Skördare

Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

21 inlägg 12909 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129063 Ni som kör eller har kört både gallring och slutavverkning, vad har varit mest lönsamt för er? Skiljer det mycket mellan olika bolag tex? Att slutavverka borde ju slita mer på grejerna för man hanterar ju så mycket mer ton, men samtidigt lättare att köra och ofta större trakter så man står på trailer mer sällan tex. Hur resonerar ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

Mäki  
#129081 Det går att tjäna bra på både och, det som är störst skillnad är om skogen är bra eller inte.
Kör du dålig skog så kommer du aldrig till någon bra timpeng.

Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130702 köra dålig gallring är sämre än en dålig slutavverkning, sen är det lättsammare o slutavverka man blir inte lika trött som i gallring när man ska hålla produktion o göra bra kvalitet samt göra så lite skador som möjligt det är rätt påfrestande
när man får nån slutavverkningspost så känner man direkt att det känns som att man i princip kan sova och köra samtidigt :???:

Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

Mäki  
#130706
huggarn82 skrev:köra dålig gallring är sämre än en dålig slutavverkning, sen är det lättsammare o slutavverka man blir inte lika trött som i gallring när man ska hålla produktion o göra bra kvalitet samt göra så lite skador som möjligt det är rätt påfrestande
när man får nån slutavverkningspost så känner man direkt att det känns som att man i princip kan sova och köra samtidigt :???:


Då tycker jag att det är tvärt om, jag kör så mycket gallring att när jag får någon slutavverkning så är jag så koncentrerad på att göra hög kvalitet att jag tycker det är påfrestande.

Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

masterchief  
#130707 Härnde kan man jäklars inte vara avslappnad när man kör slutavverkning.....
Medelstammar mellan 0,7 och kubiken i regel gör att man måste vara skärpt hela tiden.
Håller gallring som lönsammast iom det sparar maskinerna.

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

JD 2006  
#130721
masterchief skrev:Härnde kan man jäklars inte vara avslappnad när man kör slutavverkning.....
Medelstammar mellan 0,7 och kubiken i regel gör att man måste vara skärpt hela tiden.
Håller gallring som lönsammast iom det sparar maskinerna.


Ojoj....tänk om man fick uppleva nå sådanna medelstammar nån gång :sad:
Grövsta slutavv jag kört låg på 0,33.

Kör nu 0,08 slutavverkning 8)

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

blixxxt  
#130747
JD 2006 skrev:
masterchief skrev:Härnde kan man jäklars inte vara avslappnad när man kör slutavverkning.....
Medelstammar mellan 0,7 och kubiken i regel gör att man måste vara skärpt hela tiden.
Håller gallring som lönsammast iom det sparar maskinerna.


Ojoj....tänk om man fick uppleva nå sådanna medelstammar nån gång :sad:
Grövsta slutavv jag kört låg på 0,33.

Kör nu 0,08 slutavverkning 8)


Wow det är inte ovanligt att förstagallringen ligger på 0,08 här nere 8)

Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

finskpinne  
#130752 Jag hugger nästan bara gallringar och jag lever åtminstone på det. I början av veckan högg jag en slutavv på 0,1 i medelstam och nu är jag på en förstagallring där medelstammen ligger på 0,09. Den usla medelstammen i slutavverkningarna här på området beror på att stammarna är så förbaskat korta. Man får ut 1-2 stockar ur en stam, och en eller två massabitar. Helst vill jag inte hugga slutavverkningar med hög medelstam för den tar så hårt på aggregatet i.o.m att den är så kort, grov och kvistig.

Så det är svårt att säga vilken sorts avverkning som är mest lönsam, det beror så mycket på hurudan skog man har.
Det som drar ner lönsamheten i slutavverkningar ytterligare på mitt område är dom björkjävlar som härstammar från stenåldern, dom ser ut ungefär som vevaxlar och grenar sig flera gånger. 😡 Så dom är så jäkla jobbiga att hugga och drar ner på farten på samma gång som dom är förvånansvärt påfrestande för aggregat. Dom är ju dessutom jobbiga att skota, det ryms inte så många kubik på lasset av dom. Dessa björkar finns ju oftast inte i gallringar så därför hugger man betydligt flera stammar per dag i gallring. Så här på området är gallringsbestånden lättare att hugga än gammal kort grovkvistig granskog så man kan nästan säga att det är bättre lönsamhet i gallring, med tanke på att maskinerna slits mindre.
En annan sak som gör att jag helst hugger gallring är att man ser ett fint resultat i slutet av dagen när man åker hem när man får beundra ett gallrat skifte som såg ut som en risbuske när man kom dit på morgonen. Jag antar att en del av oss skogsarbetare ser det som en del av lönsamheten. :wink:
För inte kan man ju säga att en kalyta är speciellt vacker inte om man jämför med ett nygallrat skifte...

