sön 07 aug 2011, 01:45#135054
ska berätta mitt sätt för att torka sågspån som bli när ja kapar upp ved!!! inget ni kan tillämpa men lite fakta.
tippar de i en spannmålsfika för vidare transoprt till en kontinuerligtork med spillvärme från huvudtorken.
fläkt, 4st bottenfläktar på vardera 90kbm luft/min. 2st topp fläktar på 30kbm luft /min. 2stora värme batterier md värmeväxlare och plc styrnig vilket gör att dom skiftar varmt in kallt ut
i praktiken!!!
våtast kommer in överst vi säger nu att spånet håller 50% vatten när de kommer in i torken och torkas med 60gr vatten från batteriet vilket motsvarar en genomblåsning på ca 45gr med 360kbm luft per min. efter 11min har vi torkat bort 25% då öppnar toppspjället och låter nytt spån komma in samtidigt som de torkade förs ner i ugnen, 60gr vatten och toppfläkten ger 60kbm luft samtidigt som rotation bildas i torken och drar runt spånet så på ca 10 min har spånet en vatten halt på 12% sen går de vidare ner i torken till kall avdelningen där de kyls till +8gr samtidigt som ett seperat vattenbatteri på 30gr torkar bort kondens fukt, spånen sugs genom vattenbatteriet
som zikten skrev, med värme förkortas torktiden
nu är detta en kontinuerlig flösed tork för spannmål med en kapacitet på 60ton / timme, men funkar perfekt för sågspån med. efter torken lagrar ja det i en avfallsficka rymmande 40ton, med en spiral skruv in till pannan,men det är i skruven jag har problem. är en polyterings slang 90mm i dia, med en spiralfjäder i. de packar ihop sig så hårt att skruven backar pga överbelastning. men får blanda upp de med spannmåls avrens när ja matar pannan.... kan nog fixa lite bilder en dag.
finns luft bomber att köpa som man sticker ner i planmagasin med spannmål eller flis?? som blåser ut kalluft,men de har en begränsad verknings yta. minns inte om de är 5x5 x2m som rekomenderas