeko på Granngården för 399 kr. Mycket behaglig att jobba med (vad fan har jag sysslat med tidigare?). :-bd Fast andasfunklionen är ju noll. 😡 Tyvärr glömde jag att köpa elastiska regnbyxor, men det blir nästa investering på Granngården.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64375
nisse skrev:Har kilten utgått? Vore lite kul att ha bara för att reta folk.

/Nisse


Fast du kan väl alltid slakta någon gammal regnrock? :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

skotarmasse  
#66130 Måste skaffa nytt regnställ inför höstens syndaflod, :grin: någon som kan tipsa om det ideala stället,helst i en prisklass så att man slipper äta nävgröt i en månad :lol:
Har kört lite med Jonsereds bla.men det finns ju inget som håller. :cry:

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

stihl  
#67940 Du får vad du betalar för brukar man säga och det stämmer oftast

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104678
JoRu skrev:Skaffade ett ryggskydd nyligen (regnjacka i bak, öppet för magen)..


Jag är på jakt efter den typ av regnjacka som du beskrev, ser ut lite som en frack med lång rygg och slut nedanför bröstet fram.

VAr köpte du din? Vad heter de, ryggskydd? (hmm får många träffar på mc skydd om man googlar.)

Tack på förhand!

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

Nonkan  
#104683
Uffe skrev:
JoRu skrev:Skaffade ett ryggskydd nyligen (regnjacka i bak, öppet för magen)..


Jag är på jakt efter den typ av regnjacka som du beskrev, ser ut lite som en frack med lång rygg och slut nedanför bröstet fram.

VAr köpte du din? Vad heter de, ryggskydd? (hmm får många träffar på mc skydd om man googlar.)

Tack på förhand!


Finns i Husqvarnas och Jonsereds standardsortiment för 595:- inkl moms, så alla som säljer Hva/Jonsered är ett hett tips :)

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104697 Tyvärr finns Husqvarna/Jonsereds modell i endast en storlek, som dessvärre är mycket kort i ärmarna. Stihl har åtminstone två storlekar, som dock båda är för korta i ärmarna för mig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

mjörgen  
#153259 Någon som kan rekomendera stihls raintec-kläder?

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

Valmet830.3  
#153260
mjörgen skrev:Någon som kan rekomendera stihls raintec-kläder?


Har ingen egen erfarenhet, men kollegan köpte en raintec jacka någon gång i december och än så länge har jag bara hört positiv om den.

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

Johanm  
#153279 Jag har ett raintecställ och är riktigt nöjd vad gäller rivstyrkan. Ventilationen är också bra.
Det enda något negativa är väll att passformen på mig inte är den bästa men helt ok.
Stället är nog i huvudsak anpassat till att man skall ha andra jobbarkläder under tex. röjbyxor och blus så stället kan bli lite "säckigt" om man använder det utan tjockare kläder under, det gäller i huvudsak byxorna.
En annan sak är att jag upplever det som stort i storlekarna. Jag har medium i mina huggarkläder från Stihl men medium i raintec stället var alldeles för stort, så det kan vara något att tänka på!

Hälsningar

/Johan

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

mjörgen  
#153282 Tack för det! "Min" butik har inte stället hemma så jag får väl leta vidare, lite väl dyra för att inte prova innan beställning på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156760 Jag har också köpt Stihls raintec jacka och är mycket nöjd. Det bästa regnplagg jag haft någon gång. Jag håller med om att den är något stor i storleken i alla fall om man jämför med x-fit storlekarna. Men detta är bara något som jag uppskattar. Det hjälper till med andningen och luftningen.

Jag har tidigare inte hittat något plagg som funkat att klättra med bla eftersom jag blir så varm då men jag tyckte det funkade bra i denna jacka.

Sen har jag bara haft den sedan slutet av november och inte tvättat den någon gång så vi får se hur den funkar efter lite slitage och smuts.

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160815
Palms skrev:På våren och hösten har jag holkar och regnjacka men på sommarn blir det alldeles för varmt, jag måste sänka tempot nåt fruktansvärt för att klara av att jobba i regnkläder på sommaren.
Fast jag har alltid ganska lite kläder så jag är väl känslig för överhettning :mrgreen:
Brukar röja i kortärmad t-shirt och röjarblus även när snön ligger på backen och nog blir det varmt ändå...

Holkar är jäkligt bra när man har en bit att gå till trakten och daggen ligger kvar, inget kul att bli blöt om byxorna innan man hunnit börja jobba.


Uppdaterar mina regnkläder den här säsongen, har köpt Husqvarnas andasjacka som ska tåla lite regn. Den blir nog bra under vår/höst när det är blött men inte tokregn, då kommer den riktiga regnjackan fram.
Fortfarande tunna holkar nertill.

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169699 Hei eg er vestlending fra Norge og her regnar det nok desverre ein del meir enn i Sverige så dette meiner eg og ha greie på.

Tyvärr finns Husqvarna/Jonsereds modell i endast en storlek, som dessvärre är mycket kort i ärmarna. Stihl har åtminstone två storlekar, som dock båda är för korta i ärmarna för mig.
/Niklas

Denne frakken her til stihl har eg brukt mykje i lett regn det som på norsk blir kalla yr. Kjøp den største utgaven den er iverfall lang nok på armane til meg er ca 180 cm. Men når det regnar skikkelig og ofte bles også er det skikkelig regnklede som må til Buksa bør faktisk vera litt tjukk og solid pga den er mykje meir utsatt for slitasje enn jakka skarpe greiner mm. Bør også vera litt vid i beina da er den mykje lettare og ta av og på når ein har skoa på viss det eksempelvis skulle letta. Jakka treng ikkje vera lika tjukk men her også gjeld det samme desto meir solid desto lengre helde ho, men blir jo sjølvsagt tyngre og gå med også da. Slik som det ofte regnar her på vestlandet blir ein mykje våtare av regnet som kjem utanfrå enn svetten som kjem innanfrå iverfall ifølge min erfaring, våt snø blir ein svært kald og våt av, selv om det på mine breddegrader kjeme mest regn. Kunsten er og ha så lite klede på seg som mulig under regnklærne, bruker ikkje noe meir enn enn boxer under vernebuksa og ofte ikkje meir enn ei ulltrøye under regnjakka eventuelt ei ulltrøye og ei heilt tynn jakka eks vis stihl si sommarjakka

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).