Skotare

Valmet 820

11 inlägg 10841 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 820

Valmet 820  
#141884 Skulle vilja fråga om här är någon förare av en 820 eller nån som kört en innan. Har kört en 820 några timmar och har fastnat för den, men nu är frågan. Hur bär man sig åt med tanke på arbetsvarvet. Sitter ju i gasen på golvet och det går ju inte ha växel i och samtidigt som man ska lasta, då sticker maskinen iväg. Iallafall jag lägger den i friläge och har foten på gasen, och när man har tagit gripen/griparna så är det bara å släppa gasen och lägga i fram eller back och köra vidare. Men det känns inte som att det är rätt sätt att gå tillväga. Tappar ju en massa tid på att sitta där och lägga i fram/back/neutral foten på gasen sen släppa gasen för att köra vidare. Måste finnas nån som har något tips att dela med sig av. Tack på förhand :smile:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820

Kse  
#141898 Varför ska du ha i växeln när du lastar?
Så mycket tid kan man väl inte tappa på att lägga i och ur växeln, sköts det inte bara med små knappar på 820? Tror det går av bara farten när du kört ett tag.

Avatar Fallback

Re: Valmet 820

Valmet 820  
#141977 Normalt sett så kan du ju bara slå till en knapp så har du arbetsvarv utan att maskinen "kör" av sig själv som 820:on gör. Särskilt om du kommer från en annan maskin där du kan ha konstant arbetsvarv på maskinen och bara stanna i backen för att lasta. Och om man bara lägger den i friläge så kommer den inte stå kvar på samma ställe i backen utan du måste ha parkeringsbromsen i då. Det är därför jag undrade om man kan ha växel i och även ha arbetsvarv på för att lasta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 820

glasshultarn  
#142120 Har kört en del både 820 å 828, då 820en var en D.T.C så hade den körpedal å sådär, men på gamla 828an fanns inte de utan man fick dra på lagom grundvarv på handgasen å sedan sitta å lägga i å ur fram/backen. Har för mig att man slog till arbetsbromsen med en liten knapp på "apskallen" men jag kan ha fel? det blir ju lite klurigare att köra å krana samtidigt men i övrigt funka de bra vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: Valmet 820

Valmet 820  
#142159 Så man förstör inte maskinen genom att ha pedalen tillslagen på det arbetsvarv man vill och sen bara lägga i fram eller back? Från min sida kan det kännas lite sådär att bara lägga i fram/back så maskinen hoppar iväg, men jag kan ha fel :) och farten kan man ju reglera i hastighetsratten i armstödet. Annars köra och plocka samtidigt kan man ju göra, men eftersom 820:on är så liten såär det främst förstagallringar som väntar den maskinen. Köra och plocka samtidigt i en första gallring skulle jag vilja se någon göra utan en ända skada på kvarvarande stammar :p

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 820

glasshultarn  
#142162 Jo men har man körpedal så går det fint att börja rulla när man drar ut bunten å lägger på lasset (förutsatt raka vägar).
Nä någon skada tar den inte om du bara drar ner potentiometern lite så de inte blir ett riktigt "galtahopp", är ju hydrostat.
Ett annat alternativ är ju att bara dra ner ratten till noll å sen vrida upp när man vill åka, fin maskin på de viset, gick å sitta på tvären å bara justera farten med vredet medans man flytta. Eller lägga fötterna i rutan om man kände för de :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 820

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142788 När jag kör 820 brukar jag ställa gaspedalen på ett fast arbetsvarv. På vänster sida i panelen sitter en ratt som reglerar körpedalen och den brukar jag ställa ned ganska mycket så vid full fart på körpedalen så går maskinen ganska långsamt. Sen finns en knapp i panelen för arbetsbroms och är det platt så låter jag den inte gå i. Sen är det bara att köra och lasta samtidigt men styr man fel så att man måste backa för att komma rätt eller ännu värre, skadar kvarvarande träd så är det ingen idé att ligga och rulla samtidigt som man lastar. Sen när man lastat och ska köra ut så är det bara att öka varvet lite och sen slänger man upp fötterna mot dörrhandtaget och kör istället med rullen på vänster palett (som var nedställd till noll när man körde med körpedalen).

Enda grejen man ska passa sig för är att starta maskinen, ha arbetsvarv på och slå i växlen utan att kontrollera så att rullen i paletten är på noll. För annars skuttar maskinen iväg och man fattar inte vad som händer för man trycker ju inte ned körpedalen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 820

glasshultarn  
#142802 Ja så var de ju! man hade 3 pedaler, en broms en kör å en gas!
Jo de är ju ganska fint det där att köra med tummen bara.

Avatar Fallback

Re: Valmet 820

Valmet 820  
#142854 Tackar för svaren. De lilla jag kört med 820:on så har jag lagt han i friläge och i vissa fall också p-bromsen i sluttningar. Men nu vet jag att man kan faktiskt göra det hela mer effektivare :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820

johaniskogen  
#142865 det sitter potentiometer i 820, där du kan bestämma farten, om jag inte minns fel sitter den på palletten,, min 820 va lite bög, för den styrde maskinen i kranspaken när man körde, så flytta fram och lasta va svårt...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 820

johaniskogen  
#142866 såg att jag svarat som föregående skribent, sorry..!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).