tor 09 jun 2011, 22:58#131135
Håkan1 skrev:Däcken ser smala ut. Inga större markskador av hjultrycket? Vilket lufttryck rekommenderas?
Håkan, blivande FOTON-förare?
Å jo, nog blir det allt avtryck i mosstäcket (blåbärsris/ljung). Fast inte så mycket på det här relativt steniga underlaget ändå. En boggivagn vore naturligtvis bättre, men den här vagnen har varit med länge och funkat bra till en gammal TEA-20 Ferguson Grålle.
Brorsan monerade på en kran ca 1992, en svängbar sådan från en Golf bakaxel, sidostöttor, samt en WARN 1500 elwinsch med brytblock. Dessutom, från kronans hästskaklar i järn, en förlängning på vagnen, så att vi lättare kan ta längre ved och timmer. Har just använt den till att köra timmer till "bondsågning" i byn.
Beträffande RINGTRYCK Foton FT404Front:ARMOUR 8.3-20
Nylon 6PR RIM W7
Pressure: 240 kPa
Load: 695 kg
Rear:ARMOUR 12.4-28
Nylon 8 PR RIM W11
Pressure: 230 kPa
Load: 1510 kg
I'm currently using:Front: 185-190 kPa
Rear: 130-135 kPa
Med frontlastare och en stor skopa så får man öka på ringtrycket, mer på sommaren när vi kör sten och jord, mindre på vintern när det är mest snö i skopan. Vi har även haft på ett grävaggregat baktill på traktorn. Då fick vi höja trycket substantiellt i bakdäcken. Det är också en avvägning av hur mycket fjädring som önskas, samt hur svajigt ekipaget tillåts vara vid längre transporter på asfaltvägarna. Observera dock att hålla lämplig distans till det maxtryck, som står präglat på däckena. Använd fyrhjulsdriften med förstånd, undvik onödigt slitage på framdäcken vid asfaltunderlag.