Före och efter jobbet

Egen fiskesjö.

5 inlägg 22847 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Egen fiskesjö.

Skogshuggarn  
#142 Hej!.

Har närt en fundering om att plantera in ädelfisk i eget vatten (insjö på ca 4 ha) under flertalet år.
Vattnet är av bra kvalitet med naturligt bestånd av gädda/abborre och mört och det är inga problem att reglera sjön så att den inplanterade fisken smiter ut.

Undrar därför om någon har lite bra tips för att lyckas med projektet i övrigt, typ:

Ska jag "näta bort", eller åtminstonde försöka reducera det befintliga fiskbeståndet?
Rotenonbehandla?,,, hur funkar det?, eller kan jag helt enkelt plantera in ädelfisken i det skick sjön är idag? (enklast!).
Vad bör jag satsa på för ädelfisk?, bäcköring/röding/regnbåge eller annat?, vilken är tåligast och huggvilligast?.
Vilken strl bör det vara på fisken så att den inte blir "gäddmat"?.
Transport-tips för att hålla fisken vid god vigör mellan odling-->sjö?- lämplig utrustning för detta?, osv, osv.

Kort sagt!,,, alla synpunkter emottages tacksamt 🧠



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Fredrik  
#146 Tjena Skogshuggarn!

Jag har egentligen bara kommentarer i form av sportfiskare, men det kanske kan vara nåt iaf...

Regnbåge är ju populärt, de växer som bara den, och är en trevlig fisk att sportfiska, dessutom är den god (om den fötts upp på rätt sätt).
Andra laxarter växer långsammare och har inte samma temperament, de hugger inte lika villigt och är mer skygga (men då mer exklusiva).

Jag skulle satsa på regnbåge och då anordna en "put-and-take sjö".
Problemet med regnbåge är att de inte får sprida sig, detta tror jag finns lagstadgat eller dylikt då regnbågen inte finns i vår naturliga fauna. Om den skulle rymma och lyckas föröka sig skulle den ganska snabbt sprida sjukdomar som andra fiskar inte tål, samt att den skulle tränga undan vår vanliga fauna.
Därav får man inte plantera ut regnbåge i sjöar som har tillopp eller frånlopp, det ska vara en sjö som inte går att simma ur alltså.
Jag tror man måste fixa ett tillstånd hos Länsstyrelsen för denn typ av verksamhet.

Gällande storlek vet jag inget bra svar. Det finns de som köper många små (små är billigare) och räknar med ett visst svinn. Andra tänker tvärt om och köper stora och få, eftersom dessa är dyrare då.

Det allra bästa vore nog att hitta nån lokal "konsult" som kunde titta på ditt vatten och ge råd, kanske Länsstyrelsen har dessa möjligheter?

Lite länkar till sist:

http://www.fiskeriverket.se/publikationer/f-fakta/pdf/f-fakta13-04_web.pdf

http://www.fiskevatten.org

http://www.vattenbrukarna.se

Hoppas du får fler svar, men framförallt, lycka till!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
busen  
#147 Hej !

Låt sjöhålan vara ifred !

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#153 Tack för input och bra tips Fredrik!.

Jag jagar och fiskar aktivt, men visste inte att regnbåge är förbjudet att plantera om man inte har tillstånd?.
Baserat på den informationen så blir det nog att hålla sig till någon ädelfisk som redan finns naturligt i faunan, typ bäckröding/röding.
Jag tänkte nämligen hålla lite låg profil runt projektet och inte anlita så mycket utomstående folk, typ konsulter mm, eftersom det är i privat regi.
Vill även göra ett tillägg om att det mest kommer att röra sig om isfiske under vårvinterperioden

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#154 Tjena,

Mja, konsult var nog fel valt ord.
Länsstyrelsen bistår säkerligen fritt med info och hjälp för att komma igång, oavsett om det är för att fiska själv eller göra en affärsverksamhet av det.

Rotenonbehandlingen är väldigt drastisk och även här krävs tillstånd som kan vara svårt att få, med all rätt säkerligen, det är ju faktiskt ett ganska grymt sätt att döda allt liv en sjö.

En idé skulle kunna vara att plantera in både öring och röding, OM:

1. Gäddbeståndet nätfiskas ned ganska kraftigt.

2. Det finns tillflöde i form av bäckar etc, då kan de faktiskt föröka sig också.

3. Vattnet lämpar sig för öring och röding, det är flera aspekter som måste stämma in, här är regnbågen mindre kräsen.

Jag tror inte att det behövs några tillstånd etc för öring och röding, men det är ju himla trist om man köper in fisk och sedan märker att det inte funkar alls.

Hoppas dessa amatör-synpunkter hjälper till något!

MvH Fredrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).