Skördare

Är detta slutet för 1,6mm

27 inlägg 10886 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är detta slutet för 1,6mm

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146101 Fick i dag reda på att Oregon ska sluta tillverka 1,6mm svärd och detta sker redan under förstakvartalet 2012,kedjan 16H kommer att tillverkas under 2012 för att sedan försvinna.Samma sak gäller för Carltons 1,6mm B3M kedja tillverkas under 2012 för att sedan försvinna ur sortimentet
Windsor har nu helt upphört att tillverkas dom sista svärdena och kedjorna har lämnat fabriken.



   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

vedhandlaren  
#146102
sliparn skrev:Fick i dag reda på att Oregon ska sluta tillverka 1,6mm svärd och detta sker redan under förstakvartalet 2012,kedjan 16H kommer att tillverkas under 2012 för att sedan försvinna.Samma sak gäller för Carltons 1,6mm B3M kedja tillverkas under 2012 för att sedan försvinna ur sortimentet
Windsor har nu helt upphört att tillverkas dom sista svärdena och kedjorna har lämnat fabriken.

vet du anledningen?

Användarvisningsbild

Re: Är detta slutet för 1,6mm

Kse  
#146109 Någon som har skarvlänkar till den äldre Windsormodellen?
Fick en billig rulle men den är ju värdelös utan skarvlänkar.

Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

BSM  
#146479 Till Kse: Prova Stihl RMS nitar, har för mig att dom funkar.

Användarvisningsbild

Re: Är detta slutet för 1,6mm

Kse  
#146580 OK, var får man tag på dessa nitar?

Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

BSM  
#146584 Hör efter med din lokala stihl handlare eller din kedjeslipare, dom borde kunna få fram det. Annars kan jag skicka ett par påsar.

Användarvisningsbild

Re: Är detta slutet för 1,6mm

Kse  
#146588 Ok, tackar.
Slipar ju själv och kör med Oregon och Carlton normalt
Min lokale Sthilhandlare är inte särskilt välsorterad så jag tvivlar på att dom har länkar.
Ska kolla dom xakta måtten, stämmer det så får du gärna skicka över några länkar.
HC100R heter kedjan tror jag, står ju lite sifror på kartongen oxå om det är till nån hjälp.
IMG_0552.JPG

Användarvisningsbild

Re: Är detta slutet för 1,6mm

Kse  
#147318 Niten på skarvlänken ska vara 4,8 mm.
Oregon och Carlton är 5 mm.

Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

BSM  
#147320 Lilla Stihlniten är på 4,75. Jag har lagat windsorkedjor med dom ett antal ggr, och ingen av dom har mig veterligen gått av i lagningen än.

Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

BSM  
#147515 Någon Iggesund ÅF som vet om dom kommer fortsätta med 1,6mm svärd? GB? Stihl verkar iallafall inte ha några planer på att lägga ner sina 1,6 kedjor, men det blir väl lite marigt att sälja kedjor om ingen kan leverera svärden...

Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148261
sliparn skrev:Fick i dag reda på att Oregon ska sluta tillverka 1,6mm svärd och detta sker redan under förstakvartalet 2012,kedjan 16H kommer att tillverkas under 2012 för att sedan försvinna.Samma sak gäller för Carltons 1,6mm B3M kedja tillverkas under 2012 för att sedan försvinna ur sortimentet
Windsor har nu helt upphört att tillverkas dom sista svärdena och kedjorna har lämnat fabriken.


Gör windsor inte svärd och kedjor till 2,0 mm

Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148376 Det fins en adapter som medfør at du kan bruke Stihl sverd på vissa HQ modeller.

Kan bla kjøpes her http://www.baileysonline.com/itemdetail.asp?item=10030&catID=

Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148600
samuel skrev:
sliparn skrev:Fick i dag reda på att Oregon ska sluta tillverka 1,6mm svärd och detta sker redan under förstakvartalet 2012,kedjan 16H kommer att tillverkas under 2012 för att sedan försvinna.Samma sak gäller för Carltons 1,6mm B3M kedja tillverkas under 2012 för att sedan försvinna ur sortimentet
Windsor har nu helt upphört att tillverkas dom sista svärdena och kedjorna har lämnat fabriken.


Gör windsor inte svärd och kedjor till 2,0 mm


På maskinsidan är Windsor som märke helt nerlagt,men 2mm svärdet är ju samma som Oregon och kedjan är ju samma som nya Carlton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är detta slutet för 1,6mm

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148666 Hade för några år sedan några svärd som var Sandvik. De var de bästa svärd jag haft. Men Sandvik blev väl Windsor.

Användarvisningsbild

Re: Är detta slutet för 1,6mm

Kse  
#150389
BSM skrev:Hör efter med din lokala stihl handlare eller din kedjeslipare, dom borde kunna få fram det. Annars kan jag skicka ett par påsar.

Länkarna har kommit och kedjorna är skarvade.
Tusen tack för hjälpen BSM.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).