Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1273614 visningar 143 följer Svara, dela mm...   

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139090 jävligt konstigt att nu 6,5kbm stock kan bli 10kbm ved.då borde ju 10kbm ask bli 15kbm ved
ajja ja får väl ut o lura fler nu, o kanske ja me ska minska måttet till 0,6 som ni andre

Robertberg  
obantteg skrev:
axwell skrev:Ja det var en egen tolkning, "nån" får ta på sig att upplysa dessa forskare att man inte skall skriva ved i stjälp mått och egentligen mena sågspån bark eller flis.

Och för att vara tydlig, var på den sidan läser du om ved i stjälpt mått?
Finner inte den informationen vid sökning i tabellen..

axwell skrev:Förklaringar
Så här använder du tabellen:

Exempel
Antag att du har köpt 10 m3t travad björkved och vill veta hur mycket det blir i m3f pb

I tabellen läser du att omvandlingstalet från m3t till m3f pb = 0,65

10 m3t * 0,65 = 6,5 m3f pb

Läs exemplet ovan, ingen som helst tvekan om att det handlar om ved i fast form.

Dvs ingen specialanpassad tabell för spån, bark och flis.

Kanske någon läsare här tappat tråden när de längre ned anger energiinnehåll för olika fraktioner.

Att m3t står för travad ved är det ingen tvekan om.
Men det går fortfarande inte att läsa i tabellen att m3s avser stjälpt kluven ved..
Inte heller att det avser spån/flis.
stjälpt.jpg

Rätt mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild

herjman  
#139095 Ok, ang inköp. Blir lite brydd av JD:s nattsvarta bild av vit handel..

Om jag köper in ett lass stockar för 200/m3t +moms =250:-/m3t kan jag väll lyfta momsen? Dom pengarna jag ligger ute med får jag ju tillbaks av kronan eller är jag fel ute?

Sen förstår jag att vid försäljning så är inte kunden intresserad av att betala moms och därför kan ett kubikpris på 500:- +moms =625:- vara svårt att få.

TS

Engelthon  
herjman skrev:Ok, ang inköp. Blir lite brydd av JD:s nattsvarta bild av vit handel..

Om jag köper in ett lass stockar för 200/m3t +moms =250:-/m3t kan jag väll lyfta momsen? Dom pengarna jag ligger ute med får jag ju tillbaks av kronan eller är jag fel ute?

Sen förstår jag att vid försäljning så är inte kunden intresserad av att betala moms och därför kan ett kubikpris på 500:- +moms =625:- vara svårt att få.

Jag hoppas inte du tänker lyfta momsen men inte redovisa någon moms på intäkterna.. Då lär du får snar på hälsning av skattmasen.

Användarvisningsbild

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139098 Känns riskfyllt att slänga sig in i den här diskussionen men kan inte låta bli...

Under de år jag sålt ved så har jag alltid fått ut ca dubbla mängden stjälpt per fub.
Sen hur det ligger till mot trave beror ju på hur massan ser ut med avseende på rakhet och grovlek.
Är det egentligen inte irrelevant, eller köper ni travat mått?
Min erfarenhet är att 1 stjälpt m3 (30 cm) är ca 0,7 m3 travad ved (30 cm).
Ett räkneEXEMPEL: 1 m3fub / 0,7 = 1,43 m3 travat. 1,43 m3 travat / 0,7 = 2,04 m3 stjälpt 30 cm ved.
Sen kan man ju diskutera decimaler tills man blir gråhårig.
Till syvene och sist så är det någon som har bedömt/mätt veden från början, och det kan skilja många decimaler mellan 2 olika bedömmare/mätare...

Vad gäller vit och svart försäljning så är det svårt för oss som säljer vitt så länge det är så många som säljer svart.
Det som fungerat för mig är att hålla väldigt hög kvalitét, tagit lite tid men funkat.
De som säljer svart härikring har inte riktigt samma kvalitétstänk.

Användarvisningsbild

herjman  
Engelthon skrev:
herjman skrev:Ok, ang inköp. Blir lite brydd av JD:s nattsvarta bild av vit handel..

Jag hoppas inte du tänker lyfta momsen men inte redovisa någon moms på intäkterna.. Då lär du får snar på hälsning av skattmasen.

Jo jag har tänkt redovisa moms på intäckterna. Min fråga var bara ang momsen på det inköpta, de pengarna får jag väll tillbaks från staten vid deklaration?
Och ja jag är nybörjare på detta.. :smile:

TS
Användarvisningsbild

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139100 Ja, det får du, eller kvitta mot moms från försäljning.

