sön 16 dec 2007, 14:11#14619
Engstrand skrev:Det låter ju lätt att bara skylla på entreprenören. Men det är inte så himla lätt alla gånger med dessa vädersvängningar.
Som slutet på förr förra veckan hade vi fryset och fint när vi avverkade en trakt,inte alls lågmark,men basvägarna ska det ju gå ut ex. antal lass på ett och samma ställe.
Sen kommer skotaren en vecka efter,som förra veckan. Då slår vädret om under ett dygn,sen regnar det typ konstant efter en vecka.
Där sitter man då som entreprenör lite i klistret,du har massa avverkat virke ligger som ska ut.
Samma problem blir det med vägarna. Okey,ligger hygget ut med vägen är går det väl an att stå på "insidan" och lasta av. Men det är endå sinksammare,du får åka längre sträcka än om du kunde lasta av åt båda håll. Sen om man kör blandade lass blir det ett jäkla farande fram och tillbaka.
Ska man låta virket ligga? Javisst,det vore ju den allra bästa lösningen. Men man riskerar attt det snöar över om de blir kallt och kommer nederbörd innan det fått frysa någon dag. Sen ska entreprenören ligga ute med pengar som man inte får in på virke som ligger oskotat. Vilket känns lite tungt att han ska stå för kostnaden för att vädret är som det är.
Bara några funderingar från "vår sida". Nu är det inte jag själv som äger maskinerna,utan är bara anställd. Har ju dock rätt bra insikt till hur saker och ting går till.
"Över herrens väderlek råder ingen!".
Men visst hänger det mycket på maskinlaget hur man "planerar upp" körningen om allt ska klaffa så bra som möjligt.
Har man tex 500 m3fub klenvirke "utbläddrat" på backen i 3 dm snö och SMHI hotar med 20 cm nysnö bara över natten så fortsätter man ju givetvis inte att hugga, utan koncentrerar istället resurserna på att "skota ut".
De flesta gör väl så, men visst finns det undantag.
Sedan kan man ju "risa" skotarvägen eller varför inte använda sk "markskonare" istället för att köra upp krondiken så att leran plöjer under hasplåten?.
Dessutom tar ju maskinerna mindre stryk av att slippa "gyttjebadandet", så det borde ju även ligga lite i maskinägarens intresse att basvägen tillreds efter bästa förmåga?.
Tyvärr så bidrar nog den pressade marknaden att både vi skogsägare och maskinlagen är de som drar det kortaste strå´t här när kubiken ska ut från skogen.
Frågan är bara,,, skulle en förbättrad lönsamhet på maskinsidan även ge en förbättring i skogsbruket?,,,tex när det gäller just detta med körskador och kvarlämnat virke?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.