Skotare

lägga "fina" skoter

11 inlägg 5990 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lägga "fina" skoter

Ellingsson  
#274 Hej jag har kört skotare i ca 4 månader nu..jag lägger skotorna ganska jämt! men ett problem,det blir liksom snett då jag lastar av vet inte varför riktigt..nån som har nåt tips på hur man ska få dom så raka och snygga som möjligt typ få en bra vinkel med hjälp av nåt?..tacksam för svar!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Fredrik  
#278 Tjena Acke!

Är det inte så att första avlägget är extra viktigt om man ska få raka vältor?
Jag brukar se till att lägga första avlägget ganska när hytten, då blir vinkeln mindre och det är lättare att få rakt.

Hur gör Ni andra?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1174 jag brukar lägga en stock längs med vägen eller diket första lasset, sen har du den som "måttstock" första 2-3 griparna! på det viset så ser du vinkeln väldigt bra!! sen blir vältan såååå fiiiiin se!!!

Användarvisningsbild
Skog  
#13253 Såg den här fina timmertraven idag, varje timmeråkares mardröm :cry:
Bild

Avatar Fallback
ptorparn  
#13260 Hm bild tagen idag står det är det snöigt . Jag rundbalade o plastade gräs idag ..... vi bor ju några mil ifrån varandra tydligen .

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#13278
Skog skrev:Såg den här fina timmertraven idag, varje timmeråkares mardröm :cry:
Bild


Ha Ha :shock:
Har du oxå varit på apteringskurs i jädraås skogarna?
tycker jag känner igen den.

Avatar Fallback

lossning

marckuz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13316 ja försöker lasta av vid hytten,så man lätt kan se om de blir rakt., man lurar sig lätt annars...

Avatar Fallback
smaland  
#13317 När du börjar lägga en välta lägg ut ett lass som bottenlager. Då kan du fortfarande ändra vinkeln på vältan om du ser att det ligger snett. Ett tips är att gå ut och kolla! Lättare om du är nybörjare att se ifrån backen än att sitta inne i hytten.

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13326 Jag tycker det är enklast att lägga ut en låång välta som bottenlager, lägg lite tid på det, men sen är det bara att ösa av lass efter lass.... då blir det liksom vettigt lagt automatiskt

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13370 Det ligger ju mkt. i hur vältan blir redan vid lastningen av lasset. Lägger man på alla stockar me rotänden bakåt som de ligger i högarna efter skördaren så blir de inget vidare. Är lasset rakt å snyggt blir vältan det också.
Sen kan de ju variera på underlaget,skillnad att lägga av på släta åkern eller stenrammel som dom bökat upp när vägen byggts.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16182 Lägg minst ett lass lågt å långt. typ 50cm högt å sen på längden. På det viset ser du direkt hur rak vältan blir, sen efter det så lägger du bara på lager efter lager. alldrig lägga någon topp förens du ser att virket snart är slut.
Å sen se till så dit fulla lass är jämt laggt, kolla så inte alla rot ändar ligger mot grinden å baktill så är det bara upp till ovankant på understöttorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).