ons 02 nov 2011, 18:53#144459
Har läst tråden lite fram och tillbaka, vill inte citera någon för jag vill att markägare skall få ha sina egna ideer men...
Vad jag inte får ihop är varför skulle det bli mindre andel massa i denna typen av avverkning, måste ändå gallra ut klenare träd i varje avverkning för att få fram grova annars blir det självgallring och då får du inget utav träden. Är du då certifierad för du inte ens ta det till ved när det har dött.
Att du sedan vid varje omgång får en del timmer förstår jag men att den summan blir högre än på en hel omloppstid vid kalhyggesbruk tror jag inte ett skit på för trolleri är bara illusion. Träd behöver viss grönmassa för att kunna växa.
Sedan säger en del att röjning blir minimal eller ingen? eller att avverkningen glesar ut i undervegitationen? Är det när man fäller träden som man knäcker de klena eller att när man ändå går förbi så kapar man bort det? Är det när man ändå går förbi så röjer man men då har du ändå en kostnad där som är precis lika dan som vid "normal" röjning.
Om vi räknar på en yta som en fullvuxen och mogen gran kräver
behöver man ändå börja med flera plantor plantat eller självsådd spelar ingen roll. Står där bara en kommer den bli buskig & dålig kvalite, och kvaliten höjs hävdar förespråkarna i naturkultur. Ytan måste glesas ut i flera omgångar med röjning och gallring innan ett ensamt träd står där igen. Så jag får inte ihop sättet vissa räknar på?
Om vi behöver plantera luckorna blir planteringen dyrare för ytorna vi planterar är små och ligger en bit ifrån varandra.
Sedan har jag märkt på områden här hemma som blev rejält utglesade av gudrun och per att plantor kommer det men en hel del av granarna förlorar toppskottet ibland, enligt personer insatta i skogliga frågor är det gremeniella från de stora tallarna. Vi hade även ett bestånd från stormen 1969 där en timmerställning blev stående och gran kom självsått upp. Där var det en hel del sprötkvist och grovkvistiga grenvarv samt toppröta.
Sist vill jag säga att skall man räkna ekonomiskt skall allt tas med precis som om du lejde bort jobbet.