Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

984 inlägg 450217 visningar 95 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
elis skrev:"Jag tycker det borde bli ett enormt slitage på vagnen när de använder den som vedklyv."
Än gubbstackarn då! Kolla in rörelsemönstret och betänk arbetsgången, jag blir trött bara av att titta på eländet.

Ja ja, det var väl inte bara slitaget på vagnen jag tänkte på när jag la upp filmen.
Såg även en film där de vinschar med hjälp av vagnsdriften och det såg också omständigt ut.

Trejon
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155015 OM vedklyvmojängen är skapligt billig, och killen har en skogskoja mitt ute i ingenstans utan el och annan bekvämlighet.
Då kan det kanske vara ett bra alternativ om han vill hugga upp en kubik ved för att värma upp kojan de få gånger han är där, men annars så finns det ju betydligt bättre sätt att klyva ved på....

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155023 Hela tiden när man tror sig sett det sämsta så kommer det något ännu sämre.
Denna tråd har alla förutsättningar att bli en evighetstråd.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155026 Vore skoj att se en film där en van arbetare sågar björk i 50cm bitar med motorsåg
sedan klyver med klyvyxa och så fyller en storsäck.
Då vet man tiden och kostnaden för en storsäck kapad och klyvd 50cm björkved.
Sen kan man göra verklighetsnära jämförelser.

Hema  
#155027 Jag tror bestämt att du precis tog på dig den rocken, väntar med stort intresse på facit :)

Användarvisningsbild

#155028 Haha, nej det skulle nog bli ett långtidsprojekt, jag har ingen vana av kroppsarbete.

Hema  
#155037 Fast kanske är du just perfekt. Du kanske representerar gemeneman här inne. Hur många proffsvedklyvare med klyvyxa finns det eg.? För att jämförelsen ska bli relevant borde den just jämföras mot traktorsittandes bönder :) Jag röstar på dig, vilka är med? :)

Användarvisningsbild

#155040 Nu när jag tänker efter så har du nog rätt, sätt in en femhunka per man på mitt BG så ska
veden huggas och dokumenteras.

skogshasse  
#155049 hej på er alla jag hade ett problem för ca 5-6 år sen och det var att hela vedboden brann ner med all ved så då börja brevväxling och ordväxling med försäkringsbolaget för dom skambjöd rejält från början och efter flera turer fram och tillbaka så tog jag hem en timmerbil lasta på 20 kubik travat lasta av vid vedmaskin kapa det i en 36 kubiks container tippa sen av allt hemma på gården och la det i kast så själva jobbet att lägga 50 centimeters ved i kast tar ca en timme per travad kubik under gynsamma förhållanden och 2 kubik rusmått ur containern blir ca 1 kubik travat och dessa faktorer gäller endast 50 centimeters ved och hela tiden så dokumentera jag allt med text och fotografier som jag sen visa för försäkringsbolaget och det blev att dom öppna portmonän och betala vad det kostaså med andra ord 2 kubik rus lika med 1 kubik travat lika med 1 timmes arbete men jobbar man med 40 eller 30 ved så blir det helt andra siffror

Användarvisningsbild

#155056 Så det du säger är att kasta några meter och trava en kubikmeter 50cm ved tar en timme?
Det som tillkommer är att kapa och klyva?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Slurfi skrev:Vore skoj att se en film där en van arbetare sågar björk i 50cm bitar med motorsåg
sedan klyver med klyvyxa och så fyller en storsäck.
Då vet man tiden och kostnaden för en storsäck kapad och klyvd 50cm björkved.
Sen kan man göra verklighetsnära jämförelser.

Visserligen är veden redan kapad och det är småsäckar i bakgrunden, men detta är väl en variant

/Niklas

Användarvisningsbild

Skogshuggarninorr35  
#155121 Han har också en jäkligt bra yxa som är gjord för att klyva ved :P

foton  
#155133 Man blir lite lessen att han slänger veden på marken. När han ändå har lyft upp den en bit.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155146 Jo, dessutom torde ett elastiskt rep funka bättre än däcket

/Niklas

Användarvisningsbild

finskpinne  
Skogshuggarninorr35 skrev:Han har också en jäkligt bra yxa som är gjord för att klyva ved :P

Poängen med denna video var väl inte att visa ett efftektivt sätt att göra ved utan det är ju en förevisningsvideo för deras yxa "Vipukirves", kanske därför han bara kastar veden åt sidan...

Om man föredrar att använda yxa när man gör ved så tror jag inte att denna yxa är ett så dåligt alternativ. Meningen är att man klyver bort en liten bit åt gången med den. Den är gjord "exentrisk" så den riktar energin åt sidan för att klyva bättre och på samma gång lägger sig den delen som står ut åt sidan på den stora klabben för att den inte skall flyga ner på marken så man måste lyfta upp den igen om man vill klyva den flera gånger. Samtidigt hindras yxan från att åka vidare ner mot klantiga användares benpipor.

Själv föredrar jag att använda mig av något mindre svettigt alternativ än yxa. Förutom ibland på sommarstugan, där kan det va skönt att stå på vedbacken nån gång och klyva lite ved på det gamla hederliga viset...

Här är en video i slow motion om hur den fungerar:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XBsNxfB9ZCM&feature=autoplay&list=ULyZf0Hi9XIkM&lf=mfu_in_order&playnext=1[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E9_9wmjK3j8[/youtube]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).