Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1273595 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#139206 Engelthon har du provat att sälja ved ännu? har du frågat om någon vill komma å köpa ved för en hundring mer än konkurenterna? eller jobbar du gratis?

Användarvisningsbild

herjman  
#139208 Har ni då några tips på förvaring om man inte kan förvara innomhus men har stora utomhusytor och helst inte vill gjuta platta?

TS
Användarvisningsbild

jonathanA  
#139209 lastväxlarflak med gallersidor och tak! hade nog funkat, men dyrt! jag har mina säckar ute till nångång i augusti sedan inne i på pallar och staplade 2 på höjd!

Engelthon  
jonathanA skrev:Engelthon har du provat att sälja ved ännu? har du frågat om någon vill komma å köpa ved för en hundring mer än konkurenterna? eller jobbar du gratis?

Nu är det så att jag skulle aldrig starta eller komma på tanken att börja med en verksamhet ska bedrivas på olagliga grunder. Det är nog Punkt 1 i Företagsekonomi.

Nä jag har inte börjat sälja ved. Men jag kommer inte heller att ha den blyga produktion som troligen du har för att måste fuska sig till vinst. Tror det var Punkt 2.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
herjman skrev:Har ni då några tips på förvaring om man inte kan förvara innomhus men har stora utomhusytor och helst inte vill gjuta platta?

Lägg några brädstumpar under pallen så får du lös den och slipper förstöra pallen och däcken.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Engelthon skrev:
jonathanA skrev:Engelthon har du provat att sälja ved ännu? har du frågat om någon vill komma å köpa ved för en hundring mer än konkurenterna? eller jobbar du gratis?

Nu är det så att jag skulle aldrig starta eller komma på tanken att börja med en verksamhet ska bedrivas på olagliga grunder. Det är nog Punkt 1 i Företagsekonomi.

Nä jag har inte börjat sälja ved. Men jag kommer inte heller att ha den blyga produktion som troligen du har för att måste fuska sig till vinst. Tror det var Punkt 2.

Kan bara instämma! Förr eller senare är det någon som har ont av det. Att sen försöka göra avdrag utan inkomster, ja det kan ju gå ett år kanske. Skulle man ta ut några 100 tusen svart, ja vad skulle du göra med dom pengarna? Supa, resa eller annat trams det är väl i stort sett det du kan göra och sen inte ha någon lön, hur ser det ut?

Användarvisningsbild

jonathanA  
Engelthon skrev:

hade jag levt på veden så hade jag ju självklart betalat in lite mer moms! Eftersom jag jobbar mer än heltid med andra arbeten så tycker jag att jag betalar tillräckligt med skatt, och ser det inte som någon större nytta till att slänga pengar i sjön på mina futtiga 300m3/år

jd6630  
#139215 aa ja har sålt så mye ved nu så ja har bra koll på läget
som micke bm, skrev de blir dubbla mängden, o se de stämmer me dom lassen ja fått hem än så länge

ved ska ligga förvarad på en gjuten platta helst utan avlopp så de kan suga te saj redigt me vatten. elda me torr ved e ju löjligt, går mer ved åt om den inte e torr o ved handlaren tjänar mer stålar
pallad ved me nätsäck om, 1kbm e helt onödigt o hålla på me, extra jobb o kostnader. kör allt löst o lastar me stor skopan. funkar kanon kulor
köp vitt timmer o sälj me kvitto till högen e pröjsad, sen kan du köra grått så har alla blitt nöjda. o vem f n kn kolla hur många pinnar du sålt

Användarvisningsbild

herjman  
#139216 Tack vedproducent. Ska iväg och kolla på en hakki pilke 1x37. Får se om det blir start kring jul...

TS
Användarvisningsbild

herjman  
#139217 JD: menar du att man ska elda blöt ved??

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:aa ja har sålt så mye ved nu så ja har bra koll på läget
som micke bm, skrev de blir dubbla mängden, o se de stämmer me dom lassen ja fått hem än så länge

ved ska ligga förvarad på en gjuten platta helst utan avlopp så de kan suga te saj redigt me vatten. elda me torr ved e ju löjligt, går mer ved åt om den inte e torr o ved handlaren tjänar mer stålar
pallad ved me nätsäck om, 1kbm e helt onödigt o hålla på me, extra jobb o kostnader. kör allt löst o lastar me stor skopan. funkar kanon kulor
köp vitt timmer o sälj me kvitto till högen e pröjsad, sen kan du köra grått så har alla blitt nöjda. o vem f n kn kolla hur många pinnar du sålt

Som sagt du har fortfarande inte fattat vad Micke bm skrev? Dubbelt mot fuben och inte 3,3 gånger då. Vissa lär sig aldrig..... jaja det kommer surt senare.

Användarvisningsbild

Camwood  
#139219 Du har beskrivit ditt företag jd6630 så nogrant att skattmasen börjar lukta till din jordkula :?:

Engelthon  
jd6630 skrev:aa ja har sålt så mye ved nu så ja har bra koll på läget

Ja nu är det så att i Sverige måste man tala om när man avverkar och sedan om du säljer så måste du tala om till vem och för hur mycket. Tro inte att skattmasen bara sitter stilla och tittar på #-o

Sedan måste jag upplysa om att detta är en öppet forum så vem som helst kan gå in och titta på den bara så Ni vet! :-t

jd6630  
#139223 vedis e du avis för att ja får mer än du??
japp ja anser helt klart att ved ska va dryp våt. även hört de inte ska va bra för kaminen o elda me torr ved, blir förvarmt så plåten kan spricka me följd att elden ploppar ut i mattan o huskåken brinner upp, eller e d ner... därför våt ved för vatten ångan har en kylande effékt på spisa plåten

camwood. låt dom komma låt dom komma.... har hon nåt o saj så får hon minsjälks ingen tårta ikväll o hennes planer på o nanna över kan hon fede glömma.
har kalas för pågen o här e min ved langare o dessutom min kontakt tjej på skatteverket. dessutom pågens mor så ja känner de e läge o hålla saj borta

jd6630  
#139224 hur många berättar att dom fällt ett lass timmer själv o sen sålt till nån snubbe
o hur många kbm ved säljer ni själve svart
ex. vedis som tydligen e norges största skä....handlare. o kom inte me att 100% redovisas för då kan ni kössa maj

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).