Servicebyggnader

Maskinhall

48 inlägg 49292 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
m_guld  
#14022 Ok tack nytt tangentbord fixat nu :lol:

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14028 Hehe, det kan vara svårt att hålla en 1-åring borta från datorn, men helt rätt, enklast är att editera redan skrivna inlägg, men nu får det stå som det gör för min del.

On-topic: skulle tro att det håller för skotarn... :wink:

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#14059 Ja ja hoppas det ,hur går det för dej då blir det nån maskinhall eller?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14070 Hej,
Ja, det har inte blivit något än som jag skrev tidigare.
Men det ska bli så småningom...


MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14084
m_guld skrev:Vi blandade betongen själv till mitt verkstad som vi bygger just nu och det gick 28 kubik förts gången men efter 4 timmar började det spöregna
så vi har gjutit om den nu i sommras 17 kubik till men det gick bra har en 800 liters blandare och en liten skopa till lundbergaren som rymmer prick 200 liter då är det lätt att hålla ordning på blandningen.
Platta är nu 24cm med 3 lager armering :D bör hålla för skotaren och timmerbilen


Har haft en "byggkontrollfirma" som gjort både ritningar och underlag till den maskinhall på 9x11 som jag ska bygga.
Dom fick "malla" efter längd/måttuppgifterna för en Kockum 8535, och kom fram till att jag skulle klara mig med en sula på 15 cm till den maskinen.
Följdaktligen så borde du klara dig "galant" med 24 cm och 3 varv armering!

Avatar Fallback
m_guld  
#14089 Ja jag skulle klara mej med 14 cm och 2 lager armering enligt dom som sålde markisoleringen men det regnade när gjutningen hade börjat så vi gjorde om plattan och då blev det ett lager armering till och 10 cm sula.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14093 Skulle tippa att omräkningstalet är 1.2 T belastning per cm betongtjocklek i sulan.
Du borde alltså kunna köra in "Kocken" med full last in i garaget 😈 .
Frågan är ju bara om regnet hunnit "laka ur", och försvaga 1á gjutningen?.

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14094 Jag vill inte verka vara någon viktigpetter men kan inte hålla mig.
Att göra omräkningar av typen 1,2 T / cm btg är inte helt korrekt. Det är massor med saker som påverkar hur mycket man kan lasta på betongen. T. ex Betongklass, armeringsmängd, storlek på last, statisk eller dynamisk last, utbredd eller punktlast. Att ta hjälp av en byggkonstruktionsfirma för att göra dessa (för dem) relativt enkla beräkningar tycker jag är en investering. Då slipper man tjocka på plattan eller kasta i mer armering bara för att känna sig säker. Man slipper också de sprickor som man får om man lastar på för mycket på plattan.

Med det jag hört av er så funderar jag lite på om man inte skall göra vouter (tjockare platta) där man vet att hjulen kommer att gå på maskinen? Då kan man hålla ned tjockleken på övriga plattan som inte skall ta så mycket last.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14095
Uffe skrev:Jag vill inte verka vara någon viktigpetter men kan inte hålla mig.
Att göra omräkningar av typen 1,2 T / cm btg är inte helt korrekt. Det är massor med saker som påverkar hur mycket man kan lasta på betongen. T. ex Betongklass, armeringsmängd, storlek på last, statisk eller dynamisk last, utbredd eller punktlast. Att ta hjälp av en byggkonstruktionsfirma för att göra dessa (för dem) relativt enkla beräkningar tycker jag är en investering. Då slipper man tjocka på plattan eller kasta i mer armering bara för att känna sig säker. Man slipper också de sprickor som man får om man lastar på för mycket på plattan.

Med det jag hört av er så funderar jag lite på om man inte skall göra vouter (tjockare platta) där man vet att hjulen kommer att gå på maskinen? Då kan man hålla ned tjockleken på övriga plattan som inte skall ta så mycket last.


Observera att jag skrev "tippar att",,,alltså ingen exakt uträkning.

