Skotare

Grip

38 inlägg 16089 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grip

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13068 Vilken är eran favoritgrip?

Körde en hsp 0,28 som ja tyckte gick kanon,nu skaffade vi en 0,4 hsp till 1710an,är inte alls lika imkponerad som 0,28an. Hultdins 0.42 gick mycket bättre. Verkar som hsp blir sämre ju större de blir....



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#13073 tja,jag kör med en hsp 36a och jag tycker den är ganska bra,fast jag tycker personligen att den öppnar för mycket,det blir lätt att man överfyller den,den bästa gripen jag provat är valmet 0.40 som sitter orginal på 890,den tycker jag är suverän alltså tror jag ska ge förslag att byta till en valmet 36a på nästa skotare

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13075 Det vi stör oss mesdt på med hsp 0.40an är att de inte går att sätta ner den på lasset på nåt bra sätt. Åker man efter en stenig basväg som de slårt fram och tillbax så ramlar "rågen" åt alla håll. Bröstet kommer lixom ner på virket före schenglarna.
Sen orkar den inte riktigt rulla ihop timmret om man öppnar den fullt och ska ta en knippa från lasset. Man får vara med och lyfta.

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#13077 ja exakt,man får sikta jävligt noga när man kör grovt timmer med hsp så man får perfekta gripar....annat äre med valmeten tycker jag den äre bara o kasta på o gripa så fyller den själv...

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13080 ni är bortskämda kom igen när ni får köra med en 0.36 ösa grip från sten åldern och ett hydralsystem som är ruttet

Avatar Fallback
Ellingsson  
#13082 hehe,men alltså om man kan få nåt bättre så vill man ju vanligt vis ha det i stället,och allt som gör det lättare för en själv vill man ju ha

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13083 Ja,å det är ju lite skillnad om man ska lyfta fram 85 000 kubik på ett år mot att köra hem årsvedhögen med en kass grip. :D
Är de inte loglift som är typ lika som gamla ösa gripar eller nåt? Loglift är då riktigt illa i mitt tycke.

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13093
Engstrand skrev:Ja,å det är ju lite skillnad om man ska lyfta fram 85 000 kubik på ett år mot att köra hem årsvedhögen med en kass grip. :D
Är de inte loglift som är typ lika som gamla ösa gripar eller nåt? Loglift är då riktigt illa i mitt tycke.

nja den har väl lyft en cirkus 200 tusen kubik genom åren

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13099
knaggen skrev:
Engstrand skrev:Ja,å det är ju lite skillnad om man ska lyfta fram 85 000 kubik på ett år mot att köra hem årsvedhögen med en kass grip. :D
Är de inte loglift som är typ lika som gamla ösa gripar eller nåt? Loglift är då riktigt illa i mitt tycke.

nja den har väl lyft en cirkus 200 tusen kubik genom åren

o det är vad våra skotare ska göra på 3 år.. och utveklingen går ju framåt..

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13100
Niklas H20 skrev:
knaggen skrev:
Engstrand skrev:Ja,å det är ju lite skillnad om man ska lyfta fram 85 000 kubik på ett år mot att köra hem årsvedhögen med en kass grip. :D
Är de inte loglift som är typ lika som gamla ösa gripar eller nåt? Loglift är då riktigt illa i mitt tycke.

nja den har väl lyft en cirkus 200 tusen kubik genom åren

o det är vad våra skotare ska göra på 3 år.. och utveklingen går ju framåt..

gör det i första och andra gallringar

Användarvisningsbild
Golddigger  
#13140
acke skrev:tja,jag kör med en hsp 36a och jag tycker den är ganska bra,fast jag tycker personligen att den öppnar för mycket,det blir lätt att man överfyller den,den bästa gripen jag provat är valmet 0.40 som sitter orginal på 890,den tycker jag är suverän alltså tror jag ska ge förslag att byta till en valmet 36a på nästa skotare


Ville bara poängtera att Valmet ej tillverkar gripar utan det är Cranabs gripar som sitter på Valmet.

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13154
Golddigger skrev:
acke skrev:tja,jag kör med en hsp 36a och jag tycker den är ganska bra,fast jag tycker personligen att den öppnar för mycket,det blir lätt att man överfyller den,den bästa gripen jag provat är valmet 0.40 som sitter orginal på 890,den tycker jag är suverän alltså tror jag ska ge förslag att byta till en valmet 36a på nästa skotare


Ville bara poängtera att Valmet ej tillverkar gripar utan det är Cranabs gripar som sitter på Valmet.
Men det står Valmet oftast på dem, så jag förstår att man tror att det är så:D

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13324
Engstrand skrev:Det vi stör oss mesdt på med hsp 0.40an är att de inte går att sätta ner den på lasset på nåt bra sätt. Åker man efter en stenig basväg som de slårt fram och tillbax så ramlar "rågen" åt alla håll. Bröstet kommer lixom ner på virket före schenglarna.
Sen orkar den inte riktigt rulla ihop timmret om man öppnar den fullt och ska ta en knippa från lasset. Man får vara med och lyfta.


Har en hsp 35:a, tycker den går kanon. Man får mycket virke med sig och tycker den släpper virket fint. Hade en supergrip på den förra skotarn men den höll inte, fick svetsa några gånger. Kan väl bero på att bryter en del sten med dem :D , men tycker iochförsig att dem ska hålla för det....

Användarvisningsbild
Skog  
#17224 Kör e 1710:a för tillfället som har en Hultins 36:HD å den är nog helt klart bland de sämsta jag provat (är bara Logliften som jag upplevt sämre)
Går rätt bra å plocka med från backen, men lasta av ett timmerlass är ju en (kamp) 😡 inte tillstymmelse till inrullnings egenskper har den.
Körde en ny hultins 42: tyckte den gick bra mycket bättre.
Men så satt den ju på en riktig maskin med Ponsse Elefant............................ :wink:

Användarvisningsbild
Skog  
#17226 Det är (fan i mej) ide å köra bort all massa på hygget med den där Hultins 36
an för de duger ju den till, å sen skruva bort de där skiten å sätta dit nån bättre grip å köra bort timmret med :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).