Skördare

Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

21 inlägg 12912 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

Mäki  
#130853 Om vi diskuterar skotar sidan så har du absolut bäst vinst på slutavverkning på det område som vi kör i.
Skotningen brukar gå på förlust i gallringarna.
Vi har extremt stenig terräng på vårt område samt att uppköparna oftast lyckas med att köpa flera olika sortiment så att det drygar ut tiden för skotaren.

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130876
huggarn82 skrev:
kjugekarlsson skrev:
tullan skrev: Att slutavverka borde ju slita mer på grejerna för man hanterar ju så mycket mer ton, men samtidigt lättare att köra och ofta större trakter



En trakt på lika stor volym och samma terräng sliter väl lika mycket oavsett om det är gallring eller slutavverkning eller? 10 ton gallring väger ju faktiskt lika mycket som 10 ton slutavverkning...


maskinerna går lugnare fram i gallring.... men gallringsvirke väger mer per kubik än slutavverkningsvirke


Så du menar att ett lass med massaved väger än ett lass med talltimmer om medellängden är densamma? Det har jag väldigt svårt att tro...

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131123 Det handlar väl inte om vad det enskilda lasset väger :P Det kanske är lite skillnad på slitage på grejerna då en slutavverkningsgrupp kanske hanterar 60-80 000 kubik/år kanske mer dom som har riktigt grovt, till skillnad mot en gallringsgrupp som gallrar 20-30 000 kubik/år.
Blir ju några fler ton i slutavverkningen då iaf.

Sen vad som är mest lönsamt det har jag då ingen koll på... Men jag tror det beror på vad det är för körning är det bra så går det nog ihop sig vare sig man gallrar eller slutavverkar.
Däremot så måste det vara extra tröstlöst att gallra skit, speciellt häruppe på vintern i upplega och elände.

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

Skogsmange  
#131134 Jag tycker gallring ger bäst lönsamhet, främst för att det är större objekt tidsmässigt. 500 m3 gallring = två veckor. 500 m3 slutavverkning två dagar... Flyttandet kostar..

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

Jonas_brunström  
#134584 att gallra är aldrig lika lönsamt för mig i alla fall. i slutarverkning ligger man ju på 25-30 kubik i timmen och ca 60 kronor kubiken. i en gallring kommer man aldrig upp i samma produktion och fast det betalar bättre per kubik så räcker det ändå inte till. så är det hos mig iallafall

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

Toppy  
#135130
tullan skrev:i en gallring kan det va så att man hinner 4-5 lass på ett skift medans det i en slutavverkning körs ut fler lass per dag pga värre virkestag och sämre betalt=behövs köras mer. Så kör du 7-8 lass hanterar du väl mer ton än om du kör 4?


Hur många lass man hinner beror helt på hur terrängen är, hur vägarna är, lång till avlägg och skogen mm, kört poster där man kör 10-11 last på ett 8timmars skift och där man kör 2-3 last på samma tid..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).