Jag har bara dragit en del växlar på tjocklek vs maskinvikten som är uträknad för min del.
Mycket riktigt så har byggkontrollfirman även specat förslag för att begränsa betonganvändandet.
Detta genom att sektionera sulan med olika tjocklekar beroende på fordon/fordonsvikt.

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14097
Skogshuggarn skrev:
Uffe skrev:Jag vill inte verka vara någon viktigpetter men kan inte hålla mig.
Att göra omräkningar av typen 1,2 T / cm btg är inte helt korrekt. Det är massor med saker som påverkar hur mycket man kan lasta på betongen. T. ex Betongklass, armeringsmängd, storlek på last, statisk eller dynamisk last, utbredd eller punktlast. Att ta hjälp av en byggkonstruktionsfirma för att göra dessa (för dem) relativt enkla beräkningar tycker jag är en investering. Då slipper man tjocka på plattan eller kasta i mer armering bara för att känna sig säker. Man slipper också de sprickor som man får om man lastar på för mycket på plattan.

Med det jag hört av er så funderar jag lite på om man inte skall göra vouter (tjockare platta) där man vet att hjulen kommer att gå på maskinen? Då kan man hålla ned tjockleken på övriga plattan som inte skall ta så mycket last.


Observera att jag skrev "tippar att",,,alltså ingen exakt uträkning.

Jag har bara dragit en del växlar på tjocklek vs maskinvikten som är uträknad för min del.
Mycket riktigt så har byggkontrollfirman även specat förslag för att begränsa betonganvändandet.
Detta genom att sektionera sulan med olika tjocklekar beroende på fordon/fordonsvikt.



Hej Skogshuggaren

Som jag sa tidigare så ville jag inte vara petig utan bara hjälpa till att spara en och annan krona om möjligt. Ville även peka på att dubbelt så tjockt inte alltid är dubbelt så starkt.

Jag är för övrigt avis på era projekt. Alltid kul att har något att fundera på och pyssla med.

Jag funderar själv på en maskinhall/ garage men det projektet ligger ca 5 år fram i tiden.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14115
Uffe skrev:
Skogshuggarn skrev:
Uffe skrev:Jag vill inte verka vara någon viktigpetter men kan inte hålla mig.
Att göra omräkningar av typen 1,2 T / cm btg är inte helt korrekt. Det är massor med saker som påverkar hur mycket man kan lasta på betongen. T. ex Betongklass, armeringsmängd, storlek på last, statisk eller dynamisk last, utbredd eller punktlast. Att ta hjälp av en byggkonstruktionsfirma för att göra dessa (för dem) relativt enkla beräkningar tycker jag är en investering. Då slipper man tjocka på plattan eller kasta i mer armering bara för att känna sig säker. Man slipper också de sprickor som man får om man lastar på för mycket på plattan.

Med det jag hört av er så funderar jag lite på om man inte skall göra vouter (tjockare platta) där man vet att hjulen kommer att gå på maskinen? Då kan man hålla ned tjockleken på övriga plattan som inte skall ta så mycket last.


Observera att jag skrev "tippar att",,,alltså ingen exakt uträkning.

Jag har bara dragit en del växlar på tjocklek vs maskinvikten som är uträknad för min del.
Mycket riktigt så har byggkontrollfirman även specat förslag för att begränsa betonganvändandet.
Detta genom att sektionera sulan med olika tjocklekar beroende på fordon/fordonsvikt.



Hej Skogshuggaren

Som jag sa tidigare så ville jag inte vara petig utan bara hjälpa till att spara en och annan krona om möjligt.


Sådana tips är alltid välkomna,,,,, :wink:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14117
Skogshuggarn skrev:Skulle tippa att omräkningstalet är 1.2 T belastning per cm betongtjocklek i sulan.
Du borde alltså kunna köra in "Kocken" med full last in i garaget 😈 .
Frågan är ju bara om regnet hunnit "laka ur", och försvaga 1á gjutningen?.


Det borde ju finnas någon undre gräns :) Med denna regel skulle jag klara mig med 1 cm för min gamla Grålle, vilket inte känns helt rätt. Det går faktiskt att klara sig utan att gjuta om man placerar byggnaden rätt, grusar rejält och ser till att det inte rinner in något vatten på marken.

