Verkstan

Värma Verkstan!!

46 inlägg 43745 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

jd6630  
#145636 jula har billiga aero temper, inte så stora men troligtvis lagom till ditt garage.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Robertberg  
#145638 Jag tycker nog fortfarande det skulle vara interssant att veta om verkstan ska vara uppvärmd hela tiden eller enbart de gånger man har tänkt vara där inne?

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

ulfgustav  
#145658 I min gårdsverkstad har jag en vedeldad varmluftspanna.
Det fungerar jättebra. Jag värmer upp den så fort jag behöver. Tar man in en större maskin och det är t.ex -15 gr ja då tar det ett antal timmar att komma upp till bra arbetstemperatur

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

TimmberJack  
#145660 Tanken är att bara värma när jag ska vara där,typ 5-6 ggr /månad.
Till nästa vinter är troligt vis ved o flisanläggningen färdigbygdd o då ska den värma även verkstan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

totte  
#145665 Då är det väl mest ekonomiskt med en rejäl värmekanon, t ex dieseldriven. Om man skall värma upp för tillfälligt bruk så är det mycket mer förlust att ha liten effekt, ju snabbare det värms ju mindre förluster.

Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

Mäki  
#145673
jd6630 skrev:en diesel eldad varmluftpanna, ingen jäkla kanon eftersom du inte kan ha den i verkstan, luktar diesel i hela rummet efter en stund
dom e bra att töa upp saker med, eller o ställa in i otäta byggnader för o få varmt


Chefen har en kanon som han använder när vi tar in någon kall maskin i verkstaden och vi snabbt behöver ha upp värmen och inte luktar det någon diesel om den inte.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

jd6630  
#145807 ja har 1 värme kanon köpt på duab huset o den stinker diesel avgaser som fan själv, saknar ju avgasrör så den blandar avgaserna me varmluften, o de tror ja de flesta billiga maskiner gör
så se upp

Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145815 Jo nog kan man känna lite dieseldoft just i starten, och man måste ha ventilation.
Men i detta fall med snabb, billig, enkel osv så går det galant.
En dieselkanon är ju lätt att sälja vidare sen när man har bättre grejer.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

nhl21  
#146019 Satsa på en dieselkanon med anslutning för skorsten, kostar lite mer men förlänger livet på dig.
Även om det inte luktar diesel så finns det avgaser i luften som man inte känner med en utan skorstenen.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

MrEast  
#146056 Spillolje eldad varmluftspanna borde inte va nåt problem att få tag i gratis drivmedel till en sån ...

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

TimmberJack  
#146169 Är tyvärr inte lätt att hitta spillolja idag. Certifieringen på verkstäder gör att det inte går att få där så lätt preces. Skulle kunna gå hos en lantbrukare men är oftast mer annat än olja i då

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

totte  
#146242 Är väl i princip förbjudet att elda spillolja annat än i godkända destruktionsanläggningar. Rätta mig om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

jd6630  
#146243 helt rätt totte. fast tillgång på spillolja borde va rätt god me rätt kontakter,fast sen va de ju de där me skogsmössen som e ute o kollar värmekällan.....

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192771 Hej jag lyfter den här tråden lite,Jag har en verkstad på ca 100m2 som jag nu värmer med en gammal vedeldad varmluftspanna som kommer ifrån försvaret den har tidigare haft en bensinmotor
till fläkten men jag har monterat en stor oljebrännare som fläkt.Problemet är att försäkringsbolagen inte gillar att man eldar i garaget så nu har jag gått och tänkt om man skulle bygga en egen varmluftspanna och montera utanför verkstaden med luftrör in igenom väggen.
Pannor som jag tittat på är typ baxi eller atmos med fläktstyrning o underförbränning
min tanke är att kapa upp två hål i sidan samt montera en kanalfläkt och spirorör in i verkstaden
då har man ju fläktstyrning i pannan oxå.
Det skulle vara roligt om ni kommer med synpunkter och förslag det kanske är någon som gjort något liknande här?
något i still med denna
http://www.blocket.se/gavleborg/Vedpann ... m?ca=5&w=1

Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

Bax  
#192797 Jag såg en som värmde sin verkstad med en gammal panna, den var kopplad med vattenburet system till en lastbilskylare som satt monterad på väggen. Fläkten var nog utbytt till en 230V-fläkt.
Han körde en pelletsbrännare. Men det borde väl inte vara några problem att elda ved heller (?) Eller hinner man inte få iväg värmen tillräckligt fort?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).