Föryngring

Kostnad för plantering

46 inlägg 63333 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kostnad för plantering

PelleW  
#131797 Mest av nyfikenhet, vad kostar det att få ett skifte planterat?Gör man upp per areal eller per planta, eller hur funkar det, och hur mkt kostar plantorna som ska sättas?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Belzambix  
#131835 Allt beror på var hur när och vad. Det vanligaste är att det kostar per planta. ca 1-5 kr plantan. Plantorna kostar väldigt olika beroende på storlek, trädslag, antal och planttyp allt ifrån 2-20 kr planta

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Kalajsen  
#136517 Hur många plantor behövs för en ha? Jag hade tänkt mig gran alt tall. Samt en ungefärlig kostnad för plantorna.

Tack på förhand!

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Belzambix  
#136518
Kalajsen skrev:Hur många plantor behövs för en ha? Jag hade tänkt mig gran alt tall. Samt en ungefärlig kostnad för plantorna.

Tack på förhand!


Allt beror på vad för plant/hyggesålder/markberett?/bonitet/osv

Men väldigt generelt:

2500 plantor/ha
3 kr/planta
Summa: 7500 kr/ha
Sen markberedning: 500-1000kr/ha

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Kalajsen  
#136520 Vad innebär markberedning?

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Belzambix  
#136523 Man kör med en maskin som bereder marken inför plantering som man plöjer en åker, finns olika metoder. Kolla på www.skogforsk.se/kunskapdirekt för mer info

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Kalajsen  
#136525
Belzambix skrev:Man kör med en maskin som bereder marken inför plantering som man plöjer en åker, finns olika metoder. Kolla på http://www.skogforsk.se/kunskapdirekt för mer info


Tackar! Borde inte det vara dyrare än 500-1 000kr/ha?

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Belzambix  
#136529 Kan ligga lite högre, när jag körde så låg jag på 1000-1500 kr/ha beroende på hur jävligt det var att köra.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

ruth  
#150990 Jag undrar en sak ang plantering.

På vårt senaste avtal om skogsvård står det "plantering med 2300 plantor/ha utförs till en kostnad av/plant 1.95kr."

Sedan står det på raden under "plantor försäljes till en kostnad av" och där står det inget.

Jag undrar således vad det betyder. Ska de utföra arbetet till en kostnad av 1.95 per planta och att priset för plantorna tillkommer?

Kan man ringa och säga att jag lika gärna kan sköta planteringen själv? Eller är jag bunden att låta dem sköta planteringen?
Avtalet gäller på ett skifte där vi just har fått faktura för markberedning.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150995 Så skall man nog tolka det ja. Fick just ett hygge planterat med barrot (sitka). Ej markberett. Plantan 4:75, behandling 0:55 och plantering 2:10.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151023 1,95 är sannolikt priset för både planta och plantering. Priset brukar ligga i den nivån. Jag betalade 1,89 i somras.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Belzambix  
#151579
Jasi skrev:1,95 är sannolikt priset för både planta och plantering. Priset brukar ligga i den nivån. Jag betalade 1,89 i somras.


De priserna finns inte i min del av Sverige i alla fall, ska plantera täckrot (stor gran), planteringskostnad 1,35 kr och plantan kostar 3,44 kr (med conniflex) så att komma under 2 kr för planta och plantering finns inte här nere ialla fall.

Tror mer som Mengan att 1,95 kr är enbart för planteringen vilket är ganska normalt.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151606
Belzambix skrev:
Jasi skrev:1,95 är sannolikt priset för både planta och plantering. Priset brukar ligga i den nivån. Jag betalade 1,89 i somras.


De priserna finns inte i min del av Sverige i alla fall, ska plantera täckrot (stor gran), planteringskostnad 1,35 kr och plantan kostar 3,44 kr (med conniflex) så att komma under 2 kr för planta och plantering finns inte här nere ialla fall.

Tror mer som Mengan att 1,95 kr är enbart för planteringen vilket är ganska normalt.


Nu frågade Ruth från Östersund och jag vet att jag betalade 1,89 i juni 2011 med plantörer och plant från samma område. Så 1,95 är sannolikt pris för både planta och plantering vilket också styrks av att de inte fyllt i en position i kontraktet.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

ruth  
#151607 Jag ringde och frågade och priset 1,95kr/planta var för både plantan och arbetet.

Jag hade tänkt att plantera själv men det kanske inte är lönt att försöka sig på det ifall plantorna kostar nästan lika mycket som plantering inkl planta.

Jag har 6 hektar som skall planteras, så det är inga jättemängder plant jag behöver.

Jag har ingen aning om var man köper plant billigast där jag bor heller, men det går nog att ta reda på.
Tack så mycket för all hjälp.

Avatar Fallback

Re: Kostnad för plantering

Skogsmuppen  
#151644 Jag fick ett pris på 3,18 kr/planta. Då ingår plantan och planteringen. Åtgång på
ca 15000 plantor.
Plantan är en 2 årig behandlad täckrot.
Det priset tyckte jag lät bra, i värmland!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).