Avatar Fallback
m_guld  
#14124
Skogshuggarn skrev:Skulle tippa att omräkningstalet är 1.2 T belastning per cm betongtjocklek i sulan.
Du borde alltså kunna köra in "Kocken" med full last in i garaget 😈 .
Frågan är ju bara om regnet hunnit "laka ur", och försvaga 1á gjutningen?.

Jag sopade av plattan med en kvast när det slutade regna så det blev en sträv óch randig yta så jag tror det ska gå bra det verkar inte som att det blev nått fel på 1 a gjutningen mer än att det inte gick att slipa men man vet ju aldrig.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14126 Regn under gjutningen kan ge grova ytor om man inte täcker ytan. Det brukar dock inte påverka hållfastheten, totalt sett. Ur hållfasthetsperspektiv är det viktigt att inte underskrida föreskriven minimitjocklek, både avseende total tjocklek samt armeringens täckskickt (bör inte underskrida 35 mm).

Betong som material är bra på att ta upp tryckkrafter men dåligt på att ta upp dragkrafter. Därför kombinderas den med armeringsjärn, järnen är bra på att ta upp dragkrafter. En armerad betongplatta på mark skall inte förväxlas med ett självbärande betongvalv, vilket måste vara mycket tjockare samt ha en kraftigare armering. En platta på mark fördelar ut lasterna mot underlaget, marken alltså. Därför behöver den inte vara självbärande men det underlaget måste ha viss hållfasthet.

Om man vill undvika sprickor i ett golv pga höga punktlaster kan betongplattan förstärkas lokalt genom kraftigare armering och tjockare skickt. Ett golv i en maskinhall som kan utsättas för höga punktlaster bör armeras, med grövre järn, i underkant för att ta upp de dragkrafter som uppstår där.

Eftersom varje cm betongtjocklek på en 100 m2 stor platta medför 1 m3 ytterligare betongåtgång bör utförandet optimeras genom konstruktionsberäkningar. Då måste man veta vilka laster som kan uppstå samt hur lasterna anbringas. Generellt sett är extra armering billigare än extra betongvolym.

Avatar Fallback
m_guld  
#14129
OAS-forests skrev:Regn under gjutningen kan ge grova ytor om man inte täcker ytan. Det brukar dock inte påverka hållfastheten, totalt sett. Ur hållfasthetsperspektiv är det viktigt att inte underskrida föreskriven minimitjocklek, både avseende total tjocklek samt armeringens täckskickt (bör inte underskrida 35 mm).

Betong som material är bra på att ta upp tryckkrafter men dåligt på att ta upp dragkrafter. Därför kombinderas den med armeringsjärn, järnen är bra på att ta upp dragkrafter. En armerad betongplatta på mark skall inte förväxlas med ett självbärande betongvalv, vilket måste vara mycket tjockare samt ha en kraftigare armering. En platta på mark fördelar ut lasterna mot underlaget, marken alltså. Därför behöver den inte vara självbärande men det underlaget måste ha viss hållfasthet.

Om man vill undvika sprickor i ett golv pga höga punktlaster kan betongplattan förstärkas lokalt genom kraftigare armering och tjockare skickt. Ett golv i en maskinhall som kan utsättas för höga punktlaster bör armeras, med grövre järn, i underkant för att ta upp de dragkrafter som uppstår där.

Eftersom varje cm betongtjocklek på en 100 m2 stor platta medför 1 m3 ytterligare betongåtgång bör utförandet optimeras genom konstruktionsberäkningar. Då måste man veta vilka laster som kan uppstå samt hur lasterna anbringas. Generellt sett är extra armering billigare än extra betongvolym.

Min platta var beräknad för 4.5 ton per m2 men det var alltså första gjutningen räknade aldrig om den sedan då jag visste att det skulle räcka för mitt ändamål oavsett men det har säkert ökat markant.
Sen beror det ju på markisoleringen också jag har isolerat 200mm med dc 150 och den kan ju bli för mjuk om man kommer upp i jätte vikter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).