Engelthon  
herjman skrev:
Engelthon skrev:

Jo jag har tänkt redovisa moms på intäckterna. Min fråga var bara ang momsen på det inköpta, de pengarna får jag väll tillbaks från staten vid deklaration?
Och ja jag är nybörjare på detta.. :smile:

Kannon att du ska sälja vitt det gillar jag. Men det finns dom som gör så att man tar tillbaka momsen på inköp och sedan säljer svart. :-bd
Går ett tag men sedan står ett gäng från skattmasen och knackar på dörren. :-o
Att man sedan någon gång släpper iväg nått utan moms och kvitto kan nog hända men det är vitt som gäller för allas trevnad. :grin:

Användarvisningsbild

jonathanA  
#139103 Tyvärr så tycker ju kunderna att momsen värmer för dåligt! :grin:

Det bästa för dig herjman är ju att du ligger lagom med inkomster mot utgifterna då slipper du skatta för mycket och kan finansiera bättre maskiner!

Va det inte nån politiker som sa att det är sexigt att betala skatt!? :lol:

Engelthon  
jonathanA skrev:Tyvärr så tycker ju kunderna att momsen värmer för dåligt! :grin:

Det bästa för dig herjman är ju att du ligger lagom med inkomster mot utgifterna då slipper du skatta för mycket och kan finansiera bättre maskiner!

Va det inte nån politiker som sa att det är sexigt att betala skatt!? :lol:

Undrar om samma personer tycker det är osexigt och betala moms t.ex på bensin, diesel eller mat??? Hur gör dom då? Går dom och svälter eller???

Engelthon  
#139106 Nu sitter jag och retar upp mig på jonathanA inlägg 😈

Vilket jävla resonemang att kunden ska välja om han ska ha utan eller med moms.
Va fan får man det någonstans VA 😡

Jag kan bara säga att DET är du som säljer som kan sätta den ribban inte kunden så ta för fan inte och kom och på stå att det är kunden som bestämmer det X(

jd6630  
MickeBM skrev:Känns riskfyllt att slänga sig in i den här diskussionen men kan inte låta bli...

Under de år jag sålt ved så har jag alltid fått ut ca dubbla mängden stjälpt per fub.
Sen hur det ligger till mot trave beror ju på hur massan ser ut med avseende på rakhet och grovlek.
Är det egentligen inte irrelevant, eller köper ni travat mått?
Min erfarenhet är att 1 stjälpt m3 (30 cm) är ca 0,7 m3 travad ved (30 cm).
Ett räkneEXEMPEL: 1 m3fub / 0,7 = 1,43 m3 travat. 1,43 m3 travat / 0,7 = 2,04 m3 stjälpt 30 cm ved.
Sen kan man ju diskutera decimaler tills man blir gråhårig.
Till syvene och sist så är det någon som har bedömt/mätt veden från början, och det kan skilja många decimaler mellan 2 olika bedömmare/mätare...

Vad gäller vit och svart försäljning så är det svårt för oss som säljer vitt så länge det är så många som säljer svart.
Det som fungerat för mig är att hålla väldigt hög kvalitét, tagit lite tid men funkat.
De som säljer svart härikring har inte riktigt samma kvalitétstänk.

ÄNTLIGEN någon som vet vad han pysslar me!!!!!!!!!!
dessutom ger han mer ved till kund än ja gör. eller inte. räknar väl att en kbm stock blir 1.5 kbm ved men har även partier som blir 2kbm. skönt att jag inte e ensam om o sälja ved
mycke beror de ju på hur timmret ser ut, grova stockar ger ju mer ved /kbm än salta pinnar

återigen!!! i skåne e nästan allt ved timmer slut inför nästa år. ja har hört maj för lite. vet en handfull skogsägare som ska avverka i vinter o då kan man ju köpa direkt av dom, fast då e de inte tal om moms
hade du tänkt o ta 500kr + moms???? ja då får du sälja te danmark.
kapa upp ett lass o sälj så ser du va folk ger. 400 kr björk torr bok ask 450 -500 kr.
blandved me allt skit virke i tja 350kr kanske o de e me moms iså fall om du har tänkt de.
en fråga bara var finns de timmer för 200kr kbm ??????????????????????+ moms
fick ett samtal innan av en stor godsherre som ville sälja direkt til maj, nyfällda boka o ask 260kr kbm + moms.
ajja du lär dej under resans gång

Engelthon  
#139114 Bönder och Åkare är av samma folkslag. Sätt dom runt ett bord med varsin sked. Det enda sättet att överleva är att man matar varandra. Hur tror ni det slutar :-?

Jo alla DÖR av svält :-o

Verkar vara samma med ved försäljare =)) =)) =))

H3nkk4  
#139116 Här har ni en tabell med olika måttenheter för ved. Printa ut denna och klistra den på väggen.

axwell  
H3nkk4 skrev:är har ni en tabell med olika måttenheter för ved. Printa ut denna och klistra den på väggen.

Egentligen inget nytt, bra att man i texten förklarar så att alla, även de som inte vill, kan förstå att "löst mått" i detta fall motsvarar "stjälp mått".

Ännu en dolkstöt i ryggen på tex Vedproducenten, usch vilken värld vi lever i.

Det finns ytterligare ett antal undersökningar som har motsvarade slutsats.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).