fre 18 mar 2011, 12:11#122934
Är det manuellt hugget blir det nog svårt att få ett netto som räcker till diesel. Men några tipps delar jag gärna med mig.
Körde för några år sedan grot med en vanlig skotare. Vi svetsade en ram i gissnings vis 150mm fyrkantprofil som vi ladde på bankarna. Eftersom du inte lastar så stora lass på en timmerkärra behövs nog inte de dimensionerna. På ramen hade vi två långa stakar länts bak i hörnen, mot dessa stakar lastade vi groten på tvären. Det blev breda lass och förutsatte att vi inte behövde köra efter någon smal basväg utan bara över hygget och andra öppna ytor . Efter som huggen vill ha grovändarna på toppen mot sig så fick man tänka efter vilket håll man lastade topparna åt för att det skulle gå lätt att lasta av.
Skulle grotet skulle skotas efter en väg genom ett bestånd, hade vi grova plåtar på stakarna så det blev som en låda att lasta i, du klarar dig säkert med trälämmar på en timmerkärra om du är försiktig. I lågan lastades topparna längsmed, som på en gammaldax tvåläggare ungefär.
Annat du ska tänka på är att ABSOLUT inget förorenat grot får finnas i vältan, även grotet du kört i ska ligga kvar på hygget, inga andra föroreningar får heller finnas i vältan förstås.
Om vältan ligger på skogsbilväg eller annan liten väg ska vältan ligga på höger sida om du kör ut mot stora vägen. Lasbilshuggarna matas på höger sida och de vill lasta på vägen ut för att slipa vända med lass.
För att få bättre netto ska du täcka vältan oxå
I don´t have problems.. only solutions!