Skördare

24 Timmars RACE

49 inlägg 25974 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

24 Timmars RACE

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12283 synd bara att man inte bor i södermanland:(
Hoppas på bilder =)

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12285 Hej,
Vilken grej! Synd för mig att det var lite långt att åka. Ska någon dit, rapportera gärna här, gärna med bilder!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12291 detta kommer ju bra leda till ännu sämre priser för entreprenörena kan han köra så mycket så kan väl nån annan.. (sett med bolagens ögon? tycker sånt här är skit!

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12299
Niklas H20 skrev:detta kommer ju bra leda till ännu sämre priser för entreprenörena kan han köra så mycket så kan väl nån annan.. (sett med bolagens ögon? tycker sånt här är skit!

Håller med !
vad den här entreprenören tjänar på det här begriper jag inte!, tror ni att när maskinen är 5-6 år och har gått 15-20000 tim att man skulle göra om det , det hade varit "sport" det:D men med en ny maskin är det väl inte några problem..eller.... 83 m3 i timmen...i snitt är ju iof jävligt mkt!.. men bra skog så men ändå sådana här "tokkörningar" gör att bolagen kan pressa entreprenörerna mer,och sänka priser


Ännu en Dum Entreprenör! tyvärr!

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12305
Niklas H20 skrev:detta kommer ju bra leda till ännu sämre priser för entreprenörena kan han köra så mycket så kan väl nån annan.. (sett med bolagens ögon? tycker sånt här är skit!


Hmm, leder det till det så är det naturligtvis inte bra!
Ska han snitta 83 fub/h så tror jag inte det blir optimal aptering, eller också har de väl hittat en avverkning där hela beståndet är likvärdigt och med ett snitt på 1,0fub/träd?

Det vore intressant vilka förutsättningar som gäller och vilka kvalitetskraven är på ex skador, aptering, skotarvänlighet, etc...

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12307
Niklas H20 skrev:detta kommer ju bra leda till ännu sämre priser för entreprenörena kan han köra så mycket så kan väl nån annan.. (sett med bolagens ögon? tycker sånt här är skit!


Ja usch håller med , har hör dessa argument från uppdragsgivare ( skog , terräng och maskin påverkar inte produktionen , bara så ni vet :roll: ) , ni får väl förbereda er på att er uppdragsgivare kräver att ni har en 1470 och bör avverka 300000+ kubik, per år vid nästa kontraktförhandling :lol:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12315
Niklas H20 skrev:detta kommer ju bra leda till ännu sämre priser för entreprenörena kan han köra så mycket så kan väl nån annan.. (sett med bolagens ögon? tycker sånt här är skit!


Det är väl skillnad på tävling och arbete. Vi har ju faktiskt lagar och avtal som reglerar arbetstid mm, och även om man skulle råka vara tre man som kör skift på maskinen så inser ju alla att timkostnaden för arbetstiden blir betydligt högre.

Även om man kan skriva av maskinkostnaden något fortare så påverkar väl detta inte heller timkostnaden för maskinen nämvärt med dagens räntor, eftersom det ju fortfarande är samma maskin som håller lika många timmar och behöver lika mycket service. Således borde det bli dyrare att köra dygnet runt.

Det är ju skillnad mot t.ex. ett flygplan som kan bli 25 år gammalt och kostar mycket mer i inköp. Där kan det nog löna sig att köra planet dygnet runt även om arbetskostnaden stiger.

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12323 Tror du missuppfattat lite th det är produktion per timme som är själv grejjen inte hur mycket man kör per dygn , vi säger att 2st räsermuppar då snitt kör 80*16=1280m3 om dan på vanligt 2 skift under det här rekorförsöket så kan man ju ge sig fanken på att nån stolle på nått bolag tycker man borde kunna producera lika mycket dagligdags.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12340 Ska han köra 24 timmar i sträck själv alltså? Då lär han väl överdosera red bull & kaffe om han ska hålla samma tempo.
Rätt skog så är 2000 inte en omöjlighet om man körde typ 3st 8 timmarsskift,uppdelat på 3 dagar. Sen är det väl nån kanon trakt med lång fin skog.
Men hålla ut 24 h i sträck....lär bli segt.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12347 Jag tror inte han klarar det, visst kan man producera mycket under gynnsamma förhållanden, men jag har då aldrig hört någon hugga 666 fub på ett skift, att sedan gora det tre skift på rad vore mycket imponerande! Det skulle dock inte förvåna mig om dom pratar lösmeter för att det ska låta "stort" Den som lever får se!

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12348
Maldas skrev:Jag tror inte han klarar det, visst kan man producera mycket under gynnsamma förhållanden, men jag har då aldrig hört någon hugga 666 fub på ett skift, att sedan gora det tre skift på rad vore mycket imponerande! Det skulle dock inte förvåna mig om dom pratar lösmeter för att det ska låta "stort" Den som lever får se!

teoretiskt set så är det ju möjligt att klara det men tero o värckligehten som entreprenörer lever i är ju inte lika.. jag har inte läst hela atiklen om att men du har en klar poäng med vad dom mäter virket i..

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12354 På ett skift går det,har nästan kört det,och under ännu bättre förhållanden kan man nog klämma lite till.
Dom kan ju mäta i skogskubikmeter åxå,är det ju rätt stor skillnad mot fast under bark.
Maldas skrev:Jag tror inte han klarar det, visst kan man producera mycket under gynnsamma förhållanden, men jag har då aldrig hört någon hugga 666 fub på ett skift, att sedan gora det tre skift på rad vore mycket imponerande! Det skulle dock inte förvåna mig om dom pratar lösmeter för att det ska låta "stort" Den som lever får se!

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12355 Det står iaf 2000fub i annonsen

/Björken

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12357 Ja då har vi ju svaret på alla spekulationer då. :D De ska bli spännande och se hur de går iallfall!

björken skrev:Det står iaf 2000fub i annonsen

/Björken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).