Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avestavagnen ms 38?

114 inlägg 55401 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

mozart2011  
#138487 Jag äger en Kranman T1900, som jag "trodde" :oops: var lite glapp i hjulagren. Det var inte så, efter ett telefonsamtal så fick jag veta att det ska vara ett litet glapp i lagren, för dom är av det typen som går att dra åt. :mrgreen:
Sen när det gäller köra virke så är 4,5 meters längd inga bekymmer. Dock lasta med förstånd, inte 0,5 meter ovanför grinden och ska över ett dike eller 2 sen. Man har ingen skotare tyvärr..... :grin:

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

micke 2  
#139905 Hej

Vi har bestællt en ms 38 och det skulle va från den førsta serien med 20st som kommer nu. Den ska komma ibørjan på oktober.

Mikael N

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#139906 Gratulerar vi väntar på en spännande rapport.

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#139908 Ja, rapport är ett måste! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#139910 Hur går det seabass har du bestämt dig ännu? Är det fortfarande kranman eller avesta det står emellan eller är det på tal om någon annan som har diskuterats här på forumet? Den där Malwan verkar ju intressant också tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#139943 Ja det står fortf mellan de två, kikade lite på en t1900 med 4,4m och 9hk Honda motor i lördags, jättefin vagn och motorn gick tyst och fint, har även pratat lite med Avesta och jag tror jag ska vänta tills våren då flakinsatsen och utskjutet är färdigt till ms 38an. Lutar lite ditåt pga flyttbar boggi som jag sätter högt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

mozart2011  
#139952 Det där med flyttbar boggie tror jag på! :grin: Saknar Hondamotor på min T1900 lite för det är inte tystlåten direkt Briggs & Stratton.... :surp:

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#139970
Seabass skrev:Ja det står fortf mellan de två, kikade lite på en t1900 med 4,4m och 9hk Honda motor i lördags, jättefin vagn och motorn gick tyst och fint, har även pratat lite med Avesta och jag tror jag ska vänta tills våren då flakinsatsen och utskjutet är färdigt till ms 38an. Lutar lite ditåt pga flyttbar boggi som jag sätter högt.


Okej, du körde med 9 hk på kranman blev den lika stark i driften som avesten då? Dom säger ju att sin drift skall vara 250% starkare än original. Hur lång kommer deras kran att bli?

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Seabass  
#140050 Håller med, min briggs är inte direkt tyst den heller, mycket lägre ljudnivå på hondan och lenare ljud.
Ang driften så var den 70% starkare än gamla t1900 tyckte jag Åke sa. Kranmans drivning var ju starkare än gamla Avesta före t1900an kom Så det är ju lifte svårt att gå efter siffrorna där känns det som, nya t1900 sköv och drog ju iaf 4hjulingen med låsta bakhjul utan problem, det gör inte min.
Ms38 har jag inte testat så kan inte säga nått om den mer än vad de som säljer den gör, men den ska ju ta sej fram över allt med fullt lass så den måste ju va grymt stark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#141176 Hallojs.

Var ute hos Staffan utanför Horred och kollade på Malwa/Mowi-vagnen för ATV.
Jag vet inte om just denna vagn var gjord just för en bombardier (CanAm), men mindre lyckad kombo i skogen kan man tycka. Borde väl gå att snacka med Mowi/Staffans Maskiner och få en rak dragstång. När jag kom hem såg jag att jag hade missat fotografera spakstället, men det var i vanlig stil 5st längre o 2st korta spakar. På denna vagn (jag vill nog kalla det en demovagn i mina ögon), fick jag priset 100K + moms. Men allt är väl förhandlingsbart :)

Bild


Här kommer en länk till alla bilderna: http://tinyurl.com/Malwa-Mowi-ATV , tagna med en Motorola Defy smartphone.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Nolltax AB  
#141177 Flyttbar boggi saknar betydelse.
Kranen lyfter inga monsterstockar.
Balansera ekipaget efter fyrametersstockar.
Kortare vedstockar, grovändan bakåt å lasta inte emot grind.
Låt främre stakar vara gräns.
Å långstock. Kranen väger ett par hundra kilo....

