Skogsröjning

Vilken röjsåg används/är bäst?

30 inlägg 17383 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Kse  
#125811 Har bara kört med Hva 345 i några år och varit helnöjd.
Köpte 355 förra året då vi kört mer hyggesrensnigar och behövt en kraftigare såg.
Har själv inte testat den men gubbarna som kört 355 ville inte gå tillbaks till 345, viktskillnaden upplevde dom som marginell.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126030 Jag kör med Stihl 480 i kombination med Baggen Comfortsele. Den senare har jag låtit skomakaren göra lite förändringar på, så att jag kan fästa lite småväskor i selen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

fs480  
#128016 Hej. Jag gick över till Stihl 480 för 6 år sedan och är helnöjd. Det bästa jag kört.
Funkar så klanderfritt. Ska prova nya 460, någon som tycker om den?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

rabbit70warhammer  
#128029 Prova 460 du. Då kommer du få en upplevelse som heter duga jämfört med den gamla 480n. För den känns som stenålder i jämförelse.

Men som sagt. Selarna på stihl är inte bra. Den nya till 460n är bättre men inte i klass med Husqvarnas grejer. Och att tejpa på grejer på ryggen är inte ett så kul alternativ. Jag kommer köpa Husqvarna 545 troligtvis. Ska få provköra den snart.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

BM 35  
#128034
rabbit70warhammer skrev:Jag kör 480. Men skulle jag köpa nytt skulle jag köpa husqvarna för att ergonomin är så mycket bättre. Selarna på stihl är skapligt dåliga.


På vilket vis är ergonomin Bättre på Hsq Mot 480?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

361  
#128043 Lite förvånad över att ingen har påpekad motorproblemen som var på 355, har personligen bytt ut 19 hela motorenheter efter totalt motorras samt minst lika många kopplings lagerhus för sprickor..
Så 345 är en bättre röjare om man ser på husq sortiment..

Om man talar om ergonomi Husq versus Stihl ( Balans, styre och smidighet ) kan nog säkert det vridas hur man vill efter den enskilda användare . Men på plus sidan för Husq är det den mera slimmade motorkropp och AV hus som ligger till grund just där , det man har hatt för feedback på Stihl är att enskilda tycker den kan haka buskar med motor ..

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

fs480  
#128082 Husqvarnas 355 hade mycket trassel första säsongen, känner en del besvikna hvsq-röjare. Nu vet jag inte, en del bytte till annat märke. Körde den på röjkurs vi hade och tycker den är lite klumpig i jamförelse med 480. Men det kanske är som mobillerna - olika smak och tycke.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

BM 35  
#128102 Har alltid kört med 480 lång rigg grässtyre funkar kanon, Förra sommaren testade vi 355an på uppdrag av säljare

körde med den en halv dag,,Visst motorn är ju stark som fan men att gå med den hela dagarna aldrig,,då jag bytte till baka till

480in vilken skillnad på smidighet och lätt att såga med så lätt i gämförelse

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128118
PETER.ERIKSSON24 skrev:Köpte en stihl 450 i fjol nöjd med till den huscvarna röjsele med det bästa av allt det är säcken som man-
har på rygg med verktyg fil bensin .. spar mycket tid med den ..




//peter



För er som inte vet så finns det en "säck" till stihls comfortsele också! sen det här med att stihlsågarna äter krokar är helt rätt...MEN... det går faktiskt för den uppfinningrike att fundera på varför! jo... hålen är skarpa i hörnen....jag tog min dremmel å putsade till hörnen i hålen....problemet har inte upphört till 100%... men låt säga ca 80%! stihl har ju trots allt "riktigt" stål i prylarna!! :wink: 480 är en riktig slitvarg måste jag säga! men trots att jag är en die hard stihl fan,så brukar jag ju som ni kanske vet prova hva's "heta" prylar! (när dom funnits ute på marknaden ett tag :wink: ) bara för att konstatera att..... ja ni vet!! :smile: så nu, förutom några fs460 o ev 490(när dom kommer) så skulle jag vilja prova nya 355an o midjeröjsågen! :oops: jag har snackat med bolaget jag kör åt mest ang midjeröjsågen..... men dom är helt iskalla när det gäller den!! jag sa att "det kan bli lite höga stubbar".... men funderar att prova den på mina egna röjningar(egen skog)....... men man blir väl besviken som vanligt är jag rädd!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg

Johan C  
#128132 Jag kör med en gammal HVA39r.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Magma  
#128144 Jag kör med den nya 460in, den går riktigt bra får jag säga.
Tycker dock att den inte är lika smidig som hva eller jonsered.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Wetorp  
#129437
Johan C skrev:Jag kör med en gammal HVA39r.


Jag med! Min är från 88, lika gammal som mig.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Folkesson  
#135644
Kse skrev:Har bara kört med Hva 345 i några år och varit helnöjd.
Köpte 355 förra året då vi kört mer hyggesrensnigar och behövt en kraftigare såg.
Har själv inte testat den men gubbarna som kört 355 ville inte gå tillbaks till 345, viktskillnaden upplevde dom som marginell.


Jag kör med 355 på jobbet också och visst är det bra tryck i den men det har varit mycket problem, däremot är selen balance xt helt otroligt skön.

Hemma har vi stihl fs 450 som känns väldigt smidig mot 355:an men stihl-selen bytte vi snabbt ut mot husqvarnas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

hagman88  
#135647 hva 355fxt har haft den nåt år nu, aldrig krånglat för mig, är grymt nöjd med den.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg

Midgård  
#135649 Har just beställt en ny HQV 545FXT och även en HQV teleskopisk stångsåg. Ska använd stångsågen för att kantröja skogsbilvägar plus lite annat. Kollade och förstod att många proffs föredrar HQV´s röjsågar. Dock Stihl är en oerhört stark konkurrent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).