sön 30 okt 2011, 19:09#144161När jag köpte min Alstor så var syftet att dels ta upp de vindfällen som uppkomer varje år på fastigheten, att ta ut vedbehovet samt att om möjligt gallra mindre bestånd (fastigheten är på några hundra hektar).
Hade/har sedan tidigare en valtra samt en större skogskran patu och dessa tänkte jag nyttja för att forsla ut virket från basvägen hem till fastigheten.
Som du skriver "Ulvskogen" så var Alstorn också en dröm för mig. Det jag gjorde var att läsa alla inlägg som fanns tillgängliga på nätet (ja jag har varit en flitig läsare i flera år på bl.a. skogsforum).
I princip alla inlägg som jag läste och fortfarande läser handlar om Alstorns förträfflighet?!
På grund av fastighetensstorlek och min finansiella situation så hade jag möjlighet att förverkliga drömmen. Kommer aldrig att glömma när jag fick hem den...lycklig som på julafton.
Dagen därefter gav jag mig ut för att validera nyförvärvet, upp för en kulle där granarna var nyplanterade sedan 20 år sedan (f.d. jorbruksmark), inga problem att komma upp. Väl där låg min första vindfälla. En större gran som hade blåst ner.
Nu skulle jag bli varse att svängradien inte var den bästa, utan fick hoppa av för att ta bort två träd som stod ivägen. Därefter full fart framåt, parkerade parallellt med granen och hoppade av för att kapa sant kvista den samma.
När detta var gjort så körde jag ner stödbenen för att lyfta in granen, van av min huggarvagn med 7m kran så var Alstorn 3.5 i minsta laget (räckvidden). Första metern försvann direkt (Alstorn är 1.5 m bred) och för att greppa delarna så var jag tvingad att börja flytta maskinen för att ha centrum på kranen i respektive "kapsnitt" (hade kapat i 5.2 m längder).
Hmm tänkte att jag jag använder den radiostyrda vinschen istället för att flytta maskinen, då kom min nästa härliga överraskning. För att kunna få ut vajern så var jag tvingad att hålla inne "ut" knappen. Motorn var direkt kopplad till hydrualiken, vilket medförde att det inte gick snabbt (ja ja man skall inte klaga den kostade ju bara strax över 20kkr).......jämfört med den andra radiostyrda vinschen som jag hade på huggarvagnen där det gick att dra ut vajern direkt och endast vinscha in vajern (15kkr).
Glömde att säga att när jag lyfte på den första stocken, så insåg jag att grinden på Alstorn var ditsvetsad (original) alldeles för nära kranen, vid sänkning tvingar cylindern grinden framåt. Detta leder till material utmatning i de olika svetsfogarna (vi kan ta den historien vid ett annat tillfälle).
Ja, ja, man kan inte begära för mycket, är nog inte van. Men nu var det dags att åka hem med fullt lass (ett träd) och efter att ha vänt maskinen så skulle jag avancera nerför backen. Ja just det ja, problemet var ju att det inte gick att bromsa och när jag försökte använda motorn bromsen som det stod beskrivet så insåg jag att det var alldeles för lite kompression i bensinmotorn för att få ner hastigheten.
Men efter att ha "vrålat" till min son att ha sig ur vägen så gick det bra ändå, hade ju en uppförsbacke mitt emot så det löste sig naturligt så att säga.
Avlastningen gick i alla fall perfekt. Nu tänkte jag att jag måste läsa igenom bruksanvisningen igen, hade nog glömt något och maskinen var ju ialla fall CE märkt. Antog att det finns krav på att det skall gå att bromsa en maskin på 2.5 ton (inkl last).
Men ville minnas sen tidigare att det var lite lite info i manulen. Den var ju på 20 sidor, och där hälften handlade om friskrivningsklausuler. Några index sidor och två sidor med smörjpunkter. Nä det stod bara att man skulle försöka att samtidigt bromsa ned handbromsen och fotbromsen samt motorbromsa. Ja ja tänkte jag, jag har nog inte vanan inne.....en fot på fotbromsen, en på gasen för att motorbromsa, en hand på ratten och en på handbromsen..............var lite rädd men vad fasen jag testar igen hade ju kvar två träd att hämta.
Senast redigerad av SkogiNorrland sön 30 okt 2011, 20:18, redigerad totalt 1 gång.