Skotare

Nypris Skotare! Kalkylhjälp

20 inlägg 12113 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nypris Skotare! Kalkylhjälp

kallen  
#123582 Hej!
Håller på med ett skolarbete där jag ska göra en maskinkalkyl.
Kan inte hitta nypris på skotare nån stans så vad ligger en ny maskin av större modell på?
Ex JD 1910E med ALS?
Hur många timmar per år brukar skotarna rulla? Får det till ca 2000 om de går enkelskift kan det stämma?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

molnia  
#123591 jag håller ju till i byggbranschen men där brukar man prata om att fulltid, 40tim i veckan ger ca 1800tim på ett år.
52vX 40tim/v=2080tim -minus semester och röda dagar.
Så jag tror 2000 tim är lite högt räknat om man inte vill hoppa över semestern och köra jämnt.

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

woodstar  
#123594 Jag håller oxå på i byggbranchen som konsutl, våran årsarbetstid 2011 är 2032 timmar av det går det bort 5*40=200 timmar i semester då återstår 1832 timmar som man arbetar. Du måste oxå räckna bort ståtid i from av väntan på trailer, flytt, rep och service. Så om du jobba 1800 timmar på ett år kanske maskinen inte går mer än 15-1600 timmar om du har ny maskin och betydligt mindre om du har en äldre maskin.
Men jag tror att om du ska få svarta siffror i en kalkyl på en 1910 så måste du va grymt effektiv om du ska klara dig på 8 timmar om dagen.
En intressant fråga är om man ska kalkylera att jobba 10 eller kanska 12 timmar om dagen bara för att få kalkylen att gå ihop?

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

kallen  
#123595
woodstar skrev:Jag håller oxå på i byggbranchen som konsutl, våran årsarbetstid 2011 är 2032 timmar av det går det bort 5*40=200 timmar i semester då återstår 1832 timmar som man arbetar. Du måste oxå räckna bort ståtid i from av väntan på trailer, flytt, rep och service. Så om du jobba 1800 timmar på ett år kanske maskinen inte går mer än 15-1600 timmar om du har ny maskin och betydligt mindre om du har en äldre maskin.
Men jag tror att om du ska få svarta siffror i en kalkyl på en 1910 så måste du va grymt effektiv om du ska klara dig på 8 timmar om dagen.
En intressant fråga är om man ska kalkylera att jobba 10 eller kanska 12 timmar om dagen bara för att få kalkylen att gå ihop?


Har inte börjat räkna än men tror att man bör nog ligga en bit över "normal" arbetstid om man ska få det att gå ihop, är som sagt ett skolarbete så vet inte om det behöver gå ihop ska mest knappa in hyffsat vettiga sifror.

Maskinförsäkring vad kostar det per år för en ny maskin?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

ponsse beaver  
#123602 fullutrustad 1910e med als ca3,8 miljoner

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

kallen  
#123605 Tack! Vad tror du försäkring på en sån rackare kostar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

woodstar  
#123611 På lantbruksmaskiner använder man 0,3% av anskaffningsvärdet till försäkringskostnaden, borde vara ungefär lika cirka cirkus, räkna får du göra själv.

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

kallen  
#123740 Enligt det kalkylblad som jag fyllt i som ska vara från Valmet så verkar det som att små maskiner är döden.

Räknade på en ny JD1910 för 3,5 mille och 2000 arbetstimmar (visst lite mer än normalt) och ett fub pris på runt 60 kr då verkar det ju gå runt fint.
Men att få en maskin som kostar runt millen och lastar ca 10 fub verkar det betydligt krångligare att få något över när året är slut.
Har ju förstått att stora maskiner kan vara en fördel men inte att skillnaderna är så stora, tycker man iaf häromkring sällan ser riktigt stora maskiner.
Kan vara mina fub priser som inte är rätt men hittade nån stans här att man kan får runt 70kr/fub för en liten skotare och runt 60kr/fub för en stor?

Kanske är luddig men är det så svårt att få det att gå runt med en normalstor maskin som det verkar i min kalkyl? Har ändrat fram och tillbaka i siffrorna men får inte ihop det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

woodstar  
#123743 Tror att 60 kr är väl högt för skotning i slutavverkning, hälften är nog mer rätt fast även dä högt.

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

JD_1110  
#123760 Håller med om att 60 kr i sav är lite väl högt. Tror att de flesta maskiner går tvåskift vilket borde leda till ca 3000-3500 körda timmar per år.

Hur ser din kalkyl ut?

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123761 Sextio kronor får man både hugget och framkört för i slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

woodstar  
#123763
Skogsola skrev:Sextio kronor får man både hugget och framkört för i slutavverkning.

Ja å då är skördaren dyrare än skotaren per m3/fub. det vill säga att den kostar mer än halva avverkningskostnaden.

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

JD 2006  
#123771 Ja på 1910 får man väl kanske snittlass på 21fub? a: 60kr
Kör du då ett lass i timmen så får du ju en hyffsad timmpenning :grin:

Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

kallen  
#123772
Skogsola skrev:Sextio kronor får man både hugget och framkört för i slutavverkning.


My Bad! Tänkte inte så långt.
Skrev in 30kr i kalkylen istället och då går jag helt plötsligt minus 500kr i timman :x
Får ni skotarentrepenörer bara betalt per fub? Eller någon typ av tim ersättning också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nypris Skotare! Kalkylhjälp

kallen  
#123773
JD 2006 skrev:Ja på 1910 får man väl kanske snittlass på 21fub? a: 60kr
Kör du då ett lass i timmen så får du ju en hyffsad timmpenning :grin:


Visste att något var fel men fatta inte vad, borde kollat i min pärm med uppgifter iastället för att kolla nätet :wink:
Men en stund i eftermiddas var jag helt övertygad om att jag skulle köpa en flång ny maskin och börja köra för det såg vattentätt ut :wink:
I uppgifterna vi fått från skolan står det 35 kr per fub för skotning. Är det för mkt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).