sön 22 jan 2012, 15:45#156654
Några reflektioner angående ditt konvertera till EHC-spakar projekt.
Man måste vara pragmatisk, varför gör man saker? Vilket resultat vill man uppnå?
Är ditt syfte att få en billig+bra+enkel uppgradering till en EHC-lösning så är tyvärr dina odds ganska dåliga. Detta säger jag inte för att vara elak utan för att jag har praktiskt erfarenhet av att göra liknande projekt och det i slutändan har blivit ganska dyrt, dåligt och tagit en massa tid.
Är däremot ditt syfte att du vill lära dig en massa nya saker, har gott om fritid och lite för mycket pengar på kontot så är det bara att köra igång. För får man göra roliga saker så är det värt en hel del tid och pengar.
Mer konkret så kan man ju höra med en skogsmaskinsskrot om de har delar till ett dylikt projekt.
Jag har erfarenhet av Monsun Tisons ventilpaket som har levererats i stora volymer till bl.a. Valmet.
HV09 ventiler med EHC-styrning från gamla skotare finns det gott om.
Dock finns det många fallgropar att falla i. Ett ventilpaket är noga utvalt så att det har rätt slider med rätt funktion(enkel/dubbelverkande/motorslider mm), rätt flöde, rätt internt läkage mm.
Paketet måste klara av pumpens maxflöde så att man inte får onödig varmgång men ett för stort paket kan ha onödigt stora interna läckage. Alla chockventiler måste ha rätt tryck, för bra styrka både vad gäller lyftkraft och hållbarhet på den mekaniska konstruktionen.
Tänk på att det finns en grov tumregel att om man sänker trycket med 10% så ökar man livslängden på den mekaniska konstruktionen med 50%.
Alla chockventiler måste ha små interna läckage och en bra hystereskurva(samma tryck oberoende av flöde och temperatur).
Köper man begagnat är risken att det finns små externa läckage, vilket kan vara nog så knivigt att lista ut vilken o-ring/stödring eller sektion som läcker. Läckaget kan ju vara av det arten att den bara uppträder vid en viss driftstemperatur och ett visst tryck på en viss sektion. Och ett läckage är väldigt irriterande. Dessutom är små oljestrålar/dimma under högt tryck direkt farliga för oskyddad hud.
Sedan var ju målet att man ska slippa manuella spakar. Man får inte glömma bort att manuella spakar den billigaste, mest driftsäkra, enkla och ger mest precision av alla styrsätt. Dock kan det ju vara svårt att få till en riktigt bra ergonomi med vanliga spakar.
Elventilerna på ett ventilpaket kan ha trasiga magneter. Att bara byta magnet kan ställa till oönskade problem. Bäst är att byta förstyrventil och magnet i ett par.
Dessutom måste man se upp med att många skotarventiler är för konstanttrycks system. Visst kan man bygga om ventilen till en rundpumpningslösning men sliderna måste bytas till en version som har en öppning för rundpumpning och att på tag på slider på skroten som har rätt flöde, rätt funktion och rätt diameter (sliderna är oftast färgmärkra med 2 tusendels mm i storlekssteg) är inte lätt.
Sedan ska du ju ha elspakar (ofta kattskallar) som kan styra 3 cylindrar var proportionerligt.
Till dessa spakar hör elektroniklådor(24 volt) där man kan finjustera spakrörelserna. Intermittenta fel i spakar/elboxar är inte kul och kan vara rent av farliga. Vad kan hända om kranen skenar?
Dessutom hade vissa leverantörer dille på att göra speciallösningar(läs Umeå Mekaniska, Valmet), borra hål på konstiga ställen, plugga vissa kanaler mm, det gjorde att även om man kunde grundfunktionen bra så fick man klia sig i huvudet för att förstå hur det egentligen fungerade.
Tyvärr blir mitt råd att den snabbaste, enklaste, billigaste lösningen är nog att sälja din skogsvagn och köpa en annan som redan har en EHC-lösning.
Dock är ditt förslag en mycket roligare lösning!
Den som har mest korrekt information vinner.