Skotare

Förarkompetensbevis!

40 inlägg 12608 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förarkompetensbevis!

Fredrik Reuter  
#14221 Hej,
Nytt(?) förslag från Skogforsk:
(Läser mer i länken)

http://www.skogforsk.se/templates/sf_Ne ... 21206.aspx

Vad tror ni om detta?

MvH Fredrik



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14238 det kommer att bli som entrepenad branchen till slut och kosta föraren en massa pengar för att få ett förarbevis på skotare sen kommer det nog att följa med ebr bevis säkherhet på väg.
så det är frågan vad det kommer att barkahän i slutändan för det kommer inte att bli gratis.
förarbevis för entrepenad branchen kostar cirka 150.000kr då är det för dom vanliga jordförflyttnings maskinerna .
ebr intyg cirka 10.000 kr
säkerhet på väg cirka 5000kr
nej låt skogbruksskolorna ha sin utbildning till dom som går där för dom får en bra utbildning till branchen och det utan att ha ett specielt förarbevis.

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14245 helt rätt!! Är det någon som inte har gått skogsbruksskola, men har lätt att lära sig maskiner så lär de sig att köra skördare å skotare än då.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#14250
samuel skrev:helt rätt!! Är det någon som inte har gått skogsbruksskola, men har lätt att lära sig maskiner så lär de sig att köra skördare å skotare än då.





håller helt med :D

Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#14260
Bonden/Ramnäs skrev:
samuel skrev:helt rätt!! Är det någon som inte har gått skogsbruksskola, men har lätt att lära sig maskiner så lär de sig att köra skördare å skotare än då.





håller helt med :D


Ja men då jag som gått skogsbruks skola vill börja köra grävare så ska jag väll få gö de yrkes mässigt då utan förarbevis, ne du tycker om man ska sätta sig i å köra maskin ska man ha utbildning....

synd om dom som gått utbildningen å inte får nå jobb för de sitter en där utan, ne fy fan mer yrkes bevis

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14278 vet om en del som tröttnade på skogen i "Gudrun" å började gräva istället. Å va jag vet så fick de jobb lätt och de hade inte förarbevis. Själv har jag bara förarbevis på enteprenadmaskiner men jobbar i skogen ändå, utan grönt kort. Jag är uppvuxen bland granar å skogsbruk, så man har väl blivit upplärd från början.

Ps: Det finns ju dom som har ett förarbevis men kan fan inte köra maskin för fem öre. Det är ju inte papperslappen som gör att man är en bra förare eller inte.

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14289
samuel skrev:Det finns ju dom som har ett förarbevis men kan fan inte köra maskin för fem öre. Det är ju inte papperslappen som gör att man är en bra förare eller inte.


Håller med ovan....


Efter någon månads provanställning får väl entreprenören sig egen uppfattning iallafall (i värsta/bästa fall första dagen)... !!!

Ett ev. sådant bevis säger inte ett skit om hur föraren verkligen kör.
Eller ska man praktisera arbetstider oxå innan man blir godkänd ?? hehehehe

Än en gång påpekar jag att INTRESSET är det viktigaste.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#14330 håller med vad betyder en pappers lapp om man kör som ett arsl* endå? mot om man kör riktigt bra utan papperslapp?! :lol:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14337
Bonden/Ramnäs skrev:håller med vad betyder en pappers lapp om man kör som ett arsl* endå? mot om man kör riktigt bra utan papperslapp?! :lol:

tror domflesta har missuppfatat vad jag skrev DET FINNS DOM SOM VILL TJÄNA PENGAR PÅ DET OM DET BLIR OBLIGATORISKT MED ETT FÖRARBEVIS.
men som det är i entrepenad branchenå kommer man inte in på en arbnetsplats om man inte har ett förarbevis och det är oavsett om man kan köra eller inte och kan man inte köra så är det tack och adjö vid dagens slut

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14353 jag har kört å grävmaskin åt vattenfall. det var ingen som frågade om jag hade nått förarbevis.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#14356 men som det är i entrepenad branchenå kommer man inte in på en arbnetsplats om man inte har ett förarbevis och det är oavsett om man kan köra eller inte och kan man inte köra så är det tack och adjö vid dagens slut[/quote]



ja vad jag vet så är det kanske 4 hos ncc i fagersta som har förarbevis av typ 10 maskiner?! så vet inte riktigt om din teori stämmer :?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14376
samuel skrev:jag har kört å grävmaskin åt vattenfall. det var ingen som frågade om jag hade nått förarbevis.

det beror på lite var du anställd av vattenfall eller inhyrd för så länge man arbetar med egen personal så kan man kring gå det med förarbevis
men skulle det vara i stockholm så skall du se hur länge man klarar sig utan.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14377
Bonden/Ramnäs skrev:men som det är i entrepenad branchenå kommer man inte in på en arbnetsplats om man inte har ett förarbevis och det är oavsett om man kan köra eller inte och kan man inte köra så är det tack och adjö vid dagens slut




ja vad jag vet så är det kanske 4 hos ncc i fagersta som har förarbevis av typ 10 maskiner?! så vet inte riktigt om din teori stämmer :?[/quote]
joda den stämmer har suttit i nästan 5 år i stockholm och kört och har visat upp beviset på varje arbetsplats och då som underantripinör

men sen kan man vrida på det det kan gå ända till den dagen då det händer en olycka så skall du se vilken fin utredning som kommer att bli och skulle det vara med peronskador då skulle jag inte vilja vara i den peronens kläder
som inte har ett bevis på den maskin han framför.

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#14383
knaggen skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:men som det är i entrepenad branchenå kommer man inte in på en arbnetsplats om man inte har ett förarbevis och det är oavsett om man kan köra eller inte och kan man inte köra så är det tack och adjö vid dagens slut




ja vad jag vet så är det kanske 4 hos ncc i fagersta som har förarbevis av typ 10 maskiner?! så vet inte riktigt om din teori stämmer :?

joda den stämmer har suttit i nästan 5 år i stockholm och kört och har visat upp beviset på varje arbetsplats och då som underantripinör

men sen kan man vrida på det det kan gå ända till den dagen då det händer en olycka så skall du se vilken fin utredning som kommer att bli och skulle det vara med peronskador då skulle jag inte vilja vara i den peronens kläder
som inte har ett bevis på den maskin han framför.[/quote]



händer ingenting:P min plastfar plogade ner änn kärring i diket för ett par veckor sen och det var åt vägverket och det hände inte ett piss:)

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14400 det är en viss skillnad att jobba åt vägverket och det var säkert med lastbil eller traktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).