Avverkning (slutavverkning)

Hugga frötallar

45 inlägg 21806 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129541 Hej!
Har ett parti med frötallar som ligger mellan 300-500mm/d 8-10m till första kvist, är det vårt att hugga ner dem själv eller leja bort det till ngn?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

Nolltax AB  
#129552 Ja.

Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar

masterchief  
#129556 Har du ingen huggningsvana skulle jag leja bort huggningen.
Dels säkerhetsmässigt iom det är stora vikter och det kan bli katastrofala följder om något går fel i fällningen.
Sedan är virkesvärdet en annan aspekt om du inte är väl insatt i aptering.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129563 Hej, har sågat ganska mkt i skogarna, men har ingen koll på vilka mått stockarna ska. Verkar som att man kan tjäna mkt pengar på att aptera rätt stockarna, området är ca 300ha stort och det finns säkert 1000 frötallar där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar

masterchief  
#129565 Är det bra kvalitet skulle jag satsa på stråkfällning, dvs man fäller ihop frötallarnas toppar, för att gå med en skördare och upparbeta dem. eventuellt märka förstastockarna om det är riktigt bra kvalite. Vill man spara plantor kan man manuellkvista dem i samma veva.
Man kan ha 40-50m mellan körstråken.
På så sätt minimerar man körningan i föryngringen då virket ligger väl samlat till skotaren.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129578 Oki, Har investerat en New holland TL100 -99 och en Vreten 10-tons vagn med drivning. Blir väl att köra ut tallarna till närmaste bilväg, enda felet är att det är ganska mkt myr omkring området =). Måste kanske investera en iller eller ngt liknande för att trampa upp en vinterväg dit så att myren fryser ordentligt.

Måste ta och läsa på lite om aptering om man skall kapa dem själv, så att det inte blir fel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

kallen  
#129580 Är det tusen träd är det mycket jobb och pengar det handlar om. Hör dig för bland virkesköparna så går det säkert lösa på bra sätt.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129592 Oki, ska ta och kolla upp det med några uppköpare. Om det är lönt att hugga själv eller leja bort det..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129594
skogsbaronen skrev:Oki, ska ta och kolla upp det med några uppköpare. Om det är lönt att hugga själv eller leja bort det..


Ja, jag hade inga tusen tallar, kanske 100 totalt. Men när jag fick apteringsinstruktionerna och såg prisskillnaderna om man gjorde fel så lejde jag bort det hela. Med 1000 träd är det ganska stora pengar på spel kan jag tänka mig.
Dessutom, det var inte fällningen som gjorde skadorna den synstes knappt, det var skotaren, den hade sönder väldigt. Du verkar ju ha rejäla grejor att köra ut med så skota själv så kan du vara så försiktigt som du vill, och låta det ta lite längre tid att få ut.
Men du kan kanske också begära vinterfällning så får du i varje fall lite skydd för småplantorna.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

macke  
#129600
Uvskogen skrev:
skogsbaronen skrev:Oki, ska ta och kolla upp det med några uppköpare. Om det är lönt att hugga själv eller leja bort det..


Ja, jag hade inga tusen tallar, kanske 100 totalt. Men när jag fick apteringsinstruktionerna och såg prisskillnaderna om man gjorde fel så lejde jag bort det hela. Med 1000 träd är det ganska stora pengar på spel kan jag tänka mig.
Dessutom, det var inte fällningen som gjorde skadorna den synstes knappt, det var skotaren, den hade sönder väldigt. Du verkar ju ha rejäla grejor att köra ut med så skota själv så kan du vara så försiktigt som du vill, och låta det ta lite längre tid att få ut.
Men du kan kanske också begära vinterfällning så får du i varje fall lite skydd för småplantorna.


Det är bättre att hugga frötall när det är över nollan.Vid kall väderlek knäcks plantorna väldigt lätt.

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

kallen  
#129601 Aptering är inte lätt men fel blir det alltid men det gäller att minimera dem. Du kanske har någon typ av special sortiment. Kan vara värt att kika på. Hur ser återväxten ut då 1000 träd på 300 ha låter väldigt lite?

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skotarmasse  
#129606 Skördarhuggnig är att föredra,skall du manuellhugga så får du kavla runt betydligt mer med skotaren och effektivt platta ner föryngringen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

skogsbaronen  
#129612 1000 träd är lågt räknat, återväxten är bra, tallarna är ca 2,3-3,5 meter höga. Men älgen har oxå kalasat på enhel del träd =). Skall åka dit om ngn vecka och försöka uppskatta hur mkt det är. 1983 var det en jäkla storm där och det blåste ner ca 1300 frötallar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga frötallar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129620 "Det är bättre att hugga frötall när det är över nollan.Vid kall väderlek knäcks plantorna väldigt lätt."

Aha, trodde att ett snötäcke gav mer skydd än nackdelen med kylan. Se där, har jag lärt mig nått nytt igen här! :smile:

Avatar Fallback

Re: Hugga frötallar

andreaswistrand  
#129622 Det bästa är en meter snö och tio plusgrader.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).