Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

27 inlägg 17102 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

Kalajsen  
#134568Jag har en Husqvarna 55 ca 10 år gammal, den startar bra men sedan stänger den av sig själv efter ca 10-20 sekunder, del låter som om den får för lite soppa.
Är det någon som har en aning om vad det kan vara och hur man fixar det. Jag är tacksam för alla tips och råd. :grin:

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Husqvarna 55, den stänger av sig själv!

karlastrid007  
#134576jag har exakt samma problem med min mercery, 2 takt, 4 hästars utombordare. Precis samma!

Phantom  
#134593Får den för lite soppa så får du öppna L-skruven en aning. Om den får för mycket får du stänga skruven en aning.
Alternativet är helt enkelt att ställa upp tomgågngen med T-skruven, eftersom sågen startar bra.

Användarvisningsbild

viktor meck  
#134594byt membranen

axwell  
viktor meck skrev:Inlägg av viktor meck » Idag, 10:30
byt membranen

Låter vettigt, tror på Viktors analys!

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134599Kolla först bränsle filter, slang etc.
Efter det så gör grundinställning o starta.

Går det inte att justera den så den går rätt blir nästa steg att byta membran, kolla huvudnål etc...

En sak i taget, börja alltid i tank o gå framåt i systemet.

Örjan  
#136251Jag har en 55 som jag höll på bli tokig på....bränsleslang, bränslefilter, rengöring, tändstift....
Till sist fick jag tag på rätt inormation av en mekaniker, standard fel på Husqvarna är tändspolen!
så nu går den hur bra som helst igen

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136260Inte många 55 som har fel på spolen. Vissa andra är det vanligt på, men inte 55..

Kalajsen  
#136261Hur kommer jag åt tanken på den? Finns det någon instruktion någonstans som visar hur man gör?
Tack för all hjälp hittills :)

TS

axwell  
#136263Nämnde för en motorsågssäljare/reparatör hur jag använde min 55:a. Den skulle enl. denne person inte tåla att kapa ved med eftersom hela motorkroppen "bara är plast". ?

Samme man anser att man kan fila nya .325 kedjor med 4,8 filar och mot slutet av kedjans livslängd övergå till 5,6 mm!?

Användarvisningsbild

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136293När fick 55án vevhus i plast? :shock: ,,,,Min har det iaf inte!.

Att sågen stänger av sig själv efter någon halvminut kan även bero på tankavluftningen.

Kalajsen  
#136294Vad är tankavluftningen?

TS
Användarvisningsbild

totte  
#136321Du behöver hjälp med att fixa sågen!

Nonkan  
axwell skrev:Nämnde för en motorsågssäljare/reparatör hur jag använde min 55:a. Den skulle enl. denne person inte tåla att kapa ved med eftersom hela motorkroppen "bara är plast". ?

Samme man anser att man kan fila nya .325 kedjor med 4,8 filar och mot slutet av kedjans livslängd övergå till 5,6 mm!?

H*n kanske blandar ihop det med 455?

55:an har vevhus i magnesium och är en av de bästa vedsågar som finns (enl mig :) )

Kalajsen  
totte skrev:Du behöver hjälp med att fixa sågen!

Jag vill laga den för att det är kul att lära sig, att få hjälp låter också dyrt. Jag är en fattig student :roll:
Finns det några bra böcker ni kan rekommendera?

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).