Verkstan

Laga/fixa en traktorvinsch

27 inlägg 19902 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135835 Då är den något isärmonterad och det ser ut som om det kanske blir en väldigt kort tråd. Eller en väldigt lång :???:

Se på bilderna nedan, nog ser det som om det är ett bromsband/slirkoppling som kan justeras med en skruv utifrån, allt som behöver göras alltså, om nu inte justerskruven är i botten för då är väl bandet slut. Fast det verkar inte så idotsvårt att byta, om det nu går att hitta ett. Annars så ser det mesta bekant ut sen jag rotade i växellådan på traktorn, till och med växelföraren känner jag igen (fram/back) :smile:

Så fråga 1 får bli: Vad tror du, är det så enkelt som att dra åt skruven några varv?

Fråga 2: Det ska vara olja i den, allt har runnit ut. Hur mycket tror du det ska vara i den, upp till inspektionsluckan kanske? (någon manual finns förstås inte och vad det är för sort har jag inte kunnat utröna).

(Sen får vi se hur jag gör oavsett, kändes lite roligt att få möjlighet att sätta olika saker på tre-punkten nu när den blev fri. Kanske vinschen kan sättas på Gisebo-vagnen i stället?Om jag nu får den att fungera vill säga. Men det blir en annan tråd :wink: )
Bromsbandet? till höger, tappen passar i ett hål i locket
Närbild, justerskruven upptill,som är åtkomlig utifrån via en hål med en bult




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135848 Fått fram lite mer info, tycks vara en vinsch från Sepson som heter 19-05 eller 06. Var visst vanlig fram på de militära BM-traktorerna. Hittade enklare "skötselanvisningar" på maskinisten. Det tar sig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

laggar  
#135872 Då kanske dom här kan hjälpa dig http://www.sepson.se/ ?

Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

elis  
#135875 Lite bilder på vinschen skulle nog underlätta identifieringen.

Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135880
elis skrev:Lite bilder på vinschen skulle nog underlätta identifieringen.


Förstås :oops:

Men förutom innamätesbilderna ovan så ser man rätt bra på den här bilden

blog/Uvskogen/min-första-traktor-del-2_b-2943.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135881
laggar skrev:Då kanske dom här kan hjälpa dig http://www.sepson.se/ ?


Supertrevlig kille på Sepson fixar fram lite olika bilder/instruktionsböcker (typ) på vinsch som verkar vara min. :grin: Skickar med posten idag! Dessutom har de visst lite delar kvar, så det går framåt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136048 Lär ju fortsätta monologen om vinschen, då det kommer fram en del bra. Nu, med Sepsons hjälp, förstås jag hur den fungerar. Problemet med att den stannar och slutar dra, trots att kraftaxeln roterar, beror på att lammellpaketet är slut. Lösningen, om nu ingen redan gjort tricket på min vinsch tidigare, är att vända på linan så den drar in ovanifrån i stället för underifrån! :surp:
I och med att jag nu har en fuingerande lyft (behövde plugga hydrauluttaget) så blir återmontaget betydligt enklare. Fast mest kanske att nu är allt uppsmort och rengjort.

Återkommer efter test.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Dexxaz  
#136049 Lägg märke till att den ska mata ut linan när kedjetransmissionen används,belastningen är lägre utåt än inåt.
Kuggdrivningen är starkare och är avsedd för indragning av linan.
Bromsbandet till hållbromsen sätts ur funktion då du lindar trumman åt fel håll,dessutom.....
Byt hellre plats på lamellsatserna om du har tålamod att skruva.

Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

totte  
#136053 Eller ta med lamellerna till en bromsverkstad och få på nya belägg.

Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136057
Dexxaz skrev:Lägg märke till att den ska mata ut linan när kedjetransmissionen används,belastningen är lägre utåt än inåt.
Kuggdrivningen är starkare och är avsedd för indragning av linan.
Bromsbandet till hållbromsen sätts ur funktion då du lindar trumman åt fel håll,dessutom.....
Byt hellre plats på lamellsatserna om du har tålamod att skruva.


Och rätt borde vara att linan kommer ut underifrån, eller hur? Måste kolla detta när jag kommer hem, fick en känsla att jag satt fel när jag bytte lina :???: Fick den känslan när jag läste vad du skriver, för när jag släpper på drivningen så sticker linan iväg med full fart, ingen broms där inte...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136086
Dexxaz skrev:Byt hellre plats på lamellsatserna om du har tålamod att skruva.


Nä linan är rätt pålindad. Byt plats säger du, menar du att ta "paketet" på vänster sida och sätta på höger sida och vice versa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136579 Tror jag ställer den åt sidan ett tag, känns oinspirerade att skruva mer på detta tunga och bökiga åbäke. Krångligt är det att få tillbaka den på traktorn också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Henrik Petersen  
#172847 Hej uvskogen

Jag har en likadan vinsch som sitter i fronten på min skogsbuster. Jag har rivit den och ska renovera koppling och byta lager. Jag har ringt Sepson men fik ingen bra kontakt där inte, har du kvar namnet på den som du pratade med? :)]

Användarvisningsbild

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172872 Ska kolla när jag kommer hem, sitter faktiskt i Köpenhamn nu...Men jag har ett namn på en karl som jobbat där i hela sitt liv men är pensionerad nu om jag förstod rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laga/fixa en traktorvinsch

Henrik Petersen  
#172919 Jaha du. Det var läääänge sidan jag var i köpenhavn, och inte har jag saknat det heller :lol: . Job eller nöja?. Jag skulla gärna vilja ha namnet på gubban när du kommer hem. Ta det lungt där nera.

Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).