herjman skrev:Har tänkt köpa in en eller ett par timmerbilar för att känna på vedförsäljningsbranchen.
Jag har ingen egen skog men utrymme för att hålla på relativt storskaligt.
Min i dagsläget enkla utrustning består av en elhydraulisk manuell klyv modell bättre och transportband, för att senare investera eventuella vinstpengar i bättre utrustning.
Nu till mina frågor:
Är detta koncept realistiskt att utföra på sin fritid vid sidan om heltidsjobb?
Finns det pengar i detta om man måste köpa in råvaran? Många verkar bittra över lönsamheten.
Vilka maskiner förutom processor behöver jag för att sälja ca 300m2 per år och går det isåfall med denna utrustning att hinna med på sin fritid (detta ska vara en bisyssla, iallafall till en början).
Hur svårt är det att få tag i råvara? Och vad är realistiskt att betala för en timmerbil björk på ett ungefär? Bor i Skåne.
Hur svårt är det att bli av med veden?
Många frågor blir det, hoppas någon kan besvara..
herjman skrev:Jag vet heller inte varför priserna ligger på den nivån de gör just nu. Träd är ju en bristvara i södra och mellersta Skåne och därför borde det ju vara dyrare. Det kanske finns någon producent i Skåne som kan svara?
Jag har dock sett priser på 600:- och mer under säsong så att säga.
Jag hade tänkt mig en Hakki 1X37 med stockbord, en jordbrukstraktor typ BM 650 med lastare och pallgafflar el liknande och tippbar vagn. Med den utrustningen borde man väll kunna kränga 200m3 per år? Har inga tanka på att sälja för under 500:-
Hur gör ni annars, tar ni upp beställningar och levererar under vår/sommar eller håller ni på veden och säljer dyrare i dec, jan och februari?
herjman skrev:Jag hade tänkt mig en beg processor ca 70` stockbord 30´och traktor med lastare och vagn ca 70-80´:- totalt ca 170-200 000:-
Sen hade jag tänkt mig att köra det som enskild firma och som en bisyssla, dvs jobba heltid vid sidan av. Ett sätt att kunna investera i maskiner och få dom att betala sig och kunna investera i fler på sikt, tex minilastare m.m. och göra andra jobb också såsom schaktjobb, stubbfräsning, trädfällning snösvängen m.m.
Fast det verkar inte finnas så mkt lönsamhet i detta, tjänar nog mer på mitt nuvarande jobb "tyvärr".
herjman skrev:Jag hade tänkt mig en beg processor ca 70` stockbord 30´och traktor med lastare och vagn ca 70-80´:- totalt ca 170-200 000:-
Sen hade jag tänkt mig att köra det som enskild firma och som en bisyssla, dvs jobba heltid vid sidan av. Ett sätt att kunna investera i maskiner och få dom att betala sig och kunna investera i fler på sikt, tex minilastare m.m. och göra andra jobb också såsom schaktjobb, stubbfräsning, trädfällning snösvängen m.m.
Fast det verkar inte finnas så mkt lönsamhet i detta, tjänar nog mer på mitt nuvarande jobb "tyvärr".
herjman skrev:Hur lättsålda är 40L säckarna, hur säljer du dom, till butiker eller via annons till privatpersoner?