Föryngring

Kostnad för plantering

46 inlägg 63327 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

haggloader  
#151896 Om man har sålt en slutavverkning kan det väl bli en viss subvention i planteringskostnaden, förmodligen.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152055
haggloader skrev:Om man har sålt en slutavverkning kan det väl bli en viss subvention i planteringskostnaden, förmodligen.

Kostnaden jag hade på 1,89 per planta inklusive plantering samt 1100 kr/ha för harvning var ingen subvention. Det var första gången jag inte tog markberedning och plantering genom bolaget som avverkat. Jag handlade upp markberedning och plantering var för sig oberoende av avverkningen. Förutom att det var den lägsta kostnaden jag haft för skogsvård var det samtidigt det bästa resultatet jag haft. Det kanske är så att entreprenören gör ett bättre jobb när han vet vem han gör jobbet åt? Eller att han får en tydligare uppdragsbeskrivning. Före betalningen av planteringen hade vi en gemensam inventering av utfört arbete på plats, det var inskrivet i kontraktet.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad för plantering

halvproffs  
#152079 Grattis!Mycket billigt måste jag säga. Planterade själv i våras och köpte plant från Bergvik skog(mycket bra kvalite på planten) fick betala för 2-åriga 2,35 för gran och 2,00 för tall+moms. Överlevnad 99% för gran och 90% för tallen efter höstkollen. OBS egen uppskattning.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Diesel_doriz  
#152080 Det är tur VI :ugeek: har älvdalens besparingsskog som står för allt sånt där.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

sködarförare  
#219189 Vad ligger priset för plantering på förutom planterna. En kompis vill ha pris på plantering av 6000 plant.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad för plantering

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219230 1,89 kr för både plantering och planta så har man fått ett riktigt bra pris!

Men är ytterst svårt när någon frågar om kostnader för plantering och man ej skriver vad man vill ha för storts plantor och var i Sverige man befinner sig då priserna kan variera från 2kr till säkerligen 7-8kr (planta och plantering)

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

hedenfeldt  
#231191 Gjorde en slutavverkning på cirka 2,5 ha förra vintern, i västra småland, vilket följdes av en naturvårdsaktivitet bestående av fläckmarkberedning och plantering. Hela naturvården upphandlades genom det skogsbolag som skötte slutavverkningen.

Lite fakta om beståndet:
Plantor: 2 åriga täckrot pris 4,90 kr/st inkl. plantering (4000 st.) av mycket god kvalitet. Plantorna har inga synliga spår av skador från snytbagge i år och vissa är redan närmare 40-50 cm höga.

Markberedning: Ca. 700 kr/tim och total tidsåtgång ca. 8 timmar. (Med grävmaskin).

Kan tyckas att det var lite plantor för denna areal då SI var G30, men de var tvungna att ta extra kulturhänsyn då det fanns fornminne på platsen. I år har familjen hjälpts åt att stödplantera ca. 1000 plantor så just nu hoppas man på att det ska börja regna snart.

Min erfarenhet är att det finns variation i pris på plantor beroende på storlek, hur många man köper, om de är förädlade, planttyp, trädslag och inte minst vilken affärsrelation man har till den som säljer plantan.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad för plantering

svempus  
#275771 Hej vet inte om jag ska fråga här eller i en ny tråd provar här. Jag ska plantera 3500barrotsplantor åt min svåger det rör sig om bok och hybridlärk 1750st av vardera. Nu undrar jag hur mycket ska jag ta betalt för att göra det om nån har nån nivå att tipsa om.
Jag själv funderade på runt 1,50kr plant vid markberett och 2,50 vid ej dito har inte sett området än så jag vet inte riktigt vad jag ska ta i betalning. är det en skälig summa att lägga sig på eller ska jag lägga mig högre. tack för eventuella svar gällande det.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

alias  
#275784 Tror jag betalade 2,20 kr/planta +moms när jag köpte plantering separat förra året. Då rörde det sig om barrotsplantor av storlek 30-60.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510601
alias skrev:Tror jag betalade 2,20 kr/planta +moms när jag köpte plantering separat förra året. Då rörde det sig om barrotsplantor av storlek 30-60.


Minns du om det var markberedning utförd, @alias?

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

alias  
#510720
Mangan skrev:
alias skrev:Tror jag betalade 2,20 kr/planta +moms när jag köpte plantering separat förra året. Då rörde det sig om barrotsplantor av storlek 30-60.


Minns du om det var markberedning utförd, alias?


Jodå, det rörde sig om plantering i omvänd torva efter högläggning med grävmaskin. Tror det rörde sig om 3600 plantor och en startavgift på 500 kr på objektet tillkom - taget fritt ur minnet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Astrix1  
#510723 4,5 ha granplantering
Markberedning 12500 plus moms
Plantor och sättning 42500 plus moms
Södra Dalarna köpt jobb av Karl hedin

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510769 Så markberedning kostar så pass? Hur många plantor blev det?

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Astrix1  
#510799 2300/ha
80% har dött dom ska plantera om nu på våren tror det företag som som hedin anlitar heter svenska skogsplantor

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

forest.  
#677317 Har planterat gran täckrot jackpott, vad är rimligt pris för utfört jobb?
Har hämtat planten själv och markägaren betalat dem
Lämpligt pris per plant eller timme?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).