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130779
tullan skrev: Att slutavverka borde ju slita mer på grejerna för man hanterar ju så mycket mer ton, men samtidigt lättare att köra och ofta större trakter



En trakt på lika stor volym och samma terräng sliter väl lika mycket oavsett om det är gallring eller slutavverkning eller? 10 ton gallring väger ju faktiskt lika mycket som 10 ton slutavverkning...

Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130781
kjugekarlsson skrev:
tullan skrev: Att slutavverka borde ju slita mer på grejerna för man hanterar ju så mycket mer ton, men samtidigt lättare att köra och ofta större trakter



En trakt på lika stor volym och samma terräng sliter väl lika mycket oavsett om det är gallring eller slutavverkning eller? 10 ton gallring väger ju faktiskt lika mycket som 10 ton slutavverkning...


maskinerna går lugnare fram i gallring.... men gallringsvirke väger mer per kubik än slutavverkningsvirke

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

JD 2006  
#130784
finskpinne skrev:Jag hugger nästan bara gallringar och jag lever åtminstone på det. I början av veckan högg jag en slutavv på 0,1 i medelstam och nu är jag på en förstagallring där medelstammen ligger på 0,09. Den usla medelstammen i slutavverkningarna här på området beror på att stammarna är så förbaskat korta. Man får ut 1-2 stockar ur en stam, och en eller två massabitar. Helst vill jag inte hugga slutavverkningar med hög medelstam för den tar så hårt på aggregatet i.o.m att den är så kort, grov och kvistig.

Så det är svårt att säga vilken sorts avverkning som är mest lönsam, det beror så mycket på hurudan skog man har.
Det som drar ner lönsamheten i slutavverkningar ytterligare på mitt område är dom björkjävlar som härstammar från stenåldern, dom ser ut ungefär som vevaxlar och grenar sig flera gånger. 😡 Så dom är så jäkla jobbiga att hugga och drar ner på farten på samma gång som dom är förvånansvärt påfrestande för aggregat. Dom är ju dessutom jobbiga att skota, det ryms inte så många kubik på lasset av dom. Dessa björkar finns ju oftast inte i gallringar så därför hugger man betydligt flera stammar per dag i gallring. Så här på området är gallringsbestånden lättare att hugga än gammal kort grovkvistig granskog så man kan nästan säga att det är bättre lönsamhet i gallring, med tanke på att maskinerna slits mindre.
En annan sak som gör att jag helst hugger gallring är att man ser ett fint resultat i slutet av dagen när man åker hem när man får beundra ett gallrat skifte som såg ut som en risbuske när man kom dit på morgonen. Jag antar att en del av oss skogsarbetare ser det som en del av lönsamheten. :wink:
För inte kan man ju säga att en kalyta är speciellt vacker inte om man jämför med ett nygallrat skifte...


Låter som du har lite samma skog som vi kör här i fjällkanterna då. Kan ju vara dåligt "IBLAND" :lol: Typ alltid.

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130791
huggarn82 skrev:
kjugekarlsson skrev:
tullan skrev: Att slutavverka borde ju slita mer på grejerna för man hanterar ju så mycket mer ton, men samtidigt lättare att köra och ofta större trakter



En trakt på lika stor volym och samma terräng sliter väl lika mycket oavsett om det är gallring eller slutavverkning eller? 10 ton gallring väger ju faktiskt lika mycket som 10 ton slutavverkning...


maskinerna går lugnare fram i gallring.... men gallringsvirke väger mer per kubik än slutavverkningsvirke



Det beror väl på hur du kör? Vill du köra "vårdslöst" så kvittar det väl när var och hur du gör det.

Användarvisningsbild

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130795 jo visst men kör man vårdslöst så bruka kvaliteten sänkas på det som står kvar!

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130803
huggarn82 skrev:jo visst men kör man vårdslöst så bruka kvaliteten sänkas på det som står kvar!


Jo det håller jag med om men det är ju en annan fråga :lol: :grin:

Avatar Fallback

Re: Mest lönsamt? Gallra eller slutavverka

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130850 i en gallring kan det va så att man hinner 4-5 lass på ett skift medans det i en slutavverkning körs ut fler lass per dag pga värre virkestag och sämre betalt=behövs köras mer. Så kör du 7-8 lass hanterar du väl mer ton än om du kör 4?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).