tor 21 jul 2011, 19:00#133920Hej!
Ska byta fläktremm på minb grålle TE D20.
Är det något speciellt jag skall tänka på innan? Måste remmskivorna stå i något speciellt läge ( tänker då för eventuell påverkan gällande samverkan ventiler och kolvar emellan?)
tack på förhand!
Verkstan
Fläktremmsbyte grålle?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 21 jul 2011, 19:34#133921...Har kollat lite grand i manualerna och där ser det ut som om att samspelet kolvar och ventiler emellan sker via kedjedrift inne i motorn, inkluderat bla annat styrningen av bränslepumpen... Slänger på fläktremmen och hoppas att jag sett en korrekt "repair manual":)
TS
tor 21 jul 2011, 21:16#133933Spänn inte för hårt, kolla upp den efter några timmars körning för ev efterspänning.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 21 jul 2011, 22:16#133942
Haha, ahh, det har ju varit min melodi nu ett tag:)
Tog tio minuter max att montera av och sätta dit den nya remmen, samt fyra knogar mindre, men den är på plats nu.
okay, alltid svårt det där med lagom mycket spänd, nu spände jag den såpass mycket att jag med "handkraft" inte kan snurra remmen för hand... Ska kanske släppa lite på det imorgon innan jag testar och ser efter att det är i sin ordning.
Gillar dessa gamla maskiner, ett rembyte som göra på en miss, gör om det på en modern bil idag
th skrev:Fläktremmen driver ju bara fläkten/vattenpumpen och generatorn så här kan man "koppla friskt" utan att riskera något
Haha, ahh, det har ju varit min melodi nu ett tag:)
Tog tio minuter max att montera av och sätta dit den nya remmen, samt fyra knogar mindre, men den är på plats nu.
okay, alltid svårt det där med lagom mycket spänd, nu spände jag den såpass mycket att jag med "handkraft" inte kan snurra remmen för hand... Ska kanske släppa lite på det imorgon innan jag testar och ser efter att det är i sin ordning.
Gillar dessa gamla maskiner, ett rembyte som göra på en miss, gör om det på en modern bil idag
TS
fre 22 jul 2011, 01:07#133949
Fläktremmen har inget att göra med ventiler mm. På moderna motorer är det oftast en kamrem som driver kamaxeln och där är det kritiskt, men det är en kuggrem ingen kilrem. Nåt sånt finns inte i Grållen. Det är bara att slänga dit, spänna lagom och köra.
aywa skrev:...Har kollat lite grand i manualerna och där ser det ut som om att samspelet kolvar och ventiler emellan sker via kedjedrift inne i motorn, inkluderat bla annat styrningen av bränslepumpen... Slänger på fläktremmen och hoppas att jag sett en korrekt "repair manual":)
Fläktremmen har inget att göra med ventiler mm. På moderna motorer är det oftast en kamrem som driver kamaxeln och där är det kritiskt, men det är en kuggrem ingen kilrem. Nåt sånt finns inte i Grållen. Det är bara att slänga dit, spänna lagom och köra.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
fre 22 jul 2011, 13:31#133972du ska alltid dra åt dig och släng skiftnyckeln åt he***te
så slipper man skinnflådda knogar
kan erkänna att jag själv slarvar lite ibland
lite OT men det är "bra att veta" information
lite OT men det är "bra att veta" information
Mekaniker på Agria maskin i kållered.
Maskiner och fordon: Stiga Villa, 346xpg timmad, 245r, Honda UMK435, hs80, klippo pro S, saab 9-3 Ttid - 08, Yamaha Grizzly 600 - 98
Maskiner och fordon: Stiga Villa, 346xpg timmad, 245r, Honda UMK435, hs80, klippo pro S, saab 9-3 Ttid - 08, Yamaha Grizzly 600 - 98

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar