Traktorer och processorer

FOTON traktor

102 inlägg 87747 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FOTON traktor

Håkan1  
#131075 Har övergivit ATV:n som timmerutkörare i skogen till förmån för minitraktor, Kinesiska FOTON säljs av KELLFRI, med start på 25 hk. Nån som använder FOTON?

Håkan



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Hema  
#131076 Hej.


Sök på ordet foton i söken, så kommer du finna vänner.

Förresten vad hade du för ekipage innan då? Samt du kanske fortsätter med samma vagn?

Användarvisningsbild

Foton FT404 med enaxlad timmervagn

traktorz  
#131095 Vi har haft vår Foton traktor i två år, som nu har gått 274 timmar utan större problem. Vi har haft mycket nytta av dess frontlastare, grävaggregat och schaktblad. Även transport av timmer på en gammal vagn har fungerat bra, se bilden.

Bild

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131113 Med den terrängen skulle det ju nästan fungera med en 240 o släpkärra...

Ja, jag är bara avundsjuk på er som har plana marker ;-)

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Håkan1  
#131122 Däcken ser smala ut. Inga större markskador av hjultrycket? Vilket lufttryck rekommenderas?

Håkan, blivande FOTON-förare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#131125 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Foton FT404 med enaxlad timmervagn

vetinte  
#131128 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#131130
PelleT skrev:Med den terrängen skulle det ju nästan fungera med en 240 o släpkärra...

Ja, jag är bara avundsjuk på er som har plana marker ;-)


Det här är fina tallmarkar, men otroligt senvuxet. Vi har även blötmyrar kantat av diken kors och tvärs i våra granmarker, så en ATV med vedvagn/timmervagn står på önskelistan.

Bild

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

foton  
#131131 Har min 404 till skogen var dag har gått 700 timmar, är helnöjd. Det enda man får se upp med är ett styrstag som sitter lite lågt.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

axwell  
#131132
Håkan1 skrev:Har övergivit ATV:n som timmerutkörare i skogen till förmån för minitraktor


Ett vettigt val att växla upp från ATV, har själv bytt upp mig i den riktningen dvs en asiatisk minitraktor.
Vi får hålla tummarna för att Foton skall motsvara förväntningarna med tanke på hur mycket negativt vi brukar skriva om Kellfri. Vill gärna tro att Fotontraktorena höjer genomsnittskvalitén för Kellfri, Kubota eller Perkins motor?

Håkan1 skrev:Däcken ser smala ut. Inga större markskador av hjultrycket? Vilket lufttryck rekommenderas?


På min Yanmar har jag bytt ut de 6" smala traktormönstrade till 8" ATV-däck och håller där 0,8 bar. Bak är det tractionmönstrat 405 mm breda, 1,0 bar och 1,5 bar när grävaren sitter på.

Mycket skonsam betr. markskador.

Lycka till !

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#131135
Håkan1 skrev:Däcken ser smala ut. Inga större markskador av hjultrycket? Vilket lufttryck rekommenderas?

Håkan, blivande FOTON-förare?


Å jo, nog blir det allt avtryck i mosstäcket (blåbärsris/ljung). Fast inte så mycket på det här relativt steniga underlaget ändå. En boggivagn vore naturligtvis bättre, men den här vagnen har varit med länge och funkat bra till en gammal TEA-20 Ferguson Grålle.

Brorsan monerade på en kran ca 1992, en svängbar sådan från en Golf bakaxel, sidostöttor, samt en WARN 1500 elwinsch med brytblock. Dessutom, från kronans hästskaklar i järn, en förlängning på vagnen, så att vi lättare kan ta längre ved och timmer. Har just använt den till att köra timmer till "bondsågning" i byn.

Beträffande RINGTRYCK Foton FT404

Front:
ARMOUR 8.3-20
Nylon 6PR RIM W7
Pressure: 240 kPa
Load: 695 kg

Rear:
ARMOUR 12.4-28
Nylon 8 PR RIM W11
Pressure: 230 kPa
Load: 1510 kg

I'm currently using:
Front: 185-190 kPa
Rear: 130-135 kPa

Med frontlastare och en stor skopa så får man öka på ringtrycket, mer på sommaren när vi kör sten och jord, mindre på vintern när det är mest snö i skopan. Vi har även haft på ett grävaggregat baktill på traktorn. Då fick vi höja trycket substantiellt i bakdäcken. Det är också en avvägning av hur mycket fjädring som önskas, samt hur svajigt ekipaget tillåts vara vid längre transporter på asfaltvägarna. Observera dock att hålla lämplig distans till det maxtryck, som står präglat på däckena. Använd fyrhjulsdriften med förstånd, undvik onödigt slitage på framdäcken vid asfaltunderlag.

Användarvisningsbild

Re: Foton FT404 med enaxlad timmervagn

traktorz  
#131137
vetinte skrev:Ser att du har fällbara stötter på din vagn.
Skulle du möjligen kunna ta nåra bilder så man ser funktionen?
Tänkte nämligen bygga om min kärra.


Har ingen bra närbild nu. Kan ta med kameran ut vid bästa tillfälle och visa på detaljerna senare.

Stöttorna är mycket kraftiga och får tåla kraftigt moment, genom att vi förlänger dessa med istoppade järnrör.

Utförandet är elegant med en spärrklack, som man på motstående sida via ett handtag löser ut. Säkerhetsmässigt bra dessutom.
12-lagers Wiskafors flygplansdäck tror jag.

Tillägg - Bilder:
Några bilder på hur de fällbra stakarna ser ut på vår enaxlade timmervagn:
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av traktorz sön 12 jun 2011, 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#131138
axwell skrev:Vi får hålla tummarna för att Foton skall motsvara förväntningarna med tanke på hur mycket negativt vi brukar skriva om Kellfri. Vill gärna tro att Fotontraktorena höjer genomsnittskvalitén för Kellfri, Kubota eller Perkins motor?

Har inte hört någon negativ kritik om Foton traktorerna. Jag har ringt och pratat med ett flertal ägare, för jag ville höra vad de tycker efter att ha nyttjat traktorn åtminstone ett år, och det har i samtliga fall varit positiva erfarenheter. Servicen från Kellfri har varit till belåtenhet, vi har bl.a. fått några smärre delar utbytta under garantitiden. Ett besök i Skara före köpet, övertygade oss att det här var en traktor vi ville ha, och vi har inte ångrat oss.

Men visst är det en traktor baserat på 80-tals teknik, men vad gör det till det priset! Många kör fortfarande med 50-talsteknik, fast vi saknar inte vår Grålle modell 1952, annat än av nostalgiska skäl.

Men nu kikar vi på en Suzuki King Quad eller en Polaris ATV med en timmervagn. Fast kanske vi hellre skulle satsa på en skoter med kälke?

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

totte  
#131140 Om det är nåt positivt som skrivits om Kellfri så är det väl att dom alltid verkar ställa upp bra med delar och hjälp när det går sönder, det har ett flertal vittnat om. Så om traktorerna förefaller bra så är det nog ingen fara att köpa därifrån.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Blekingen  
#131161 Om traktorn är ok så måste den vara väldigt prisvärd. Halva priset mot Zetor, Case mfl.
Det jag reagerar mot, är att den verkar klen i lyftarmarna. Ungefär samma prestanda som min gamla 4718.
Dessutom ska lastaren till 60hästaren endast lyfta 600kg!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).