Skotare

Åldersgräns?

37 inlägg 15186 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åldersgräns?

Bonden/Ramnäs  
#13538 Finns det någon speciell åldersgräns på att köra skogsmaskin? Så att försäkringar täcker och så?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13541 Jag tror det är 18år???

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13543 ok nej har ingen aning. för jag är 15 år och har fått erbjudande att köra maskin.

   TS
Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13548
Bonden/Ramnäs skrev:ok nej har ingen aning. för jag är 15 år och har fått erbjudande att köra maskin.
finns det nån gräns då? jag vet faktiskt inte, å det man inte vet har man inte en aning om:P har kört maskin sen jag var lillgrabb, (skadad från barndommen)

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13549
Valmet Anders skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:ok nej har ingen aning. för jag är 15 år och har fått erbjudande att köra maskin.
finns det nån gräns då? jag vet faktiskt inte, å det man inte vet har man inte en aning om:P har kört maskin sen jag var lillgrabb, (skadad från barndommen)



hehe då är vi två som har samma sjukdom :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13570 Terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett körkort med minst
behörighet B.
• Traktor med gummihjul och motorredskap klass II får köras på väg endast av den som har
ett gällande körkort eller traktorkort
o om inte körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en
arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål.
o För att få ta traktorkort måste du ha fyllt 16 år. Om särskilda skäl finns kan du ta
traktorkort då du fyllt 15 år om Länstyrelsen har gett dispens.
• För att få köra terrängskoter måste du ha
o traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller
o förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000.


Vet inte om detta kan vara till någon nytta??

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13571
Per Gustavsson skrev:Terrängvagn och motorredskap klass I får köras endast av den som har ett körkort med minst
behörighet B.
• Traktor med gummihjul och motorredskap klass II får köras på väg endast av den som har
ett gällande körkort eller traktorkort
o om inte körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en
arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål.
o För att få ta traktorkort måste du ha fyllt 16 år. Om särskilda skäl finns kan du ta
traktorkort då du fyllt 15 år om Länstyrelsen har gett dispens.
• För att få köra terrängskoter måste du ha
o traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller
o förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000.


Vet inte om detta kan vara till någon nytta??



tack har ju fått dispens på traktor kort för jag bor ju på gård 8) men vad klass skotare som? och vad jag vet hjulas inte den mellan jobben så blir ju ingen kontakt med väg mer änn när man lossar.?

   TS
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13572 Tung terrängvagn – tjänstevikt över 2000 kg. (Ex. dumper, skotare)

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13575
Per Gustavsson skrev:Tung terrängvagn – tjänstevikt över 2000 kg. (Ex. dumper, skotare)





vilken klass går det under då motorredskap klass 1 eller 2? och vad får man köra på traktorkort?

   TS
Användarvisningsbild
Skog  
#13579 Har varit i samma situation som du är när man var i den åldern, man var å "dregla" på farsans skotare å ville köra på helgen men de var ju lika då det gick ju bra i skogen, men på vägen var det ju ej tillåtet att köra.
Nu tror ju jag förstås att Polisen har nog lite mer högprioriterande ärenden en att kolla om nån "skolpojk" :wink: kör skotare på nån en skogsväg någonstans i Västmanland. Det är väll kanske onödigt att "hjula" genom nån by eller samhälle. Men det finns ju gott om Trailerś i ditt område, nä ta det lugnt å börja träna så kanske det blir en ny "Karlsson" av dig med :roll:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13580
Skog skrev:Har varit i samma situation som du är när man var i den åldern, man var å "dregla" på farsans skotare å ville köra på helgen men de var ju lika då det gick ju bra i skogen, men på vägen var det ju ej tillåtet att köra.
Nu tror ju jag förstås att Polisen har nog lite mer högprioriterande ärenden en att kolla om nån "skolpojk" :wink: kör skotare på nån en skogsväg någonstans i Västmanland. Det är väll kanske onödigt att "hjula" genom nån by eller samhälle. Men det finns ju gott om Trailerś i ditt område, nä ta det lugnt å börja träna så kanske det blir en ny "Karlsson" av dig med :roll:


hehe nej och det ligger band på maskinen året runt så det kan ju vara lite olämpligt att dra ut på en belagd väg 8) hehe vi får vell hoppas att jag kan bli lika duktig men "klämsan" sa sisst att jag hade talang för det :) kollade även i en gammal bok om mej där jag ritade första skogsmaskinen som 2 år gammal 8) så intresset har funnits sen jag var liten:) tänkte starta eget sen mot 25 år åldern och då har min plast far som har åkeri gått i pansion så han får bli treiler förare :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Skog  
#13581 Ja, har Karlsson sagt det så är det nog så ,han vet vad han pratar om. :lol:

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13582
Skog skrev:Ja, har Karlsson sagt det så är det nog så ,han vet vad han pratar om. :lol:


antar det :D men behöver ju få in lite mer rutin på kran. tycker det går jävlig* sakta om man gämför med klämsan :cry: men han har ju övat en del mer änn mej :lol:



förestten vilken av dom pratar vi om nu? mats eller anders? :lol:

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13583 Tre är vi som e skadade från barndommen...jag var bara 12 när jag började...nu e jag 17... men jag skulle kunna misstänka att försäkringar och sådant krafs inte gäller förrens man e 18

Användarvisningsbild
Skog  
#13584 Jag känner bara Anders, men du ska nog inte stirra dig så blind på hastigheten (om den nu inte går jäkligt sakta) på kran, det är med skallen du kör fram virke i 8 tim till säkert 70%, att lasta av ett lass rätt fort det kan du lära dig göra rätt snart du fått in kranrörelsena i ryggraden. Anders tror jag de "tappade" på vägen hem från BB
i diket, å sen råkade det stå en "blå" skogmaskin där som han sedan växte upp i.För han kan ju varenda liten j-ävla skruv som finns på de där maskinerna från Rapiden till nya F-18. De jag tycker är mest imponerande med han är när han höll upp med skotarkörning i 2-2,5 år å sen tog han hem SM på Nolia ändå
Då kan man säga att man har maskinkörning i blodet........

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).