herjman skrev:Jd: Du vet endast en handfull skgsägare som ska avverka, nog för att det finns lite skog i denna gudsförgätna landsdel men jag kan lova att det finns råvara till oss alla! Men jag bor lite mer norrut än dig där det iallafall finns mer skog.
Jag kan även säga att jag har timmer för 220;- +moms som jag kan köpa.
En annan fråga, hur går det med processorn, är det mkt stock som den inte klarar p.g.a grovleken?
herjman skrev:Jd: Du vet endast en handfull skgsägare som ska avverka, nog för att det finns lite skog i denna gudsförgätna landsdel men jag kan lova att det finns råvara till oss alla! Men jag bor lite mer norrut än dig där det iallafall finns mer skog.
Jag kan även säga att jag har timmer för 220;- +moms som jag kan köpa.
En annan fråga, hur går det med processorn, är det mkt stock som den inte klarar p.g.a grovleken?
herjman skrev:En annan fråga, hur går det med processorn, är det mkt stock som den inte klarar p.g.a grovleken?
herjman skrev:Engelthon: Måttet är i travat.
Camwood: Menar inte timmer utan massaved eller liknande, timmerbilschaufför som fixar.
Hemskt vad folk har ömma tår och liten tollerans för oss nybörjare i denna tråd....
jd6630 skrev:1. ja har en jäkla koll på min vedhandel. ett bil lass 78 kbm stockar gav 135kbm ved som gav 62500 spänn o kostade 12000kr + 800kr till chaffisen
2. ja e bone o inte skogs huggare, men har hört me flera större gossar o dom har inget o sälja just nu. o dom tar betydligt mer än 220+. du kan gärna få skicka ner ett lass bok till mej om du har lust
3. kisan tuggar o spottar spån. just nu e de inte grovleken som ställer till, kör avenbok som e ca 30-35 cm , men den orkar ente trycka de genom klyven.... e hårdare än granit o segare än fan själv. så kniven går in knappt 3 cm sen sitter biten som berget
vet ente om man vågar spänna på mer tryck, har planer på o koppla slangarna direkt till traktorn o ge fullt tryck, men risk för att maskinen delar saj i 2 delar
3. om de sen e fub kbm löst stjälpt mm,mm,mm de bryr ja maj inte om eftersom ja inte e skogs nisse.
Vedproducent skrev:jd6630 skrev:1. ja har en jäkla koll på min vedhandel. ett bil lass 78 kbm stockar gav 135kbm ved som gav 62500 spänn o kostade 12000kr + 800kr till chaffisen
2. ja e bone o inte skogs huggare, men har hört me flera större gossar o dom har inget o sälja just nu. o dom tar betydligt mer än 220+. du kan gärna få skicka ner ett lass bok till mej om du har lust
3. kisan tuggar o spottar spån. just nu e de inte grovleken som ställer till, kör avenbok som e ca 30-35 cm , men den orkar ente trycka de genom klyven.... e hårdare än granit o segare än fan själv. så kniven går in knappt 3 cm sen sitter biten som berget
vet ente om man vågar spänna på mer tryck, har planer på o koppla slangarna direkt till traktorn o ge fullt tryck, men risk för att maskinen delar saj i 2 delar
3. om de sen e fub kbm löst stjälpt mm,mm,mm de bryr ja maj inte om eftersom ja inte e skogs nisse.
Vad väger 135 m3 färdigkluven ved då? Borde ju vara minst 60 ton. Jaja en rutinerad lastbilschaffis kör ju naturligtvis med lite mer än 20 tons överlast.
Engelthon skrev:Vedproducent skrev:jd6630 skrev:1. ja har en jäkla koll på min vedhandel. ett bil lass 78 kbm stockar gav 135kbm ved som gav 62500 spänn o kostade 12000kr + 800kr till chaffisen
Vad väger 135 m3 färdigkluven ved då? Borde ju vara minst 60 ton. Jaja en rutinerad lastbilschaffis kör ju naturligtvis med lite mer än 20 tons överlast.
Jag får 135m3 till 296.30kg/m3 Kanske är det ballsaträ? 🧠
jd6630 skrev:ja vet väl inte va skiten väger, vet han hade skrivet de på lappen i verkstan. men 60 vägde de ente så mycke vet ja
o de kvittar ju va kluven ved väger efter som han kör 3m timmer. de blir ju nästan dubbelt av de. liksom nån expert tidigare skrev här.
men du har väl 2a mått o räkna efter.
för räknar ja rätt att ja köper 80kbm stock på bilen för 250spänn o säljer för 500 så har ja 250 spänn i fickan. då hade ja lagt ner skiten för länge sen
tror du behöver en kurs i vedhandel.
o nu vet ja att många säljer en lös kbm som 0,4 lavat tycker de e lite men visst de blir ju mer stålar i bakfickan som värmer nu till vintern