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#141190 vad kul hema, vad tyckte du om ekipaget fördelar nackdelar? Den där dragstången varför tycker du den var till nackdel?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#141230 Nolltax AB: Japp har man inte flyttbar boggie, fårman bara anpassa sig precis som du skriver! :) Fast när man åker nedför vill man nog allt att man har lagt stockarna mot gringen, för annars kan det nog smälla till och vips har du en helt annan viktbalans i ekipaget.. :)

ryared:
Dragstången skall minst vara rak, för att bibehålla markfrigång, den är näst intill obefintlig o särskillt med stödhjulet på (fast stödhjulet kan man såklart koppla bort). Kanske kunna erbjuda en flxibellösning, där man kan vända draget upponed, så man kan passa fler ATV:er.
Hydrauldriften är kanon, så man kan ha kedja, men samtidigt såsom jag såg det var det bara drift på bakre hjulen av boggien, vilket (jag gissar) antagligen är sämre mot en med robsondrift på lera, även med kedjor, tills du sätter på band...
Kranen Ja jag vet inte.. mowi vs. vikkran.. både för och nackdelar. Kanske mer fördel då en ATVvagn inte klar större stockar utan får dra in dem, vilket mowikranen skall vara bra på.
Vagnen Jag gillar att vinschen sitter på vagnen o inte kranen (fast ett fäste för att ha ett block/talja på kranen kanske skulle göra vinschen mer flexibel), så slipper man belasta den, samt att stödbenen hydraulkolv sitter jämte och inte utanpå, som på många andra, utifall att man skulle råka få en stock mot vagnen, så går inte kolven sönder.. Gillar att det är skivbroms, lätt att rengöra (antar jag), men bromsoket kanske skulle suttit på toppen, men det är väl bagatell. Samt bra att driften kopplas ur om ATVn kör snabbare.
Hydraulpaket Jag gillar att det är låga handtag (långa handtag gör det väl bara jobbigt att lyfta upp paketet på ATVn, som att jmfr. flyttlådor med handtagen högt upp, så man slår i knäna hela tiden, såvida man inte lyfter upp lådan o får kramp i armarna ist. :P , samt att det bara är två slangar, jmfr. med avesta och kranman som kör med 4-5st? mellan paketet och spakarna.

Funderingar:

Driften, finns det några band att få tag i ??, om inte så skulle jag vilja se ett test som bevisar att kedjor på ett hjulpar är bättre än robsondriften, annars är det inte något direkt vinst med att kunna köra med kedjor..

Hydralmotor & pump, skulle jag vilja se annat alt. med Hondamotor eller bättre :) + 2-Spak

Vagnen, jag ogillar när det börjar rosta på en tämligen oanvänd vagn och då på delar som inte är utsatta vid körning. (vinsch och låda/burk jämte). Att bulten som låser kolven för ramstyrningen är felvänd är väl bara ett monteringsfel, samt väldigt lätt att fixa själv. Dragstången kanske var just på detta exemplar, då Mikael hade sett flera vagnar för någon månad sedan, men nu fanns bara denna vad jag såg och Staffan sa inget annat.

Slutligen så saknar jag dokumentation för att rättvist kunna jmfr. denna vagn mot övriga. Jag vill inte dömma ut denna vagn, utan jag gillar att det finns fler alternativ på marknaden. Jag gillar vagnen med broms o hydrauldriftfördelarna och särskillt om det finns lämpliga band till (som måste vara enkla att montera av och på, för vägtransporter).
Senast redigerad av Hema lör 01 okt 2011, 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141235
Nolltax AB skrev:Flyttbar boggi saknar betydelse.
Kortare vedstockar, grovändan bakåt å lasta inte emot grind.
Låt främre stakar vara gräns.


Kör du ofta nedför branta backar så är alternativet att inte lasta mot grinden inte ett alternativ. Det inser man efter några resor nedför....

Så flyttbar boggie är väldigt bra så man kan anpassa efter vad man ska köra under en given period (hydrauliskt flyttbar känns lite väl mycket överkurs dock)

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#141238 Kanske flyttbar grind kunde vara något isf :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).