Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

15 inlägg 6716 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

pasvik  
#134314 Min maskin kommer opp i 60c etter 1 time, i tynning. Kjøleren er vasket og viften er byttet, er dette normalt?, mener tempen skal ligge rundt 52-55c.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

GremoNiclas  
#134316 Var glad om den inte blir varmare än 60 grader under dagen. Tigern jag kör är oduglig på å kyla oljan när det blir ca 23 grader och varmare ute så drar hydrauloljan upp i 70 grader efter ca 4 timmar. Då är det bara å slå igen för dagen. 😡 Gallring det också.

Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

pasvik  
#134318 takk for svaret GremoNiclas. Alarmen går ved 71grader på 1070en så jeg har noe og gå på,men jeg kan ikke høre at viften øker farten slik at den øker kjølingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134345 Sitter en termostatventil innan kylaren,som leder oljan förbi om den är för kall ( vintertid ).
Börja med att kolla att den är ok.
Vad har du för årsmodell och hur många timmar har den gått,aggregat?

Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

pasvik  
#134348 1070en er 04 og har gått 1100 timer. aggregatet er 754

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134364 Det är ganska troligt att det är termostaten som simba säger, den gick sönder 2 ggr på min gamla 1070 den blev mycket bättre när jag bytte den första gången den gick sönder låg den på 70 grader mest varenda dag när det va fint väder. Eftervi bytt termostaten låg den kring 50- 55 grader när de va varmväder ute

Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

pasvik  
#134367 takk for svarene, det virket logisk at det er termostaten, skal sjekke den.

Min hjemmeside: www.pasvikbiovarme.no

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

Mäki  
#134389 Jag kör en gammal 1070 (2000) som vi hade temperatur problem på motor tempen före semestern, så vi bytte kylaren för motorn under semestern (chefen hade en extra hemma) och det hjälpte också flera grader på hydraulik oljan fast det är olika kylare.

Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

pasvik  
#137101 Hei
Jeg har skiftet termostaten og alt funker fint, men fa-- det var trangt og komme til. Termostaten var deformert av trykket og fungerte ikke.
Takk for tips og hjelp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137102 ja den sitter jävligt till! när jag bytte min så var jag helt säker på att dom började med termostaten o sen byggde dom resten av maskin :wink:

Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

pasvik  
#137105 Når man bestiller ny termostat får du hele huset med termostat, jeg var tvunget og dele huset og bare skifte selve termostaten, ellers ville jeg brukt hele dagen på demontering.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137106 jag köpte hela huset, jag delade aldrig på min utan bara bytte ut o de va som sagt en heldel skruvning
Har för mig att den inte va så dyr var ju dock tre år sen...

Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

pasvik  
#137109 Hele huset inkl frakt kostet nkr:2300 ex mva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137110 kommer inte ihåg va det kostade då nånstans under 1000 lappen plus moms i svenska kronor har jag för mig... men sen har det vare finanskris o reservdelspriserna har ökat en hel del på de sista åren

Avatar Fallback

Re: Driftstemp(hyd-olje) tj1070 d

Engvall  
#137367 Arbets temperaturen bör ligga vid 55grader upp till 65grader om du kör på bio olja.
över 75grader börjar nerbrytningen av oljans smörjegenskaper.
Vanlig hydraul 46 klarar temperatur upp till 85-90 beroende på fabrikat.
Mineralolja har bättre smörjegenskaper än bio.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).