Läser att Södra ska satsa på sk. huggbilar.
Mao en flisbil med ett flisaggregat på bilen istället för balja och en vanlig sidotippbar släp efter det.
Har sett några sådana ekipage och undrar om det verkligen kan vara lönsamt å köra runt med.
Jag menar, det är ju inte så mycket flis i varje transport..... om man nu måste köra runt med huggen på bilen.
Hade det inte då varit en ide med en lastbil med flakväxlare med en hugg på ett flak med snabbkopplingar och sen en vanlig flisbalja som man kan fylla vid sidan om och växla när vagn och balja är fullt....
På så vis blir "hugg-flaket" stående i skogen och man får fullt lass med flis med sig till lossningsstället.....
Bara en tanke
Nu kanske det redan finns liknande lösningar inom GROT-branschen, de har bara inte kört förbi här
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)