Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 126822 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#101839 Håller med övriga här. Ska du svetsa traktordeler/redskap er det pinnsvets som gäller. Brukar själv en 175amp pinnsvets til det mästa, men har en sånn "billig" mig som komplement til pinnsvetsen. Dom funkar faktisk hyfsad upp til maks 3-4mm tjocklek. Men ska du "bara" ha en svets er det pinne som gäller. Ska du endast ha mig, måste du ha någon riktig stoooooor och dyr sak på minst 300amp. Dessutan er mig(med gas) nästan inte brukbara utomhus. Jag har flux core tråd til lilla mig`n( utan gas), och det blir inte snyggare svetsar med dessa enn med pinne.
Fördelen med mig er at den inte brinner hull i stålet lika snabbt som pinnsvetsen.
Pinnsvetsen gir lite mer ström precis när den tänder, och då kan fort bli hål i tynn plåt.
Men det går bra med pinnsvets ochså om man brukar 1,6mm pinnar och lite ström, med lite träning.
(bare kolla bildar i "tottes" bloggar, blir ju hur fina svetsar som hälst)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#101844 Jodå, normalt sett så klickar du bara på den röda kryss-knappen uppe till höger, som skall finnas i all dina egna inlägg. Den kanske är olaglig i Norge och fastnar vid gränsen :lol:

Uppdatering: Nähä, nåt är galet här, jag får ingen Ta-bort-knapp här jag heller, Fredrik, vad är det här?

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

M_M  
#101845
kolla bildar i "tottes" bloggar, blir ju hur fina svetsar som hälst

Jo, Totte har blivet rena rama mästarsvetsaren nu! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#101846 Nåja, mäster och mäster, har just stått i garaget och svurit över fastbrända pinnar och snedsvetsade strängar. Men ibland går det riktigt bra, måste vara stenhårt koncentrerad när man svetsar i tunt material, och borde förstås lämpligen vara det annars också. Övning ger färdighet dock.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

keja01  
#102033 Svetsskola med Gunde Svan på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=Ovsok8aj8-s

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121183 om du ska ha pinnsvets så kan jag verkligen rekommendera fronius inverter kostar 5500 plus moms på industricenter i birsta/ sundsvall, dom är hur underbar som helst o svetsa med speciellt när dom ha hot start funktion (högre spänning när du tänder pinnen återgår sen till ursprunglig inställning)

http://www.industricenter.com/start.html

http://www.svetscenter.com/37/article/a ... 9,4075110/

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

zetase  
#121431 Kan bara hålla med Huggarn82, har en fronius tps1500 och den är kanon, var lite misstänksam när jag köpte den då den inte var större än en skokartong och väger absolut inget, efter jag kom hem mitt nyförvärv så tänkte jag att nu ska fan skiten testas,repade ut 20m kabel drog på max(150amp) och petade i en Maxeta 20 3,2 elektrod och testade, och det var inga problem alls :) har haft den i ett år nu och den har både fått varit med om det ena och det andra :D men funkar kanon

REKOMENDERAS!!!

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121437 :grin: själv kör jag med UTP 641kb basiska elektroder hur fina som helst o lättsvetsade är dom ger lika bra o starka svetssömmar som OK48or fast UTP är mer lättsvetsad, ganska sällan jag använder 3,25 elektroder nuförtiden, använder mest 2,5or :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

skrotnisse  
#122962 Man behöver ju inte bara en svets i en gårdsverkstad utan mästadels tre st pinne ,mig och gassvets.
Men de är viktigast med en pinn svets köp en begagnad likriktare eller en omformare ingen transformator.
Märke Kempi eller Esab inget kines skräp.
Sen kan du köpa en mig. Pinnsvets är mindre kännslig för rost och så är de lättare att svetsa med utom hus.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

blixten  
#133616 Vilken av dessa två invertersvetsar skulle ni rekommendera som "gårdssvets"?

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2909

eller

http://www.kvanumsjarn.se/produktinfo.a ... %20160%20E

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133625 Migatronic, men jag skulle nog önska TIG-funktion åxå, har den det?

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#133638 Båda är fullt godtagbara, Migatronicen är väl troligen lite robustare och "proffsmässig" och eftersom den är ett mera känt märke troligen bättre med reservdelar och service om det skulle behövas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).