Verkstan

Bygga eget hydraulaggregat.

58 inlägg 41344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Karl-Gustav  
#124676 Aha. Såg inte att det fanns en till motor med pump där bak! Sen verkar det vara nån motorskyddsbrytare med säkringar under och är det kanske ett filterhus som också syns där samt ett par tryckbegränsningsventiler. Iaf den ena verkar ha fasta tryckinsatser men dom går att byta isf. Det kan också vara en chockventil. Dom har vad jag vet alltid fasta insatser.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124702 åh fasen! ...samma bud på den ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124704 En femhundring att börja med, är han omöjlig så en till.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124912 Hej! köpte helt hydraulaggregat som använts för att testa landningställ inom flygvapnet!
Har tänkt kunna använda detta till mycket.
Två seriekopplade ställbara (med kranar) uttag (+) och överströmningsventiler till båda.
Fick betala 2000 kr. för detta.
(det är idag inställt på på tok för lågt tryck men jag tror att pumpen har kapacitet (överströmningsventilerna är inställda på 40 bar)

Hade jag hittat vart man lägger in bilder hade jag lagt in det.
Men här är annonsen och bild (så länge den finns kvar)

http://www.blocket.se/skaraborg/Hydraul ... w=1&last=1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

totte  
#124916 Rulla ner från skrivrutan, klicka "Ladda upp en bilaga", klicka "bläddra/välj fil/browse" (beror på webläsaren) välj bilden på hårddisken och OK och sen "Bifoga filen".


Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124919 Ah! Man måste trycka på besvara -> inte snabbsvara..
Tackar
'

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124923 Sen är ju frågan hur man ställer in överströmningsventilerna ...Dom är ju helt klart ställbara.
Har inte gett mig på det än men jag antar att det är brickor man lägger i mellan på dessa.
Nästa fråga är ju hur mycket tryck den håller emot per bricka så jag vet hur mycket brickor jag ska lägga på..

Tips ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Karl-Gustav  
#124931 Alla tryckbegränsningsventiler är inte ställbara. Den kan ha en fast insats och då brukar ofta inställt tryck vara instansat på proppen/hatten som håller den på plats. Om den är ställbar så har du antingen en ställskruv som du skruvar inåt för att höja trycket eller som du säger så kan det vara med brickor. Det är bara att plocka på brickor eftersom och prova sig fram till rätt tryck.
Om det inte finns mätare på den så ansluter du en varsomhelst på trycksidan.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#124947 okok, tackar! Hade loss hättan (det var plomberat vilket tryck det var = 40 kp/cm2)
Det var en ställskruv. Har en mätare på aggregatet som går till 100 kg/cm2
Så jag tänkte kolla så den verkligen är på 40 nu, sedan vrida in ställskruven upp till 100 och samtidigt räkna vridna varv på ställskruven för att sedan vrida upp till ca. 170 bar

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Karl-Gustav  
#124957 Jag skulle inte rekommendera att göra det utan rätt tryckmätare. Funderar också på om det är så att den är byggd för lågtryck så är det inte säkert att alla komponenter klarar trycket. Det är svårt att avgöra från bilden, Pumpen klarar det helt säkert, men är tex dom där två kranarna gjorda för högtryck. Är du osäker så kan du förstås riva bort allt onödigt.
Pumpen behöver också fyrfaldigt vridmoment om du höjer trycket fyrfaldigt, så vi får hoppas att elmotorn räcker till.
Ursch vad jag låter negativ!!

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

totte  
#124961 Håller med, skruva inte vidare utan att skaffat en mätare som visar upp till 170. En fjäder spänns inte linjärt, om du ökar den 30 bar först och räknar varv så är det ganska säkert att det inte blir rätt om du räknar om anatalet varv för att komma upp i 170. Hydraulgrejor är inget att leka med, det är livsfarliga krafter det handlar om.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#125018 Ja, nä hade nog tänkt koppla förbi tryckmätarna men låta överströmingsventilen vara kvar om jag inte får tag i ett ventilpaket med överströmningsventil inbyggd då får det räcka med den.

