mån 03 okt 2011, 07:46#141399
Det här med hur mycket Etanol det är eller skulle vara har jag varit med om och undviker det. Oavsett så är det inte Etanolen i sig som ställer till det.
Det är all annan skit de blandar i. Etanol är inte aggressivt mot gummi o plaster.
Jag tycker inte det är värt risken o byta bränsle. Visst är det många som aldrig har problem.
Men jag river ner o rengör sågar som ska byta bränsle (även 2-T olja i vissa fall).
Det tar inte lång tid o kostar lite jämfört med haveri.
Tank, ledningar, förgasarhus, vevhus, insidan av kolv, kolvtopp, cylinder topp...
Detta rengörs o kollas så det är helt och i ordning.
Då skit försvinner kommer dolda problem fram.
Rätt mycket gammal olja o avlagringar, särskilt om oljan som blandats varit av lägre kvalisort eller kass.
Det som är kvar åker in o förbränns. Är det inte mycket så åker det ut med avgaserna, men är det större partiklar ligger de o studsar ovan kolv tills de ramlar ut eller ställer till det.
Det är samma som dålig 2-T olja...
Vid all ändring av bränsle är det viktigt o se till att det går rätt. Om man byter bränsle, olja, ändrar blandning eller någon annan egenskap i bränslet. Oftast händer inget förren det ändras något i blandningen.
Alkylat är ett bättre bränsle för motor och jag mår bättre av det än handelsbensin.
Några reagerar på oljan som är i exempelvis Aspen, men kan då blanda själv med annan olja. Det är få jämfört med hur många som påverkas av handelsbensin.