Skördare

Cranab Access

28 inlägg 12523 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cranab Access

Fredrik Reuter  
#14258 Hej,
Det finns mig veterligen inget skrivet om Access-kranen på skogsforum, så då startar vi en tråd!

Länk till Cranabs filmssida om Access:

http://www.cranab.se/static/sv/67/

Arbetsrapport från SkogForsk:

http://www.cranab.se/static/sv/93/images/Arbetsrapport.pdf

Vad tycker ni om kranen, någon som har sett den i aktion?

MvH Fredrik



   TS
Avatar Fallback

Access

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14911 Hej! Kör en Valmet 901.3 åt en entreprenör, mestadels gallring. sedan i somras med access. Var mycket skeptisk mot den extra vikleden på kranen innan den monterades. Men nu skulle jag absolut inte vilja vara utan! Jag använder den i princip hela tiden. Vid ansättning, för att komma med aggregatet direkt mot stammen. När jag ska nå svåråtkomliga träd,(rätt trädval i gallring). Vid sortering. Jag är kort sagt helnöjd med Access!

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#15029 Hej,
Det var kul att se att vi har en på forumet som kör med den!
Vart sitter funktionen för att styra leden, i spakarna?

God fortsättning!

   TS
Avatar Fallback

Access

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15062 Hejsan! En vippa längst upp på höger spak, som man styr med tummen. Ett tag var det tal om att sätta en fotpedal att styra den med , men det det stupade på säkerheten. Faktum är att det funkar bra med vippan på höger spak, då man kan samköra accessen med utskjutet , vars vippa sitter fram på samma spak. Då kan man smyga in aggregatet mellan stammarna väldigt mjukt och smidigt.
mvh/ Mats.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#15063 Hej igen,
Ok, tack för infon!

Vi hörs!

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15073 det ser ju onekligen smidigt ut speciellt i gallring... är riktigt sugen på att testa detta

Avatar Fallback

vippan

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19736 Hej! Kanske bäst att hålla sig till rätt ämne... Så här ser vippan ut till accessen, det är väl lite prototyp, men det funkar riktigt bra!

mvh/ Matsimon

Avatar Fallback

Re: Access

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31227
matsimon skrev:Hej! Kör en Valmet 901.3 åt en entreprenör, mestadels gallring. sedan i somras med access. Var mycket skeptisk mot den extra vikleden på kranen innan den monterades. Men nu skulle jag absolut inte vilja vara utan! Jag använder den i princip hela tiden. Vid ansättning, för att komma med aggregatet direkt mot stammen. När jag ska nå svåråtkomliga träd,(rätt trädval i gallring). Vid sortering. Jag är kort sagt helnöjd med Access!

Funkar access leden bra än? inga problem eller?

Avatar Fallback

access

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35763 Hej! Gluttade igenom forumet lite hastigt, och såg frågan. Ursäkta att svaret dröjde några månader.... Jag är fortfarande jättenöjd med accessen. Ska få en ny 901.4 nu i dagarna med access monterad. Själva vikleden har det inte varit några som helst problem med, Däremot var eldragningen lite slarvigt gjord, så det har varit några onödiga kabelbrott och så.
Den nya .4:an går på visning den här veckan innan vi får ut den. Fick känna på den i två dagar och det verkar vara en fin maskin. Det är dock mycket nytt att lära in sig på, datorn tex....
mvh Matsimon

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35765 jag har inte sett den i action själv men alla bilder jag sett på den ser väldigt "skapade" ut. Alltså kranen är böjd runt ett träd när man egentligen bara kunde backat en halvmeter och nått det från andra sidan...
Men men ska se den på visning nu på torsdag så sen kanske man har annan åsikt.

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35773 E de inte de som är själva grejen me accessen,att man slipper backa å köra fram. Att de blir mer träd per uppställ.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35796 Måste bara fråga om man kunde få se lite bilder på kranen och på maskinen

Avatar Fallback

access

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35816 Ska ta nåra bilder när vi fått ut maskinen. vikarmen gör att maskinen(901.an i det här fallet) blir otroligt smidig. I gallring har man mycket större chans att nå "rätt" träd som ska plockas bort.
Du kan skicka in aggregatet in i ett tätt bestånd och plocka träd bakom dom träd som ska sparas utan att skada dom. Expertisen pratar om produktionshöjning med så och så många procent, men den största vinsten anser jag var kvaliteten på utfört arbete.
Tyvärr såg det inte ut som funktionen användes under Valmets roadshow, vilket jag tycker är synd! :?
/Matsimon

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35836 Är maskinen fyr eller sex hjulig? vad har du för aggregat på den?

Avatar Fallback

access

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35868 Det är en sexhjuling med 350 aggregat.
/Matsimon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).