mån 18 jul 2011, 19:51#133666
När jag kom till stugan i våras upptäckte jag att grönområdet som vätte mot närmaste grannen var helt rensat.
Inte ett enda träd fanns det kvar.
Stugan ligger vid en strand på en ö. En samfällghet är upprättad kring stugområdet där vi alla stugägare är med och fattar beslut om hur vägarna ska skötas osv.
Fick efter lite snokande reda på att det var stug/tomtägaren ovanför min tomt. På andra sidan vägen så att säga som tyckte att hon ville ha havsutsikt från hennes stuga oxå. Hennes tomt är belägen i "bakre ledet" när det gäller stranden och grönområdet bredvid min tomt skymde visst hennes utsikt.
Som jag fårstår det så har hon frågat skogsägaren (som är privatägare av skogen men som inte bor eller har stuga just där) om hon fick rensa bort lite sly och döda grenar som kunde vara farliga ifall det blåser. Han sa att visst fick hon göra det om hon bara tog hand om "skräpet" själv.
Kvinnan "hyrde" in en skogshuggare som skulle röja upp och som betalning skulle han få behålla det han tog bort. Han födjupade väl sig inte i hur det stod till utan gjorde som han blev tillsagd och plockade dit sina maskner. Han rensade bort alla träd från väg ner till strand. Vi snackar ca 1 ha med enbart gamal gran och tallskog. Sly fanns det knappt eftersom det är sandbacke. Det mest slyiga mellan träden är lingon och blåbärsris.
Skogsägaren säger i efterhand att han absolut inte lovat henne det. Varken jag eller den andra grannen har blivit informerad om att det här ska ske. Ingen i samfälligheten har blivit upplyst om det.
Jag har inte personlgen pratat med kvinnan, men andra i familjen har. När hon har konfronterats med frågan om varför hon inte bett oss om lov svarar hon "-nä då hade jag ju inte fått göra det!"
Nu går folk förbi och skakar på huvudet åt öns stora sevärdhet. Kalhygget! Endel är oroliga att deras grönområden oxå ska försvinna. Få vet vilka regler som gäller kring detta.
Får man verkligen kapa skog på ett grönområde utan att höra med gränsande grannar?
Har jag nån rätt till skadestånd? Inget träd var på min gård, men usch vilken utsikt det har blivit. Stubbar överallt och jag och grannen ser in i varadra vardagsrum.
Kärringen som ställt till med helvetet kan nu stå på hennes veranda och se in på vår gård (precis allt vi gör) och även in i stugan.
Vi har fått sätta upp skärmar för att få lite privacy.
Ska jag göra det här till en rättssak?
Ska jag försöka få med samfälligheten till att göra en anmälan, eller åtminstone nån förlikning?
Verkar mest vara jag som tagit illa upp, men det är min stuga som blivit blottad. Känns hemskt att ens fara dit nu!
Skulle vara tacksam för lite svar. Till helgen har vi nämligen samfällighetsmöte och tänkte ta upp det här på mötet.
Är därför intresserada att få höra lite åsikter här och få lite tips på hur jag ska gå tillväga!