tis 10 jan 2012, 14:25#154376
Midgård skrev:Om den stänger av sig ibland på motorvägen så kör den ju då på batteriet med eldrift. Den ur batteriet då tagna energi´n måste sedan laddas tillbaks av bensinmotorn. Det borde innebära sämre verkningsgrad att mha bensinmotor och generator ladda ett batteri från vilken man sedan driver en elmotor som i sin tur driver bilen, jämfört med att driva bilen direkt från bensinmotorn...
Korrekt resonemang gällande direktladdning, men som D Brown säger har Toyota-hybriderna har även återtagning av rörelseenergi.
När en bil med konventionell drift motorbromsar så pumpas luft genom motorn medan en Toyota-hybrid laddar batteriet under motorbromsning (och det kan vara helt utan att kolvmotorn går runt för tillfället). Det kanske ändå är lönt att ta tillbaka en del av den energin istället för att
enbart göra värme av den.
En annan grej som jag håller med D Brown om är toppeffekten. Man klarar sig med en liten bensinare (76 hk och knappt 1,5 liter i Prius från 2005 har jag för mig). När man gasar hårt jobbar både bensinaren och elmotorn så man får samma prestanda som med en något större bensinmotor utan elsnurra.
För det mesta kör man dock inte med vidöppet spjäll och pedalen nitad i golvet utan man tar ut en lägre effekt, det behövs ju inte så mycket effekt för att hålla jämn och nåtsånär laglig hastighet. Och man kan gissa att en mindre motor drar mindre även på deleffekt (inom rimliga gränser).
Midgård skrev:Ute på motorvägen lär det väl inte finnas så mycket bromsenergi att regenerera att det kan löna sig att stänga av bensinmotorn?
Jodå, det är inte helt slätt överallt. Tror Priusen har ganska lågt luftmotstånd också. Åker man E4 från Linköping där jag bor nedåt Huskvarna eller uppåt mot Stockholm händer det då och då att det är backigt nog för att kolvmotorn ska stanna och displayen i mittkonsollen visar att batteriet laddas. Det var med farthållaren inkopplad och 108 km/h på hastighetsmätaren vilket är 100km/h gps-mätt.