Skotare

3/4 bandare

13 inlägg 8539 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

3/4 bandare

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1288 Hej!
Är lite nyfiken om detta maskinslag, finns det någon som har erfarenheter av att köra någon sådan?
Är det vanligt med bakaxelhaveri?
Fattar ju att man inte kan köra på vägen med band och allt men är det lätt att demonter/montera och kan man isåfall köra på väg utan band?

Är det ett bra maskinslag att köra i blöt och besvärlig terräng med?
Dvs: bär det bättre med tex en Lill-nalle än en 4wd traktor?
Har nämligen väldigt besvärlig terräng och här på västkusten är det sällan minusgrader :(

En 2-axlad skotare måste ju vara sämst iaf, då all vikt hamnar på endast fyra hjul.
En 8wd skotare är väl bäst, men det ska ju gå att lösa ekonomiskt oxå+att man inte kör så mycket..



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Norge  
#1307 Hej!

3/4 bandare ja det var tider det. Har kört både lill/stornalle och MF Robur . Det bar bra då marktrycket var lågt men dragkraften var inte så bra jämfört med hjulmaskiner då det bara drog fram .Det fanns en typ lillnalle som hadde hydraulisk drift på dom främsta boggiehjulen på vagnen Sm461. Den drog lite bättre men driften kunde bara användas på lägsta växeln. Roburn kunde ha teleskopisk ram på vagnen så att du kunde släppa vagnen och köra fram 1-1.5 m och dra in vagnen när du hadde passerat svårigheterna. Några speciella bakaxelproblemer var det väl inte men roburn hadde en brotthylsa i växellådan som kunde gå av. Nallarna hadde hydraulisk bandspänning som avlastade axlarna . Bandena kunde tas av så att maskinen kunde köras efter vägen.


MvH Norge

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1309 Tjena
Kul att någon har lite erfarenhet :)
Jag tänker mig mest 3/4 bandare mot en 4wd traktor utan vagnsdrift, då borde väl 3/4 bandaren gå bättre??
Men det är ju det här med vagnsdriften.. klart att det hade gått mycket bättre men har man ingen chans om vagnen sjunker??
Ger tex en lill-nalle mindre markskador än en 868, eller slirar lill-nallen så mycket att det jämnar ut sig??

Många frågor men hoppas du kan svara :wink:

MVH

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1310 Vill bara tillägga, att anledningen till mina frågor är att jag vill ha en maskin som har bra framkomlighet och som inte lämnar stora "sår" i skogen..
Klart att en stor ÖSA 280 kommer fram men det ser ju ut som det gör efter :wink:
Samma som min lilla MF 550 lämnar inga märken men kommer ej fram överallt...
Plus att maskinen ska vara ekonomiskt överkommlig och ej för komplicerad..
Drömmer...

MVH Ferguson

   TS
Avatar Fallback
Norge  
#1316 Hejsan !

En 3/4bandare går nog bättre än en 4wd men saknar något av smidigheten , jag tänker på styrbarheten. Och så detta med marktryck, en 868 m band har lägre marktryck bak än en nalle m 4/8 hjul bak fulllastad medans trycket fram är lägre hos nallen.Det hörs ut att en bandare ev. liten 8-hjuling kunde vara det förnuftigaste för dej.


MvH Norge

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1317 Om du inte kör för mycket på väg vore nog en Mini-brunett det rätta. Tar sig fram fint och smidigt. Blir inte mycket skador heller. Lättkört med hydrostat, står still utan broms i backarna.

Borde väl finnas massor med gamla skotare nu när många byter upp sig. Kanske går till skroten istället.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1318 Hej!
Visst skulle en mini vara perfekt men den är både dyr i inköp, dyra delar och är komplicerad.
Annars fattar jag ju att den kar fin komfort och extremt smidig, men jag kör helt enkelt inte så mycket att det skulle kännas rätt.
Vill ha en maskin mest föratt det är kul och då vill man ju ej lägga ner så mycket pengar.
Funderar på en Lill-nalle, men har aldrig kört någon, därav mina frågor.

MVH

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1375 Tänkte på det att om man skulle köpa en lill-nalle tex, hur långt skulle man vilja köra den på vägen???
Traktor hade man ju kunnat köra med i princip hur långt som hellst..
Är det någon som har erfarenhet av att köra en 3/4-bandare på landsväg en längre bit???

MVH Ferguson

   TS
Avatar Fallback
Norge  
#1382 Hej!

På lillnallens tid så var det vanligt och hjula efter vägen. 5-10 mil var inte ovanligt.Nallen var lite svårstyrd på vägen då styrningen var långsam.vid halka så måste man använda slirskydd annars kommer man inte ur fläcken :D

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1387 Tack för infon Norge!!
Nu är det bara att hitta något objekt i närheten.
Att hjula från norrland hem till bohuslän skulle säkert ta en vecka :D

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2138 ääh, se det som en veckas semester vet ja? ta me en stooooor dieseltank, och smörgåsar och kaffe och eventuellt en radio så du har någe å lyssna på också =)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2155 Skulle varit ett jätteroligt äventyr :D
Men har inte hittat något fin maskin..

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2157 hehe hoppas du hittar någon maskin en 10mil bort så det blir ett liten utflykt =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).