Socialt (mer om oss)

Vårrapporten

1051 inlägg 245796 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#129525 Oavsett fiskebestämmelserna så framskrider våren, har varit riktigt fint idag. Grönskan sprider sig på fälten och björkarna slår ut, även gräsmattorna växer och närmar sig klipphöjd med förfärande fart.

Elmia

Micke Holmgren  
#129532 De var här o klippte gräsmattorna igår... O bonden har snart kört klart gödsel på åkrarna, det luktar vår ;)

flisshejk  
#129609 Nu börjar jag vara trött på det eviga blåsandet, sista veckan har det stormat från i princip alla vädersträck, bara idag har det börjat med sydostlig vind för att sedan under dagen vrida mot sydlig, sedan västlig och nu har vi full storm undan nordväst, det är ju inte mer än knapt en vecka sedan havet blev isfritt, så det är inga varmare vindar som sveper in över land, vi har i alla fall musöron på lövträden och häggen hemma i byn blommar säkert inom några dagar.

Användarvisningsbild

totte  
#129636 Har blåst rent skadligt här idag från sådär sydväst, men det är en fördel att bo en bit in i landet när det är så. Trots blåsten kändes det inte särskilt kallt. Här är björkarna ganska gröna nu, häggen är lite sen här av nån anledning.

flisshejk  
#129676 Vindguden Eol läste tydligen mitt kväde, idag har vi en svag bris från sydväst, soligt +17,4 grader, inte så mycket abborre i mjärden idag.

flisshejk  
#129856 Inte mycket att lita på EOL, 12 m/sek, upp till 15 m/sek i byarna, har just börjat att regna, bara att kura ihop sig i stugan.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#129869 Här har det båst oavbrutet i minst en veckas tid :x

TS
Användarvisningsbild

totte  
#129970 Det har det, även här, en kylig och båsig vecka, vissa daga rent odräglig vind. Måndag tisdag var det städdagar på friluftsmuseet Gammlia, utomhusaktiviteter. Givetvis regnade det måndag em och tisdag fm.

axwell  
#129976 Nu har jag satt min sista potatis..................för denna vår, min-temp i jorden har stadigt legat över 10 grader.

Ekarnas löv har äntligen bestämt sig dvs. ramlat av, inför sommarens nya. Även asken har kommit riktigt skapligt.

Tyvärr mest bara gäddor från sjön men en av de få abborrarna på knappa kilot gav härliga filéer.

flisshejk  
#130008 Även om vädret kunde vara något bättre, så var gårdagen en glad dag, jag gjorde ett arbets EKG och enligt läkaren såg det mycket bra ut han tyckte att jag hade god kondition, ett litet "men"såg han, det var någon del av hjärtat som inte syresatte som det skulle men ingenting som behövde åtgärdas för stunden, vore ju märkligt efter en sådan smäll om det inte skulle blivit någon liten skada skall göra nya tester om ett halvår. Rådet var lev som vanligt, motionera och styrketräna, må bra även emottionellt.

Användarvisningsbild

totte  
#130012 Gläder mig att höra att du tycks ha hämtat dig bra efter den smällen. Känns nog som litet viktigare än hur vädret är skulle jag tro. Fortsätt att må bra!

Användarvisningsbild

totte  
#130299 Regn. Regnade i fredags, några skurar på lördagen och idag häller det ner igen. Avsikten var att vi skulle gjort vår i trädgårdslanden denna helg, därav blev intet. Några pinnar ved på fredagen innan den började regna på allvar och ett hyggligt klyvarpass på eftermiddagen igår var vad det blev i stället av utomhusaktivitet.

flisshejk  
#130305 Äntligen har vattennivån i havet börjat fungera som brukligt är, har inte varit med om något liknade vad jag kan minnas,
normalt så får vi högre vattenstånd när det blåser sydlig vind och tvärt om vid nordlig, men så har det inte fungerat denna vår, det har varit lågt vattenstånd vid sydligt och högt vid nordligt, nu är det så att både månen och solen har sin påverkan på vattenståndet, så man vet inte vad dom kan ha ställt till för h-vete, såvida inte kjuge har hittat på något sattyg i Öresund. Här har åckså regnat den senaste veckan flera dagar, igår förstörde regnet en loppis och aktion i Påläng, idag är det mulet blåser inte så hårt men det är inte varmt +11 grader, har börjat förbereda grönsaks och jordgubbs land, vid stugan. Nu är det dags för den dagliga promenaden, denna vecka tillsammans med sonens hund flinga.

flisshejk  
#130393 Blev igen promenad i går han inte ut på bron förrän det började regna, avtog med regnet fram på eftermiddagen, men blåsten har pågått hela natten och det blåser fortfarande minst 10 sekundmeter, temp +16,3

Användarvisningsbild

totte  
#130450 Bättre här idag, soligt och fint, men kom nån skur på eftermiddagen. Kvällen blev riktigt skön, hann med ett par timmars vedhuggning efter jobbet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).