Skall dock ha kvar och försöka få till en snygg snabbkoppling till kranarna just för att kunna använda dem till framtida expriment.

Aaah, det är klart att den inte spänner åt linjert, tänkte inte på det.

Ja helt klart jävligt dödligt att leva, men spännande ska det va!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#125019 Tycker jag det är riktigt kul att det finns så många experter som är sugna på att hjälpa till, är väldigt tacksam.

Tänkte jag slänger upp följande foton med lite frågor (först lite bilder)
Tänk på att till vedklyven hade jag tänkte att koppla på ventilpaketet direkt efter första överströmningsventilen så resterande av systemet blir urkopplat.

Hydraulaggregatet


Sidobild
Tog med borrkasetten för att få lite storleksperspektiv (hittade inte tumstocken)
Här syns en av överströmningsventilerna, den är just nu ställd på 40 bar, den är direkt anslutning till pump. I samma block finns ett uttag på framsidan för högtryck (40bar) I samma block fortsätter även flödet vidare till första kranen (som bestämmer trycket i det första uttaget upp till 40bar, beroende på hur mycket det släpper igenom) som sedan sitter i serie med den andra kranen där ytterligare ett uttag med ännu lägre tryck -> där sitter en överströmningsventil till som är ännulägreställd.



Jag har ett ventilpaket för konstanttryckssystem som jag tänkt koppla, därför vill jag använda överströmningsventilen för att begränsa tryck (inte spränga nått)

Är den överströmningsventilen vara tillräckligt kraftig för att jobba på tryck upp mot 200 bar (170 minimum) ??
Och hur hade ni ställt upp den utan mätverktyg ?
Lite i taget tills veden klyvs utan problem eller slangar sprängs ?


Bild på ventilpaketet:



Stämmer att det är en konstanttrycksventil ?

Motorn:



Den borde väll klara lite mer jobb än vad den sysslat med innan ?

Pumpen:


Har inte googlat modellen än.

Klyven:
Ett monster..(är riktigt grym bakom traktorn, men jag behöver kunna köra traktorn samtidigt som klyven går)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#125064 Mitt alternativ är att jag får tag på nått begagnat ventilpaket för rundströmningssystem (med inbyggd överströmningsventil)

Det tråkiga med det är att jag då måste köpa mer, men framförallt att jag faktiskt tänkt göra detta snyggt.
Sätta begränsning på x-antal bar på överströmningsventilen och sedan sätta en snabbkoppling för uttag och en för retur.
Färdigt att använda för diverse uppgifter förrutom att driva klyven
Sen om inte motorn räcker till så har jag nog en större liggande här, så den kanske får åka på också då.

Eller är det så att den pumpen har ett naturligt stopp ? den klarar inte av att pressa mer än xxx antal bar ? -> alltså att det räcker med den som begränsning och bara koppla på ventilpaketet rätt upp och ner ?
Hittar ingen bra info om den på nätet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Holm  
#125087
bokennet skrev:Bild på ventilpaketet:

IMAG0076.jpg


Stämmer att det är en konstanttrycksventil ?


Klyven:
Ett monster..(är riktigt grym bakom traktorn, men jag behöver kunna köra traktorn samtidigt som klyven går)
IMAG0081.jpg


Med denna ventil kommer kolven gå ut även i mitten läget pga areaskillanden mellan plus och minussida på cylindern. Det ser ut att vara en motorslid eftersom du få ut tryck på både A coh B vid mittenläget. Man vill ha det ibland på motorer så att man säkerställer smörjning om motorn tvingas runt av yttre åverkan.

Med en fast pump, typ kugghjulspump måste man ha öppet från P till T i mittläget.

Pumpen, är det en fast pump?
Ska du köra en sådan mot ett paket med stängt centrum och köra oanvänd olja via en överströmmare kommer du få stora temperaturproblem...

Det borde finns en lösning... Ska fundera på om det kan funka...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).