Verkstan

Fläktremmsbyte grålle?

8 inlägg 5185 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fläktremmsbyte grålle?

aywa  
#133920 Hej!

Ska byta fläktremm på minb grålle TE D20.

Är det något speciellt jag skall tänka på innan? Måste remmskivorna stå i något speciellt läge ( tänker då för eventuell påverkan gällande samverkan ventiler och kolvar emellan?)

tack på förhand!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fläktremmsbyte grålle?

aywa  
#133921 ...Har kollat lite grand i manualerna och där ser det ut som om att samspelet kolvar och ventiler emellan sker via kedjedrift inne i motorn, inkluderat bla annat styrningen av bränslepumpen... Slänger på fläktremmen och hoppas att jag sett en korrekt "repair manual":)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fläktremmsbyte grålle?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133922 Det är nog väldigt lungt. Bara byt och spänn med lagom tryck. Kan inte tänka mig att det på något sätt påverkar något av det du nämner.

Användarvisningsbild

Re: Fläktremmsbyte grålle?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133929 Fläktremmen driver ju bara fläkten/vattenpumpen och generatorn så här kan man "koppla friskt" utan att riskera något :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fläktremmsbyte grålle?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133933 Spänn inte för hårt, kolla upp den efter några timmars körning för ev efterspänning.

Avatar Fallback

Re: Fläktremmsbyte grålle?

aywa  
#133942
th skrev:Fläktremmen driver ju bara fläkten/vattenpumpen och generatorn så här kan man "koppla friskt" utan att riskera något :wink:


Haha, ahh, det har ju varit min melodi nu ett tag:)

Tog tio minuter max att montera av och sätta dit den nya remmen, samt fyra knogar mindre, men den är på plats nu.

okay, alltid svårt det där med lagom mycket spänd, nu spände jag den såpass mycket att jag med "handkraft" inte kan snurra remmen för hand... Ska kanske släppa lite på det imorgon innan jag testar och ser efter att det är i sin ordning.

Gillar dessa gamla maskiner, ett rembyte som göra på en miss, gör om det på en modern bil idag :roll: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fläktremmsbyte grålle?

totte  
#133949
aywa skrev:...Har kollat lite grand i manualerna och där ser det ut som om att samspelet kolvar och ventiler emellan sker via kedjedrift inne i motorn, inkluderat bla annat styrningen av bränslepumpen... Slänger på fläktremmen och hoppas att jag sett en korrekt "repair manual":)


Fläktremmen har inget att göra med ventiler mm. På moderna motorer är det oftast en kamrem som driver kamaxeln och där är det kritiskt, men det är en kuggrem ingen kilrem. Nåt sånt finns inte i Grållen. Det är bara att slänga dit, spänna lagom och köra.

Användarvisningsbild

Re: Fläktremmsbyte grålle?

viktor meck  
#133972 du ska alltid dra åt dig och släng skiftnyckeln åt he***te :lol: så slipper man skinnflådda knogar :smile: kan erkänna att jag själv slarvar lite ibland :oops:

lite OT men det är "bra att veta" information

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar