Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor med hytt

49 inlägg 27506 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

Berg 33  
#145198 Handbromsen är inte den bästa på alstor, någon som har byggt om den till hydralisk?
Har funderingar på att göra det, på den nya alstorn så är det hydraliska,men det skulle inte gå att efter montera på min.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

SkogiNorrland  
#145508 Jag har prövat en ombyggd Alstor där delar av bromssystemet var utbytt (parkeringsbroms samt fotbroms). Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är alstorns bromssystem uppbyggt i att det finns två bromsskivor homogena som är monterade på en kraftöverföringsaxeln och mot denna så trycker en bromskloss (mekaniskt).

Mot en av dessa skivor går parkeringsbromsen och mot mot den andra fotbromsen. Ombyggnaden innebar att bromsklossen inkl. de fästen som håller denna byttes ut mot en hydrualisk bromsok och där fotbromsen i slutändan påverkade vätskan som trycker mot skivan (båda sidor) på likande sätt som för en vanlig personbil. När det gällde parkeringsbromsen så var denna kopplad mot bromsoket via vajer som tryckte nyttjade en vanlig hävarm. i praktiken samma lösning som Alstor har/hade.

Oket var ett standard ok och kostnaden för detta var försumbart. Bromsverkan blev mycket bättre jämfört med original men grundproblemet kvarstod att på grund av alstorn både har variator och växellåda och den är extremt nedväxlad (för övrigt en standard volvo växellåda model Ö).

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

SkogiNorrland  
#145509 Appropå:

>>>>>>>>>
Kul att höra lite andra åsikter om Alstorn också tycker jag. Inga allvarliga saker förutom det där med bromsen då. Att hytten inte är som den borde är såklart inte bra heller men gissar att det år få som har hytt.
<<<<<<<<<

Vet inte vad du menar med alllvarliga saker.....men jag tycker att om någon investerar 500 kkr så bör maskinen hålla viss kvalité samt garanti ingå. På den maskin som jag hade så gick bl.a. boggikedjorna sönder trots att de var förstärkta.

Den läckte också olja i samtliga boggielådor, fick skriva lös samtliga däck och nyttja "flytande" packning för att inte oljan skulle komma ut mellan boggielåda och infästning samt i bultarna som höll infästningen.

Som jag tidigare skrev så var det flera packningar/förseglingar som torkade ut, kan tycka att för en masin för dessa pengar så skall man inte behöva reparera dessa detaljer när maskinen är ny. Den maskin som jag hade läckte kontinuerligt bränsle/olja någonstans - kändes som att jag alltid fick fixa någonting innan det blev bra.

Hade också synpunker på hur elledningar var dragen, då dessa ibland fastnade i "sly".

Har bara tagit upp ett fåtal saker som jag kommer ihåg vet också att variatorn hade problem ibland när det var hyftsat med snö ut i terrängen då den "tuggade" över.

Vad någon avser med allvarligt kan diskuteras, jag har ingenting emot att köpa någonting dyrt men jag förväntar mig att då att bl.a. kvalitén höjs. Men jag kanske är gammalmodig jag anser att oavsett vad jag köper så skall denna fungera för den uppgift man marknadsför den för.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

SkogiNorrland  
#145510 Appropå:

>>>>>>>>>
Kul att höra lite andra åsikter om Alstorn också tycker jag. Inga allvarliga saker förutom det där med bromsen då. Att hytten inte är som den borde är såklart inte bra heller men gissar att det år få som har hytt.
<<<<<<<<<

Vet inte vad du menar med alllvarliga saker.....men jag tycker att om någon investerar 500 kkr så bör maskinen hålla viss kvalité samt garanti ingå. På den maskin som jag hade så gick bl.a. boggikedjorna sönder trots att de var förstärkta.

Den läckte också olja i samtliga boggielådor, fick skriva lös samtliga däck och nyttja "flytande" packning för att inte oljan skulle komma ut mellan boggielåda och infästning samt i bultarna som höll infästningen.

Som jag tidigare skrev så var det flera packningar/förseglingar som torkade ut, kan tycka att för en masin för dessa pengar så skall man inte behöva reparera dessa detaljer när maskinen är ny. Den maskin som jag hade läckte kontinuerligt bränsle/olja någonstans - kändes som att jag alltid fick fixa någonting innan det blev bra.

Hade också synpunker på hur elledningar var dragen, då dessa ibland fastnade i "sly".

Har bara tagit upp ett fåtal saker som jag kommer ihåg vet också att variatorn hade problem ibland när det var hyftsat med snö ut i terrängen då den "tuggade" över.

Vad någon avser med allvarligt kan diskuteras, jag har ingenting emot att köpa någonting dyrt men jag förväntar mig att då att bl.a. kvalitén höjs. Men jag kanske är gammalmodig jag anser att oavsett vad jag köper så skall denna fungera för den uppgift man marknadsför den för.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

Berg 33  
#145569 Det är i första hand handbromsen jag inte är nöjd med, färdbromsen tycker jag funkar helt okej.
Ja absolut köper man något dyrt så ska det vara hög kvalit på sakerna

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

skogshasse  
#145571 hej är det någon som byggt om handbromsen från mekanisk till hydraulisk och i sådanna fall vad har ni använt för grejor kanske har ni bilder på jobbet mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

Berg 33  
#145574 Jag har köpt bromsok och bromscylider från mc som jag har tänkt använda,men har tyvärr inte haft tid att börja än, så tips och bilder skulle va till hjälp

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hytt

Ojje  
#145862 Har haft min maskin i 4 år nu och blir lite "förbryllad" över det jag läser här, jag har aldrig haft ett enda läckage på min maskin, aldrig haft sönder en drivkedja, alla mina elkablar är dragna inuti maskinen så jag kan inte förstå hur sly ska kunna få tag i dem, bromsarna är väl "diskutabla" men under färd använder jag låg växel samt motorbromsen som kubotan erbjuder och vid extrema behov "stödbromsar" jag med fotpedalen vilket fungerar riktigt bra bara man vänjer sig med att "planera" körningen.
Min maskin används till vedkörning/frötallshantering/bortstädning av sjuka träd m.m, terrängen är allt från "gåbar myrmark" till plan fastmark till berghällar med upp till 45° lutning, har aldrig "kört ner" maskinen eller "lagt omkull" den (fast det har varit nära några gånger).
Vändradien är som den är men är man medveten om den och har med det i sin planering så är det inga bekymmer att vända.
Visst det går inte att jämföra kapaciteten mot en minibrunett fast å andra sidan så är Alstor´n inte designad för att konkurera mot huggarvagnar eller mindre skotare, Alstor´n verksamhetsområde är just precisionskörning/extrema terrängförhållande (vissa ställen jag "klättrat" på är det riktigt svårt att gå uppför).
Kranlängden är kort men det är som med allt annat ... planera körningen så räcker den till.
Vet inte hur gammal maskinen som skoginorrland hade var ....... kan vara att Alstor har haft kvalitets störningar eller nå´t.
Vad gäller garanti på maskien så har då jag garantipapper enligt "gängse standard"....

/ojje (som är nöjd med sin Alstor)

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

SkogiNorrland  
#146061
Ojje skrev:Vet inte hur gammal maskinen som skoginorrland hade var ....... kan vara att Alstor har haft kvalitets störningar eller nå´t.
Vad gäller garanti på maskien så har då jag garantipapper enligt "gängse standard"....

/ojje (som är nöjd med sin Alstor)


Låter bra att du är nöjd med din Alstor och det är det viktigaste för dig! Min Alstor var av årsmodell 2007 och mig veterligen så har det inte skett några drastiska förändringar av maskinen, finns lite kosmetiska såsom nya knappar, instrumentering samt att de förstärkningar som var original på min tid numera är standard.Vill minnas att det är samma sak avseende stolen och lite andra funktioner.

När jag beskriver de problem som jag hade så vet jag att det finns andra som har/haft liknande problem. Vet också om att det finns andra problem ex. att vridhuset ger efter, detta kan jag dock inte belasta Alstor för utan bedömmer mer att det är ett kvalitetsproblem hos Farma avseende gjutningen av kranhuset.

När det gäller bromsarna så är min bedömning att det fungerar bättre för dig och anledningen tror jag beror på att du har en "diesel", du har helt enkelt bättre kompressionen som hjälper till att håll emot jämfört men en bensin motor.

När du (ojje) skriver att du har garanti enligt "gängse standard" så hoppas jag att du menar att du får felsökning, reparationskostnad samt reservdelar betalda.....om detta är fallet så har detta förändrats sedan jag investerade i min Alstor då ingick reservdelarna men frakten ingick inte och ej heller det övriga!

Håller dock inte riktigt med dig när du säger att det mesta handlar om planering, planeringen är viktig men på mina marker så ställs jag ibland inför vissa förutsättningar när det gäller terrängen och då jag personligen inte vill ha "motorvägar" i skogen så fungerar det inte praktiskt, i alla fall på mina marker och med mig som förare ;-)

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

snubblaren  
#150455 Har kört en Alstor diesel idag ett pass idag 4 lass ris och 3 lass timmer. Finkörning köra runt på en tomt och plocka träd.

