tis 20 dec 2011, 21:21#151516
jönsson84 skrev:Midgård skrev:Jag kilen kan skymma lite rakt ner. Ett bot för detta skulle kunna vara att skicka efter en 7" display med backkamera från Dealextreme i Hong Kong. Skärmen är en dator med Windows Mobile som operativsysem och har även en känslig GPS inbyggd. Kommunikation mellan kamera och skärm sker trådlöst. Med skärmen som har laddbart batteri följer laddutrustning för både 230C vx och 12V=. Hela paketet med hållare mm kostar inkl färgkamera med belysnng 850 Skr inkl flygfrakt. Jag hade dock lite otur så tull och moms tillkom = 303 Skr. Har testat grejerna hemma och allt fungerar, återstår att montera på traktorn.
Hur verkar kvaliten på dom där grejerna? riktigt billigt om det är ok kvalite=). Hur exakt är gps:en? Hur får man i kartor i den och i vilket format?
Lite bilder hade varit fint=)
Kvaliten på datorn (skärmen) verkar vara bra så långt jag kan bedöma. Kameran är i plast med 2 st lysdioder som belysning när det är mörkt och det funkar faktiskt. En liten klen bockad plåtbit som är fäst i kameran utgör montagefäste för densamma och verkar i klenaste laget, bör nog placeras hyfsat skyddat. Skärmen verkar hålla bra bildkvalitet, dock är bilden från kameran lite grynig, ingen superskärpa, men det får nog anses OK.
GPSén funkar alldeles utmärkt, faktiskt den känsligaste GPS jag har, och jag har några stycken. Den plockar upp ett betydligt antal sateliter snabbt när jag sitter i inomhus och presenterar en fix snabbare än någon annan av mina GPSér.
Vad gäller kartor: I skärmen/datorn finns en vägnavigationsprogramvara som heter IGO8. Detta program fungerar bra, dock är medföljande kartor för Brasilien och Argentina. Det finns dock kartor för Europa och Amerika att köpa om man inte tankar ner dem fr TPB, där de också finns.
Vad gäller egna kartor såväl köpta kallibrerade eller egna tillverkade så kan man, från PC via USB-kabel (medföljande), installera vilket kartprogram man vill för WinCE och i detta program lägga in kartor. Sjävl har jag ett navigationsprogram för sjön vilket jag nyttjar när jag seglar. Det heter Ozi Explorer. En variant av Ozi Explorer finns för WinCE och detta har jag laddat in i akutell 7" skärm/dator och efter att jag kallibrerat mina kartor för skogsbruksplanen har jag lagt in dessa i skärmen/datorn. Fungerar klockrent har alltid min position visad på skärmen antingen jag befinner mig i skogen med traktorn eller utanför Bornholm på väg till Kiel.
Hör gärna av dig om du behöver mer info eller tips. Här eller via peronligt PM.
Jag har inte monterat grejerna i traktorn ännu men bilder på ingående komponenter finns på Deal Extremes hemsida sök på artikel nr 73758
www.dealextreme.comMvh Midgård
Valtra A82 -11 + Ålö Q35, Moheda M91+ K35
BM Buster 400 -66 + Ålö 2000 + Star vajerkran + Hydr.tippkärra 8t, Rottneboggi 6t -66, Logosol M7 eldrift o matn., Grizzly 550