sön 03 apr 2011, 16:58#124951
Skogsola skrev:Nu snubblar ni ju iväg allihop! Tråden handlar om hur mycket synpunkter som man ska ha på andra fastighetsägares markanvändning.
Jag har ett skifte invid bebyggelse och är rätt trött på fritidsboende som ska ha urskog, lära mig att bläda, ha utsikt, tigga eller stjäla virke och julgranar med mera. Tur att min mesta skog ligger i ren ödemark.
Kan inte annat än hålla med. Sommarstugeägare generellt har väldigt mycket åsikter om hur marken intill deras hus ska skötas, tomten verkar aldrig räcka till. En del kan man ta hänsyn till, men andra mer våldsamma förslag är bara att slå dövörat till för.
Vissa husägare tar sig stora friheter som att hugga ner träd, dumpning av trädgårdsavfall, spika upp fågelholkar i olämpliga träd, bygga vedbodar utanför tomten etc. Fråga först, anta bara inte att du har rätten till vad du nu ska göra.
Ang husägarens åsikter om skogsskötsel, en hel del tror jag beror på ren okunskap hos husägare/sommarstugeägare för hur skogsbruk bedrivs och skogsbrukets ekonomi.
Om du är husägare är det inte orimligt att anta att någon gång kommer skogen runt huset hugggas ner och att det kommer att påverka din närmiljö. bra att tänka på innan ni köper hus
Kollisionen mellan skogsägare och husägare beror ibland på hur husägaren framför sina åsikter, vissa är skickligare på det än andra.
Börja inte med, DU SKA...
Bättre då med vad anser du om... eller något liknande.
Till sist skogsägaren har väldigt få skyldigheter mot husägare, så länge vi inte är inne på husägarens tomt och "härjar"
Senast redigerad av boksson sön 03 apr 2011, 17:50, redigerad totalt 1 gång.
Glad i gråväder