Det är en upplevelse ifrån att komma ifrån en 840 det som är det svåraste att få in i huvet har jag märkt är att fälla upp stödbenen blir lätt att man har dem kvar när man försöker brassa iväg.

Kranen är helt ok kan lyfta de grövsta pinnarna man kan tänka sig var iofs 37dm stockar så det kanske vart lite lättare. Fast en sak som är störande med kran är att alla funktioner är i slow motion förutom kransvängen och rotatorn, och försöker man tex köra vippan och lyftbommen samtidigt då går det inte fort....

Fast det jag störde mig mest på var växellådan man fick nästan ställa ner motorns varv så den dog när man skulle åka iväg och stannade man så dog den helt... fast något som gjorde mig rätt rädd är som en del säger i tråden bromsarna var en backe kan nog tippa på kanske 9° åkte nerför den och varioatorn lät som jag vet inte vad och ingen motorbroms blev bara att ställa sig på bromsen och be....

En annan sak som jag tyckte var lite konstig var att vändradien var rätt taskig.

Kort och gott skulle aldrig ge 473 tusen för att ha den i min skog, men som att rensa upp på fällda träd på tomter och det är trångt är den rätt ok men ändå väldigt dyr.. Men har ni lite för mycket stålar på skogskontot som ni inte vill skatta bort köp er en jag lovar er att ni kommer le som små barn för det är rätt kul att köra maskin och man får lite barr och grenar i ansiktet :)

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

skogshasse  
#150502
snubblaren skrev:Har kört en Alstor diesel idag ett pass idag 4 lass ris och 3 lass timmer. Finkörning köra runt på en tomt och plocka träd.

Det är en upplevelse ifrån att komma ifrån en 840 det som är det svåraste att få in i huvet har jag märkt är att fälla upp stödbenen blir lätt att man har dem kvar när man försöker brassa iväg.

Kranen är helt ok kan lyfta de grövsta pinnarna man kan tänka sig var iofs 37dm stockar så det kanske vart lite lättare. Fast en sak som är störande med kran är att alla funktioner är i slow motion förutom kransvängen och rotatorn, och försöker man tex köra vippan och lyftbommen samtidigt då går det inte fort....

Fast det jag störde mig mest på var växellådan man fick nästan ställa ner motorns varv så den dog när man skulle åka iväg och stannade man så dog den helt... fast något som gjorde mig rätt rädd är som en del säger i tråden bromsarna var en backe kan nog tippa på kanske 9° åkte nerför den och varioatorn lät som jag vet inte vad och ingen motorbroms blev bara att ställa sig på bromsen och be....

En annan sak som jag tyckte var lite konstig var att vändradien var rätt taskig.

Kort och gott skulle aldrig ge 473 tusen för att ha den i min skog, men som att rensa upp på fällda träd på tomter och det är trångt är den rätt ok men ändå väldigt dyr.. Men har ni lite för mycket stålar på skogskontot som ni inte vill skatta bort köp er en jag lovar er att ni kommer le som små barn för det är rätt kul att köra maskin och man får lite barr och grenar i ansiktet :)

hej på dej 2007 var jag i fjolträsk och högg lite villatomter så det blev lite pinnar dom var 500-520 centimeter i längd och bottenpinnen var 45-65 centimeter i dia största pinnen jag har lastat var 520 centimeter lång och ca 85 centimeter i dia där den var som störst vad har du för mått på ditt timmer för nu vet du vad det är för mått på mina pinnar mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

snubblaren  
#150552 Vetefan vad de grövsta var hade ingen klave med mig men kan tippa på att de grövsta var runt 50cm 37dm.

En sak som jag kan tillägga är att man inte får någon varning då den ska välta det säger bara woosch och så ligger vagnen på sidan. :P

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

skogshasse  
#150599 vad jag menar är att du körde pinnar på alstorn så jag beskrev vad jag har kört för pinnar på min alstor och du skrev att du körde en 840 så jag förmodar att du inte kör pinnar på den utan timmer så då undrar jag var gränsen går mellan pinnar och timmer i din värld och att dom välter lätt håller jag med om jag har tippat något mellan 5 till 10 gånger och man blir lika överraskad varje gång mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

snubblaren  
#150602 Ja pinnar kanske är fel ord rundvirket vi körde ut var rätt feta granar så stockarna var ju allt ifrån 5cm till 50.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hytt

skogshasse  
#150647
snubblaren skrev:Ja pinnar kanske är fel ord rundvirket vi körde ut var rätt feta granar så stockarna var ju allt ifrån 5cm till 50.

hej på dej ja då förstår jag ha det så bra mvh skogshasse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).