Uppvärmning

Problem med pannan!!?

29 inlägg 33479 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#142326 Hej!
Har ett problem med min vedpanna som jag hoppas kan få hjälp med här!
pannan är utrustad med fläkt och ca 2 m3 acc-tankar. Nu när det är ca 10 grader varmt ute så behöver jag elda nästan i 8 timmar för att få upp tankarna i full värme (ca 80)
har rengjort både rör och fläkt men tycks inte få ngt riktigt bra tryck i eldningen - någon som har en bra lösning eller varit med om samma problem??

MVH /Anders



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Nolltax AB  
#142346 Nope.
Dock, 8 timmar för att värma upp två kubik vatten....
Nägot är helt klart fel å måste åtgärdas innan vintern...

Cirkulationspump snurrar väl?

Till-luft ok? Ju mer pannan andas desto mer luft behöver den....

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

j-eg63  
#142366 ÄR VEDEN TORR ? Hur länge behöver du elda normalt, Hur ser pannan ut invändigt sotat där ochså hur många KW är pannan på tankarna är väl inte kalla heller är det från 50 gr ungefär Du får alltså inte upp panntempen o därför behöver du elda så länge har du laddomat? men även om den har hängt sig ska du väl inte behöva elda så länge för att få 80 gr i tankarna :surp:

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

keja01  
#142377 Vilken modell på pannan är det? Det kan vara täppt lufttillförsel någonstans till exempel.

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

a_larsson  
#142381 Jag hade problem med min panna det var spjället som är öppet när man tänder upp, som inte stängde när man startade fläkten. Så luften som fläkten pumpade in gick rätt upp i skorstenen.

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#142405 Hej Igen!
Ja något måste vara fel...
Pannan är en HS Tarm (baxi), Veden är torkas under minst 1 år så den ska inte vara ngt problem!
Har även bekymmer när jag startar pannan då jag måste ha understa luckan öppen väldigt länge - tills det är rejäl glöd, för annars blåser jag ut elden!( detta kan ta ca 20 min) detta måste ju också ha ngt med problemet att göra.
försöker aldrig släppa tankarna under 40 grader innan jag startar igen!
laddomat?? - nä det tror jag inte jag har - vad gör den?
jo cirkulationspumpen startar som den ska!!

tack för svaren såhär långt - hoppas kunna få rätsida på detta snart!!!
/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

keja01  
#142408 Vilken modell av Baxi är det?

Det finns Solo plus med tryckande fläkt och Solo innova med sugande fläkt till exempel.

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

jd6630  
#142410 låter som den inte kan få luftflöde genom elden.
sotat skorstenen??
rensa rök kanalerna??
rensa fläkten??
rensa vid luft utsläppen i panna från fläkten??
hur e draget inne i pannan??
vilket tryck har du i ac tankarna
luft i systemet eller i elementen??
nåt filter i systemet som är igentäppt och inte släpper genom vattnet??
låter som du har baktryck nånstans på vägen i pannan.

Användarvisningsbild

Re: Problem med pannan!!?

Bax  
#142428 Har du svårt att få upp pannan i temp också?
Eller är det bara tankarna?
Är det bara tankarna så är det nåt fel på laddningen mellan pannan och tankarna.
Är det pannan också så tror jag på problem med luftcirkulationen.
En död fågel i rökröret eller nåt sånt.

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

nordtravare  
#142431 Försvinner inte värmen upp i huset så det inte värmer tankarna förän huset är varmt .

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#142524 Hej!
det är en Solo Plus - dvs tryckande fläkt!
har märkt att tempen i pannan sjunker relativt snabbt efter att pannan varit igång ( tar bara 8-10 timmar att sjunka från 80 - 50) kan det va så att det är luft i pannan då?

/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

j-eg63  
#142573 Det är keramik i din panna kolla så att den är hel kan vara detta som gör att du ej får fart på rökgaserna om någon trasig sten av keramiken ligger o blockerar

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

keja01  
#142577 Ett tjockt lager aska ovanpå keramiken i botten av vedmagsinet stör underförbränningen. Den understa veden behöver ligga intill springan i keramiken. En decimeter aska ger för mycket distans.

Jag brukar lägga i all ved först och sedan tända underifrån i efterhand. Det går fortare då. En äggkartong och små vedbitar ligger underst under den vanliga veden.

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

j-eg63  
#143384 Lindianerna Hej

Hur gick det med din vedpanna som värmde så dåligt vi måste ju få veta om det var för mycket aska i den? Eller något annat fel :surp:

Avatar Fallback

Re: Problem med pannan!!?

Lindianerna  
#143863 Hej igen!
Har fått bättre fart på pannan men inte helt nöjd ännu..
det felet jag hittade va en stoppskruv till fläkt-luft-luckan som hade srkuvat ned sig å stoppat tillluften!
ströp aven sekundärluften en aning som gjorde förbränningen bättre!
men som sagt - inte helt nöjd då jag tycker att värmen i pannan sjunker allt för fort!
keramiken i pannan ser helt ok ut för det är väl bara "baljan" under veden som det är keramik i???
Tack för alla svar/tips

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).